Raar probleem met lichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

bennyvw

Nieuw lid
hebt het volgende gemerkt: als ik met mijn lichten aanrij, en steek dan mijn grootlichten aan, dan blijven mijn gewone lichten branden. Moeten die normaal niet uitgaan als mijn verstralers branden?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Groot-licht is toch iets anders dan verstralers. De laatste hangen toch onder je koplampen onder de bumper, en de eerste zitten toch gewoon in je koplamp? Zou je het wat meer kunnen uitleggen.

Huib

Lid
Dag Boudewijn,

Hij bedoeld natuurlijk de 'groot-licht'-lamp.
In de koplamp zitten normaliter de lamp voor het dimlicht en voor het grootlicht.

Wanneer van dimlicht overgeschakeld wordt naar grootlicht, zal het dimlicht uitgaan en alleen het grootlicht branden.
Hoe dat nu precies zit bij mijn octavia heb ikzelf nog niet goed gekeken. Ik weet wel dat wanneer ik het grootlicht aanzet, de meeste weggebruikers wel naar rechtsschieten op de rijbaan :cool:

bennyvw

Nieuw lid
ja, ik bedoel de groot-lichten die ingebouwd zitten bij mijn gewone lichten. Bij mijn vorige auto gingen de gewone lichten uit als de groot-lichten aangingen.

ok, duidelijk, ik dacht dat je verstralers onder de bumper bedoelde, dan blijven de gewone lampen meestal gewoon aan. Volgens mij gaan bij mijn Fabia de dimlichten uit als ik het groot licht aan doe, voor de zekerheid zal ik het vanavond even voor je checken.

Heb even gekeken en bij mij blijven de dimlichten ook branden en komt het groot licht erbij. Het zal dus wel kloppen.

Waarschijnlijk gaat je grootlicht samen met dimlicht branden als je de hendel naar je toe trekt. Op het moment dat je permanent grootlicht aanzet, gaat alleen grootlicht aan en gaat dimlicht uit ...

Meeste autos werken zo dus denk dat de fabia dat ook heeft ...

LenK

Forumguru
Voor zover ik kan herinneren hadden alle auto's met 2 lampen in 1 huis die ik heb gehad dit. In ieder geval de VAG auto's

skoda_arjan

Nieuw lid
ik stond vandaag in een parkeergarage voor een spiegelwand, en heb het groot licht ontstoken, en ja hoor bij mij blijft alles branden, dimlicht en groot licht komt erbij.

ik heb een fabia combi elegance uit 2001

RSlogo

Actief lid
Het is voor de meeste wagens gebruikelijk dat dimlicht uit gaat als je het grootlicht aanzet. Het is ook juist dat de lampen beide branden op het moment dat je een licht signaal geeft dmv je lichtpookje. Er zijn ook wagens waar dit anders bij is de Fabia is hier volgens mij een van. We hebben een 106 Sport, deze heeft verstralers in de bumper. Als je hier het grootlicht opzet heb je echt grootlicht. Het blijft raar, volgens mij zegt de wet 55 watt of 65 Watt en niet meer.
Toch eens navragen !!!!
koffie.gif

RSlogo

Actief lid
Het is voor de meeste wagens gebruikelijk dat dimlicht uit gaat als je het grootlicht aanzet. Het is ook juist dat de lampen beide branden op het moment dat je een licht signaal geeft dmv je lichtpookje. Er zijn ook wagens waar dit anders bij is de Fabia is hier volgens mij een van. We hebben een 106 Sport, deze heeft verstralers in de bumper. Als je hier het grootlicht opzet heb je echt grootlicht. Het blijft raar, volgens mij zegt de wet 55 watt of 65 Watt en niet meer.
Toch eens navragen !!!!
koffie.gif

RSlogo

Actief lid
Toch eens navragen !!!!
koffie.gif

RSlogo

Actief lid
Toch eens navragen !!!!
koffie.gif

RSlogo

Actief lid
Toch eens navragen !!!!
koffie.gif

Zonnebril nodig gehad ?
489.gif

En haalde je de hendel naar je toe of zette je permanent grootlicht aan door hm van je af te duwen ?

RSlogo

Actief lid
Sorry voor de 20 reacties, er ging iets mis met mij of de site !!!! Maar het is wel duidelijk, Ha ha
1761.gif

Je fabia heeft gewoon aparte lampen voor grootlicht. Wanneer het dimlicht uitgaat is een sprake van een duplolamp (lamp met 2 gloeidraden). De wet spreekt niet van aantal watts. Er zijn veel meer auto's met "dubbele" koplampen en daar is het heel normaal dat dimlicht blijft branden en groot licht erbij aan gaat.
Wees blij, want je hebt nu extra veel licht in het donker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan