Raar ventilator geluid

ArjanGr

Senior Member
Zo, de nieuwe ventilator en de nieuwe voorschakelweerstand heb ik gemonteerd. De ventilator draait nu gewoon op stand 4 prima. Dus het probleem is nu opgelost. Mag ook wel voor ruim 300 euro.

Ik heb bij de zekering ook weer even de waarden gemeten. Maar ik ben er achter dat ik m'n multimeter niet snap:smiley29:
Wellicht dat jullie het weten:
Motor aan, meting stroomsterkte
stand 1 0,96
stand 2 1,84
stand 3 3,09
stand 4 5,56

Ik had hem op de stand 20mA staan.
Maar de zekering kan tot 25A voordat hij eruit klapt.
En op m'n multimeter staat ook iets van dat hij maar tot 10A kan meten..

Ik had hem ook op 200mA gezet en toen kreeg ik hele andere waarden
stand 1 5,8
stand 2 10,9
stand 3 18,4
En toen kreeg ik het idee dat ik hem op de verkeerde stand had staan, anders zou die bij stand 4 er waarschijnlijk weer uitgeklapt zijn.
Ik heb ook google al gezocht voor uitleg, maar kom er niet uit.
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat je verkeerd gemeten hebt: ik gok erop dat je de zekering er gewoon in hebt laten zitten en de ene meetpen op de ene kant van de zekering, en de andere op de andere kant van de zekering. Wat je dan meet is niet de stroom, maar slechts een deel van de stroom die er loopt (een deel gaat door je meter, een ander deel loopt parallel door de zekering en dat deel meet je dus niet).

Voor het meten van een stroom, moet je de meter in de stroomkring zetten, zodat er geen stroom om de meter heen loopt (dus bijv. via de zekering). Bij het meten van een spanning moet je dus wel parallel meten, en dan meet je het verschil in potentiaal tussen de 2 punten waar je de meetpennen plaatst. Als je een elektrische weerstand gaat meten, moet je zorgen dat er geen spanning staat, op het circuit wat je aan het meten bent, en meet je dus de electrische weerstand tussen beide meetpennen.
 

ArjanGr

Senior Member
@Cordoba
Je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de verheldering. Ik heb de stroomsterkte op de zekering gemeten, dus parallel in het circuit. Klinkt idd. wel erg logisch dat dan ook een deel door de zekering loopt.
Maar dan laat ik het er maar bij voor nu. Hij doet het weer. Dat is het belangrijkste.
 

niek

Lid
Misschein krijg ik nu een trap onder mijn .... voor het bumpen, maar dit topic was precies waar ik naar op zoek ben, dus mea culpa. Wie kan me aan de handleiding helpen voor het uitbouwen van de ventilator, die van mij heeft precies dezelfde kuren.

Niek
 

niek

Lid
Zo lang ben ik hier nog niet dus wist niet dat die bestond, maar dank je. Heb zelf een Roomster, maar neem aan dat dit niet veel zal afwijken.

Niek
 
Gister onze 'nieuwe' fabia opgehaald.
Afgerekend, handje geschud, wij blij rijden :eek:;)

Na 5 km kom ik erachter dat de airco het niet doet, of beter; de aanjager doet niks!
Dus terug en na een uurtje was het gefixed. De aanjager kreeg niet genoeg massa zei men.


En vandaag heb ik hetzelfde probleem als hier beschreven :407:

Ik ga even proberen om te smeren met wd 40..
(we hebben hem gekocht bij een dealer 160Km verderop, teruggaan is geen optie)
Hopelijk helpt het!
 

turboturbo

Forumguru
Ik ging toch maar even een terugkom-afspraak voor maken, ook al is het 2 uur rijden. Misschien kan je het nu melden dat het nog steeds niet goed is, en dat er daarom kosteloos bij de eerstvolgende beurt naar gekeken wordt (of duurt dat nog 12 maanden)?

Die motortjes zijn echt niet goedkoop, en met WD40 stel je het probleem alleen maar iets uit, als ik het goed begrepen heb.
Bovendien is zelf repareren niet handig als je straks nog wat wilt reclameren, maar de dealer ziet dat jij er zelf met je vingers aangezeten hebt?
 
Ja, mee -normaal gesproken- eens.

Echter ik heb hem zo, zonder garantie mee genomen. Terug rijden kan, maar wordt een eindeloos gestechel ben ik bang :crazy:

Denken jullie echt dat de WD40 oplossing slechts tijdelijk is?
Moeten we rekening houden met een nieuwe aanjager dan?
 

turboturbo

Forumguru
zonder garantie mee genomen.
Ah, oke. Ja dan ligt het anders.
Heb je dit draadje al helemaal doorgenomen? Lees nog eens vanaf pag. 2 en dan de conclusie van @ArjanGR ergens rond post #30: http://www.skodaforum.nl/board/f21/raar-ventilator-geluid-13207-4.html#post293122
Bij hem was het dus tijdelijk. Maar als je het eerst eens proberen wilt met WD40, zou ik zeggen doen. Tenzij je echt geen zin hebt om de klus voor een 2e keer te moeten doen.
In dat geval kun je best meteen een nieuwe of een bij de sloop vandaan halen.
 
