Raar slijtage patroon banden S3

Renkie

Forumguru
Ik heb net mijn de winterbanden onder de auto gezet en mij viel een heel raar slijtagepatroon op bij de zomerbanden. Zie ook de onderstaande foto, de donkere stukjes zijn ook voelbaar (was ook te merken tijdens het rijden, trilde).
Ook is de midden van de band meer versleten dan de binnen en buitenkant. Het gaat om Conti Premium contact 5, 215/55/17. De auto is eerder bij een specialist uitgelijnd en rijdt perfect. En de streepjes zijn op de voor en achterbanden te zien. De achterbanden zijn nog nooit gewisseld, hebben altijd achter gezeten.

Normaal heb ik de bandenspanning op 2.5 rondom. Met de caravan 2.5 voor en 3.0 achter (exact zoals in de tankklep staat). Toch vermoed ik dat de 2x2000km met de caravan dit veroorzaakt heeft, ik merkte het slijtagepatroon ook pas op na de heenreis van de vakantie met caravan. De caravan op zich stelt niets voor (gewogen, nog geen 1000kg) en ik rijd met een kogeldruk van 65-70kg.

Ik denk zelf een beetje richting het onderstel (te zacht) maar ben wel benieuwd of anderen dit ook eerder hebben gezien want ik weet dat er meer klachten zijn over trillende S3s.

En voor de duidelijkheid: deze problemen heb ik niet bij de winterbanden.
De auto is van 1/2016 en heeft bijna 90.000km gelopen, het is een S3 combo met 2.0TDI 150pk handbak. Vorige zomer heb ik hetzelfde gezien maar dacht toen dat het aan de 1e eigenaar lag. (heb de auto gekocht met 6500km in september 2016)

IMG_20181104_124801.jpg
 

Renkie

Forumguru
Bandenspanning is dus volgens de opgegeven waardes. (2.5 rondom, 2.5 voor en 3.0 achter met vakantie) Heb een pomp op 300 meter waar ik het regelmatig controleer en een los metertje om het te dubbelchecken.
 

EdK

Forumguru
(exact zoals in de tankklep staat)
Daar staat volgens mij niets in mbt caravaan en bandenspanning....
Dus belangrijker is hoeveel personen en Kg bagage zat er in wagen en kofferbak
Want als dit maar 2 personen was en lichte spullen in kofferbak, dan zal je bandenspanning volgens klepje wel te hoog zijn geweest...
 

oco1979

Forumguru
TWI OF OOK ‘SLIJTAGE-INDICATOR’
TWI staat voor Tread Wear Indicator: een subtiele rubberen verhoging in de groeven van de band. Meestal in de vorm van een driehoekje, een rubberen bobbeltje of een ander figuurtje met de letters TWI erbij. Aan het reliëf van deze indicatoren ziet uw Midas-garagist hoe erg het gesteld is met uw banden.

WAT ZEGT DE WET?
Krijgt u controle van de ‘bandenpolitie’, weet dan dat de wettelijke minimale profieldiepte 1,6 mm is. Het advies van Midas? Rij veilig, en laat uw zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt. Winterbanden laat u het best vervangen als de profieldiepte minder is dan 4 mm.

SOORTEN SLIJTAGE
1. Ongelijke slijtage
Bij eenzijdige slijtage is de profieldiepte aan de ene zijde van de band groter dan aan de andere zijde.
Midas’ advies: Laat de uitlijning van uw banden controleren.

2. Slijtage in het midden
Als de profieldiepte in het midden sterk verminderd is, maar aan de zijkanten nog diep genoeg, duidt dat op een te hoge bandenspanning.
Midas’ advies: Laat de bandenspanning ook regelmatig controleren en uw banden op de juiste velgen monteren.

3. Slijtage op beide schouders van de band
Als de profieldiepte in het midden nog optimaal is, maar de groeven aan de zijkant minder diep zijn geworden, duidt dat op een te lage bandenspanning.
Midas’ advies: Eén oplossing: zorg voor de juiste bandenspanning en vermijd overbelasting.

4. Sporingsslijtage
Bij deze vorm van slijtage is de band schuin afgesleten over de hele breedte van het loopvlak, en dikwijls ontstaan er scherpe randen. Wanneer u met uw hand over de breedte van het loopvlak wrijft, voelt de ene richting glad aan en de andere ruw.
Midas’ advies: Laat de uitlijning of sporing controleren bij uw vertrouwde Midas-garage.

Een correct uitgelijnde auto rijdt meer ontspannen én is zuiniger.

BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN! LAAT UW BANDEN UITLIJNEN.
Last van abnormale of vroegtijdige bandenslijtage? Het uitlijnen van uw auto kan dat verhelpen. Met speciale apparatuur kijkt uw garagist naar de stand van de wielen. En bij een afwijking van de wielstanden, stelt hij de wielstanden beter af. Na het uitlijnen van de auto staan de wielen van de auto weer conform de technische gegevens van de wagenconstructeur. En uw auto rijdt ook meer ontspannen. Bovendien bespaart u op uw brandstofkosten.

Wanneer? Is de slijtage aan uw banden buitensporig of onregelmatig? Trekt de auto naar links of naar rechts, trilt of schudt het stuur of staat het niet recht wanneer u rechtdoor rijdt? Dan moeten uw wielen uitgelijnd worden. Een afwijking van een paar millimeter kan uw veiligheid immers al in het gedrang brengen.
Midas’ advies: We raden u aan om jaarlijks of na elke 20.000 kilometer de wielen te laten uitlijnen. Raakt u onzacht de stoeprand of bent u door een diepe kuil gereden? Laat dan even de auto controleren door een Midas-garagist.
 

hemi24

Forumguru
Bandenspanning is dus volgens de opgegeven waardes. (2.5 rondom, 2.5 voor en 3.0 achter met vakantie) Heb een pomp op 300 meter waar ik het regelmatig controleer en een los metertje om het te dubbelchecken.

En toch geeft de verhoogde slijtage in het midden duidelijk aan dat de bandenspanning té hoog was...
Donkere lijnen is interressant, dat zij afwijkende soorten materiaal, uit een (hardere) onderlaag. Eerder iets wat je bij een B-merk band zou aantreffen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gewicht op zichzelf van de caravan is in dit verband niet zo interessant, maar die 65-70 kilo op de kogel wel want voor de auto "voelt" dat (door de iets sterkere hefboomwerking) hetzelfde als zeg 70-80 kilo extra in de koffer (of 1 extra persoon aan boord).
Dus ja, de aanduiding in de tankklep voor veel bagage en/of 5 personen is wel relevant.

Maar 2,5 voor en 3,0 achter is op zichzelf verre van extreem. Ik rij nooit met minder dan 2.7 voor en 2.8+ achter en heb zulke problemen nog nooit ervaren. Overigens vraag ik me af hoe groot de verschillen in mm nu zijn - ze zullen als nieuwe banden toch wel begonnen zijn met 7 of 8 mm profiel? Als het verschil tussen midden en zijkant nu iets van 0,3 mm is (slecht in te schatten op de foto) dan is het verschil in slijtage een procent of 4. Dat lijkt me nou ook weer niet zó ernstig dat je direct veel geld zou moeten spenderen aan uitlijnen en zo, vooral niet als er geen andere signalen zijn die daarop wijzen.

Deze banden zijn toch al zo goed als op, dus ik zou er komend voorjaar gewoon nieuwe opgooien. En intussen even de huidige conditie (profieldiepte in alle sporen) van de winterbanden goed registreren en en daar af en toe nog eens naar kijken - uiterlijk als die er weer afgaan. Dan heb je vergelijkingsmateriaal.
 

Renkie

Forumguru
Donkere lijnen is interressant, dat zij afwijkende soorten materiaal, uit een (hardere) onderlaag. Eerder iets wat je bij een B-merk band zou aantreffen.

En daar gaat het mij juist om. En let wel: Ik heb dit dus bij alle 4 de banden, ook de 2 achterbanden die alleen achter hebben gezeten.

En je ziet dus ook dat het onregelmatig is, niet alleen 1 streep.

De 1e set voorbanden had hetzelfde probleem (ook in 2017 met caravan op pad geweest). De winterbanden hebben dit probleem dus niet, hebben ook al tijdens winter 2016/2017 onder deze auto gezeten. Mede omdat het alleen in de zomerbanden zit verdenk ik de caravan maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

En dat het midden iets meer slijt dan de randen, dat kan nog maar blijft wel raar aangezien de gebruikte bandenspanning niet heel raar is....... maar die rare strepen zijn wel heel vaag.
 

hemi24

Forumguru
Patroon komt echt niet van het rijden met een caravan; het is domweg een onderliggende rubberlaag die door slijtage zichtbaar wordt. Persoonlijk verwacht ik dit eerder bij een band als Bridgestone of dergelijke...

