Raam wil niet meer automatisch sluiten

AGTon

Forumguru
Hoi,

Sinds enige tijd zit ik met het volgende probleem:

Raam aan bestuurders zijde wilt niet meer automatisch omhoog. Hou ik de schakelaar vast, gaat hij helemaal dicht, maar laat ik de schakelaar los, dan stopt hij ook. Vroeger liep hij dan ook door tot hij helemaal open of dicht was.
Heel af en toe deed hij het wel hoe het moet zijn, maar de laatste weken alleen maar volledig handmatig zeg maar.
Sinds gister is daar nog bij gekomen dat het raam helemaal niet reageerde op de schakelaar. De deur een keer goed dicht slaan deed wonderen maar vanochtend was het weer bal.

Nu heb ik een filmpje op dit forum gevonden mbt schoonmaken contacten waardoor hij het wellicht weer gaat doen, maar dan zit ik met nog een vraag.

Sinds mijn RR bovenstaande gekkengeit vertoont, opent en sluit hij ook de ramen niet meer dmv de afstandsbediening (ingedrukt houden open of sluit).

Iemand een idee?
 

jongetje

Forumguru
Je kunt proberen je ramen te resetten door de knop (als het raam naar beneden of omhoog (weet niet precies meer welke het is) is) 5 seconden vast de houden.
 

EdZ

Donateur
Bij mij gebeurt het ook regelmatig, zowel links als rechts, dat de comfort-sluiting (of opening) niet meer werkt. Inderdaad, raam open, knop 10 seconden ingedrukt houden, raam dicht, 10 seconden ingedrukt houden, helpt weer even maar binnen enkele dagen gaat het weer mis. En openen/sluiten met de sleutel werkt bij mij ook niet meer.
Ik ben gestopt me er druk over te maken....
 

Tijg

Actief lid
Heb je gekeken in de mof tussen deur en carosserie? Misschien is er een draadje aan het doorslijten. Zou niet de eerste draadbreuk zijn in een Fabia/Roomster.
 

AGTon

Forumguru
Nu wil raam aan bestuurders kant helemaal niet meer open of dicht. Gelukkig zit hij dicht :)

Als ik de schakelaar gebruik hoor ik wel "klik" maar verder niks.
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat het raam te zwaar beweegt (dus smering nodig heeft): dat verklaard ook het niet automatisch sluiten, omdat ie dan denkt dat er iets tussen zit, en stopt ie dus als veiligheid. Dat ie nu niet meer open wil, kan dezelfde oorzaak hebben, het raam gaat te zwaar net als wanneer in de winter bijvoorbeeld het raam vastgevroren zit. Ter beveiliging van de motor probeert ie het wel als je de schakelaar indrukt, maar binnen een fractie van een seconde schakelt ie de raammotor uit om te voorkomen dat de electromotor van het raammechanisme verbrandt.
 

Cordoba

Forumguru
Is volgens mij per model verschillen @EdK Bij sommige auto's stopt ie, gaat ie niet verder, bij andere modellen gaat ie inderdaad helemaal open.
 

AGTon

Forumguru
Goed. We gaan weer verder. Nu gaat, naast het linkerraam, ook het rechter raam niet meer open. Beide ramen dus dicht (achter is slingeren).

Ik denk zelf als eerste aan kabel die los zit. Hoe kan ik dit het beste controleren? Heb op het forum al een how to gevonden om de schakelaar los te krijgen, maar als de stekker daar goed zit, hoe dan verder?

Gr.
 

AGTon

Forumguru
Denk dat het toch wen tripje naar de dealer gaat worden.

Schakelaar uit bestuurderskant er uit gehaald en ontmanteld. Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Stekkers aangeduwd etc. Nog steeds niks.

Bij passagier kant doet het raam het wel met de schakelaar in die deur. Spiegels verstelling doet het ook. Zover mogelijk nog even zitten rammelen met de bedrading ivm schakelbreuk.

Ik vermoed dat de gehele schakelaar het heeft begeven. Wel vreemd dat dit stapje voor stapje ging ipv in een keer alles.
 

AGTon

Forumguru
Laatste woorden over dit onderwerp.

Kabelboom is geplaatst en alles werkt weer zoals het hoort. Wat een verademing dat het raam nu weer open kan. :)
Verder waren er geen defecten.
 

EdK

Forumguru
Gaat morguh regenen, hoop dat je carport of garage hebt.....

















hoe krijg ik me stoelen droog na een regenbui....:D
 

AGTon

Forumguru
doet mij niks. Vrouw neemt de RR 9 vd 10 keer meer. Ik zal haar regenjas alvast klaarleggen.
 

EdK

Forumguru
Kunt beter een schoon jurkje en slipje neerleggen als ze op een natte zetel gaat zitten....:thumbsdown::pardon:
 
Bovenaan Onderaan