Thanks voor de reply.

Ja, had ik gezien en gelezen. Maar ik had begrepen dat ArjanGR één van de twee lagers was vergeten te smeren..

NB:
Ik heb een Fabia II, zou de aanjager net zo duur zijn?
En gister piepte hij af & toe een beetje. Dus ik heb goede hoop dat de lagers nog niet aan gort zijn. m.a.w. Deze oplossing dus van blijvende aard is (hopelijk :D)

Edit; ik zie net dat ik voor €50 een -bijna- nieuwe heb. Misschien toch handiger om er een andere in te zetten..
 

turboturbo

Forumguru
Maar ik had begrepen dat ArjanGR één van de twee lagers was vergeten te smeren..

ik zie net dat ik voor €50 een -bijna- nieuwe heb. Misschien toch handiger om er een andere in te zetten..
Oke, prima - zo goed heb ik dit draadje ook weer niet doorgespit :cool:
5 tientjes is niks. Alleen de kachelvoorschakelweerstand kost al 48,- (bij de dealer, de helft minder op winparts) Aan de andere kant vind ik het leuk om zoveel mogelijk te recycleren en is een beetje prutsen met een onderdeeltje en WD40 op de zaterdagmiddag aan mijn hobby wel besteed. Maar dat ligt voor iedereen verschillend.
 

ArjanGr

Senior Member
Ja, had ik gezien en gelezen. Maar ik had begrepen dat ArjanGR één van de twee lagers was vergeten te smeren..

Ik zal zelf ook nog maar even reageren:
Ik heb toentertijd het hele spulletje nog eens los gehaald en de tweede lager ook gesmeerd. Maar bij koud weer begon die gewoon weer te piepen en sloeg de weerstand eruit.
Voor mij was het een aardig dure oplossing. Ik meen dat de ventilator op 240 euro zat en de voorschakelweerstand iets van 50 euro bij de dealer.

Ik heb het zelf ingebouwd. Gemakkelijk zelf te doen, tenminste bij een FABIA I.
Hoe het zit bij de fabia II weet ik niet.

50 euro voor een 'bijna' nieuwe is een schappelijke prijs. Je kunt het altijd eens proberen. Gezien ik zo'n beetje het 'nieuwste' oude model heb (november 2006) waren er voor mijn fabia type I bijna geen 'nieuwere' tweedehands ventilators te krijgen. Vandaar dat ik gekozen heb voor een nieuwe.

Succes met het oplossen van het nogal 'irritante' gepiep.
 

zefke

Lid
Hallo Fafia Fans,

Het piepen van de Kachel Aanjager/Ventilator is blijkbaar ook een Fabia kwaaltje, dus die van ons is zeker weer van de partij.

Gelukkig valt het reuze mee om het ding uit te bouwen. Dashboard Kastje uitbouwen (3 schroeven boven, 2 onder), Kachel Ventilator uitbouwen (4 schroeven).

Ik lees hier dat veel mensen de lagers smeren met WD40, ik gebruik zelf Würth HHS 2000 dat is een synthetisch vet dat in een oplosmiddel zit. Het komt superdun uit de spuitbus en loopt mooi overal tussen, vervolgens verdampt het oplosmiddel en blijft het vet achter. Werkt super om dergelijke glijlagers te smeren.

Nog een tip: Als je de sleutelschakelaar voor het uitschakelen van de bijrijder airbag loskoppelt, steek hem dan wel weer erop voordat je het contact aanzet om de aanjager ff te proberen. Anders brandt nadien je Airbag lampje, vraag niet hoe ik dat weet!!:xyxthumbs:

groetjes
Paul
 

Bijlagen

  • Piepende Kachel Aanjager (2).jpg
    Piepende Kachel Aanjager (2).jpg
    106 KB · Weergaven: 104
  • Piepende Kachel Aanjager (3).jpg
    Piepende Kachel Aanjager (3).jpg
    90,5 KB · Weergaven: 100

turboturbo

Forumguru
Duidelijke foto's! Bedankt voor het plaatsen! Dat ziet er toch wel redelijk simpel uit. Mocht ik binnenkort aan de beurt zijn, dan weet ik waar ik effe kijken moet :tongue:
 

fugitibo

Actief lid
beste forum leden ,

Deze topic is al wat oud , maar ik wil/moet mijn ventilator ook beetje insmeren . Maar ik heb geen idee hoe ik deze uit de fabia 2 greenline moet uitbouwen ! Ik kom niet verder dan het bovenste handschoenenkastje die krijg ik er wel uit , maar dan ? Ik heb in de onderste kastje nog een schroef achter een rond plaatje gevonden en eruit gehaald en onder de kast ook nog een 2 maar alles zit nog muur vast !
Heeft iemand een tekening waar de schroeven zitten die ik los zou moeten maken ?
De ventilator draait een beetje zwaar , deze krijg ik in beweging als de pollenfilter eruit is en ik een beetje help de ventilator te draaien om met mijn hand erin te gaan .Als hij eenmaal draait is het goed tot een dag later .
Ik wil eerst proberen met een beetje ver , mocht dan niet werken dan maar een nieuwe plaatsen .
Vriendelijke groeten fugitibo
 
Bovenaan Onderaan