En v.w.b. het slijtagepatroon: je kunt je blind blijven staren op de waarde in je tankklepje, maar bij jouw doorsnee gebruik (en belasting) is het duidelijk dat de bandenspanning net iets té hoog is geweest.
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt ook een OEM-bandenmaat? Een afwijkende maat, kan ook wel eens een andere bandendruk betekenen, en normaal gesproken staan de standaardmaten ook in het tankklepje vermeld bij de voorgeschreven bandendrukken.

Die zwarte strepen: ik vraag me af of er afwijkende omstandigheden zijn geweest, rij je bijvoorbeeld wel eens over een warme stalen plaat of rooster (mogelijk dat de hitte daarvan een wat andere materiaalstructuur heeft veroorzaakt). Ik ben even hardop aan het brainstormen, over wat mogelijke oorzaken kunnen zijn.
 

Renkie

Forumguru
Bandenmaat is origineel. 215/55/17, en in het klepje staan inderdaad waardes voor 16 tm 19 inch.

De zwarte streepjes zijn wel voelbaar, en dus ook merkbaar tijdens het rijden, maar zijn dezelfde hardheid. Was vanmorgen met een andere auto bij een uitlijner die ook regelmatig op het circuit racet, die had een speciaal metertje om te kijken of het rubber anders is qua hardheid. (had 1 wiel meegenomen om te laten zien)

Hij houdt het op een fout in de band, wat ook zou betekenen dat je met een set nieuwe banden het probleem niet meer tegen zult komen. Wel gaf hij ook aan dat dit niet voor zou mogen komen bij een merk als Continental.

Ondertussen is er ook een Premium Contact 6 van Conti uitgebracht. Zal vast daarin opgelost zijn maar wel bijzonder dat ik dit gedrag qua donkere streepjes bij alle 6 de banden heb gezien van de Premium Contact 5 die ik onder de auto heb gehad.

En ik ben het helemaal er mee eens dat als je naar de "normale" slijtage kijkt waarbij de band in het midden meer slijt dan de randen het er erg op lijkt dat er een (veel) te hoge bandenspanning gebruikt is. Echter: 2.5 lijkt me voor een dergelijke auto en band niet heel raar, ook als je niet naar de fabriekswaardes kijkt.
 

hemi24

Forumguru
Als je kijkt op de bandenspanningtabel van Conti, geeft deze 2,4 rondom aan voor de 215/55R17 onder de S3C; niet dat die 0,1 bar veel verschil zal maken in het slijtagepatroon.
Ik gok op 2,2 bar voor een egaal slijtagepatroon, maar een adviseur van Continental kan je op basis van gewogen belasting per band en jouw rijgedrag een passend advies geven.
 

dn-co

Actief lid
Persoonlijk vind ik de auto met een spanning van 2,2 rondom (comfort spanning volgens de tabel in de tankklep), veel prettiger rijden.

Mijn S3C is destijds door de dealer afgeleverd met rondom 2,5 bar, volgens de tabel in de tankklep is dit bij lichte belading de ECO spanning.
In combinatie met de toch wel erg soepele demping van de S3 leverde dit stuiterende wielen op. Bij oneffenheden in een bocht zette de auto zelfs een stap opzij.

Daarna ben ik gaan rijden met 2,2 bar rondom. Het leek wel een totaal andere auto!
Oneffenheden in de weg worden keurig gladgestreken en van het opzij stappen in een bocht is geen sprake meer.
 
Oei, hier altijd 2.8 bar rondom, OEM 18 inch banden. Ik merk na 45.000km met de zomerbanden een normale gelijkmatige slijtage.
 

hemi24

Forumguru
Oei, hier altijd 2.8 bar rondom, OEM 18 inch banden. Ik merk na 45.000km met de zomerbanden een normale gelijkmatige slijtage.

Na 45k zal het plotseling wel niet meer veranderen hè?
De 18" band is breder en platter en waarschijnlijk ook van zichzelf wat stugger/sportiever dan de soepele/comfortabele 17" banden.
 
Bovenaan Onderaan