Raar geluidje bij 2100 rpm

duiveltje

Forumguru
Afgelopen week naar de keuring geweest en werd afgekeurd op 2 voorbandjes... deze gelijk laten vervangen en uit laten lijnen.

Sindsdien als ik rij en optrek vanaf 3e versnelling 4e en 5e elke keer bij 2100 rpm een soort rauw geluid alsof de uitlaat resoneert.

vanmorgen teruggeweest naar de garage, op de brug gehad, niets kunnen vinden aan de uitlaat of iets wat los zat...

wel was zijn verklaring:

bij de egr klep zie ik een heeeeeel klein spoortje van uitlaatgas ? maar dat moet geen kwaad kunnen.
Aangegeven dat de auto is gechipt bij vvt :) en dat de egr geloof voor een groot deel dicht geschreven staat software matig.

zijn conclusie was dat de egr evengoed probeert te regelen en dat je daarom dat rauwere geluid even hoort..

ja ja en olifantjes zijn blauw..... maargoed ik heb ook geen idee wat het wel zou kunnen zijn.. dus de vraag hier op het forum.. mensen wat zou dit kunnen zijn?

120 kmpu op de snelweg in zijn 5 en dan hoor je gewoon dat er iets trilt / aanloopt / resoneert.

3e en 4e versnelling idem dito.. dit alles bij 2100 rpm

Joske

Forumguru
Check het luchtfilterhuis eens, is dit los geweest?

Nieuwe banden moeten soms ook wat "slijten" en kunnen in het begin ook wat luidruchtiger zijn, maar omdat het zo toerentalspecifiek is lijkt me dit sterk dat het daar aan zou liggen.

De banden zijn toch goed vastgezet é.. check je wielbouten ook nog maar een keer

duiveltje

Forumguru
ik heb wel eens aan de hand gehad dat mijn wielmoeren los liepen... maar toen trilde dit heel erg...

nieuwe banden heb ik ook aan gedacht maar ja omdat het idd alleen bij 2100 rpm is ??? je hoort ineens het geluid rauw worden net alsof de uitlaat voor een deel los zit... dit was niet het geval.

luchtfilterhuis is niet los geweest nee...

duiveltje

Forumguru
wat zou je nog meer kunnen doen dan de wielbouten controleren / vaster zetten?

uitlijnen is gedaan met zo''n 4 weg laser....

eeneen

Lid
Ik heb precies hetzelfde probleem...geluid lijkt echt bij de uitlaat vandaan te komen en inderdaad rond de 2100 toeren. Als je daar voorbij bent is het geluid ook weg. Garage weet het ook niet te vinden.....

duiveltje

Forumguru
heel appart... want heb het nog steeds,,, wat is er bij jou gedaan aan je auto voordat je dat geluid hoorde?

Octavia32

Forumguru
Misschien zeg ik nu iets stoms maar ik had in mijn O2 ook een rauw gierend geluid vooral als ik op de motor afremde, dit bleek later het lager van de 6e versnelling te zijn van mijn handbak.
Nu weet ik niet of je een DSG of handbak hebt maar dit viel mij toen op.
Eerst hoorde ik het in de 5e versnelling maar Jos van JB kon dit in iedere versnelling reproduceren.

milanseegers

Forumguru
Wellicht bodem platen die bij de keuring los zijn geweest om remleidingen te bekijken en niet goed zijn bevestigd? Heb je een geluidsfragment?

duiveltje

Forumguru
Ik zal wel eens een fragment maken..

Bodemplaat is idd losgebroken maar weer vast gezet...
Dit ging om de bodemplaat bij de achterdeur...

Het zou natuurlijk kunnen dat bij hogere snelheid in zn 3 4 en 5e versnelling dit trilling geeft.
Nice thought

milanseegers

Forumguru
Ha, maar daarmee nog niet opgelost. Dit soort geluidjes zijn altijd lastig op te sporen. Soms is het ook handig met een tweede persoon in de auto te hebben die kan luisteren terwijl jij rijd. Ben benieuwd naar het fragment.

milanseegers

Forumguru
Tweede ingeving; zijn er nieuwe (te lange) wiel bouten gebruikt bij het vastzetten van de nieuwe banden? Als deze te ver doorsteken kunnen ze bij bepaalde belastingen tegen het lager aan komen aan de binnenzijde.

Heb dit zelf een keer ondervonden na montage van een stalen reservewiel wat ik had vastgezet met de bouten van de lichtmetalen. Deze bleken te diep door te steken en veroorzaakten een rammelend ijzerachtig geluid bij belasting..

Meer zou ik niet kunnen verzinnen ahv de info die je geeft..

turboturbo

Forumguru
Je doet vlak na die 2100 tpm ook iets anders (gas los?) of in het wegdek veranderd iets en dan wat geluid (van je hand en de telefoon denk ik) waardoor ik het niet goed kan waarnemen / onderscheiden.

Het lijkt idd wel alsof het motorgeluid iets nadrukkelijk dreunt, maar dat lijkt heel geleidelijk te gaan.

duiveltje

Forumguru
Geen gas los.. langzamer optrekken waardoor het geluid langer te horen is... maarja wat is het geluid.. nee geen q music lol

Bovenaan Onderaan