Raammechanisme

Waalko Kramer

Forumguru
Sinds een aantal weken heb ik in mijn lichte bekleding op de achterbank veel watervlekken en nu zag ik dat het raammechanisme (handbediening) na een tijdje iets naar beneden zakt en dus bij regen of vochtig weer de raam aan de binnenkant nat wordt en ook op de bekleding komt.

Mijn vraag is hebben hier meer Fabia-rijders last van?

Tja en de vlekken laat ik door een poetsbedrijf eruit halen. Ja het is mooie lichte bekleding maar wel besmettelijk...

Cordoba

Forumguru
@Waalko Kramer Heb je handbediende achterramen (dus raamslingers)? Mijn ervaring is dat als de raamslingers bij positie 'dicht' er wat ongelukkig op staan, je er snel tegen aan stoot, en het raam ongemerkt ietsje opent. Ik heb dat opgelost door de raamslinger er af te halen, en een paar tandjes te verdraaien voor je 'm terugplaatst. Nu is het zo als je er tegenaan stoot (bijvoorbeeld bij iets pakken vanaf de achterbank), je het raam juist verder dicht probeert te drukken (en dus geen probleem meer).

Vlekken eruit halen kan door met een extractor en geschikt middel de bekleding te reinigen. Extractor is de term die detailers gebruiken voor een apparaat wat vroeger veel verhuurd werd als 'tapijtreiniger'. Je kun de zitting er even uit halen om te reinigen en te laten drogen: dat gaat makkelijker en droogt sneller dan in de auto, zeker in deze tijd van het jaar.

Waalko Kramer

Forumguru
@Cordoba +1
Dank voor je tip en binnenkort moet de auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage en dan zal ik dat even aangegeven om de slinger aan te passen.

Bekleding reinigen kost € 30,-- en dan worden de 2 voorstoelen en gehele achterbank schoongemaakt incl. drogen.
Ben ik de auto een dagdeel kwijt.

Cordoba

Forumguru
Raamslinger aanpassen kun je zelf ook, als je weet hoe het moet kost het je een paar seconden:
- de ring waar de raamslinger in het portier verdwijnt, in de tegengestelde richting van de slinger trekken
- die ring verschuift dan een mm of 5,
- vervolgens kun je de slinger gewoon van de deur aftrekken
- de gewenste positie voor de slinger kiezen
- slinger weer op het tandwiel drukken
- ring terug schuiven
- testen en klaar

Het kan zijn dat ik me vergist heb in de richting waar je de ring moet duwen, dan is het precies de tegenovergestelde richting. De eerste is even kijken/uitzoeken hoe het werkt, de ander is dan helemaal een eitje, en je kunt het later dan altijd zelf aanpassen aan je eigen wens.

Wat het reinigen betreft: als je zo'n extractor moet huren (bij bijv. Boels) de interieurshampoo er bij moet kopen, ben je ook zo aan die 30 euro, dus een mooi prijsje als ze goed werk leveren.

Joske

Forumguru
idd, tegenovergesteld aan de slinger trekken, is echt wel heel eenvoudig zoals @Cordoba al aangaf. Ik heb ze in de Faab ook verzet zodat mijn kleine deugniet van 5 jaar er wat moeilijker bij kan ;)

Bovenaan Onderaan