Raam van Portier wil niet sluiten

Mijn linker raam van het portier wil niet meer elektrisch sluiten.
Heeft iemand hier een tip voor om dit te kunnen verhelpen?
 

Tees

Donateur
Werkt de bediening helemaal niet meer, of alleen het automatisch sluiten (bij 'doordrukken' van de schakelaar)? Als t helemaal niet meer werkt zou ik als eerste de schakelaar verdenken, evt een kabelbreuk (maar onwaarschijnlijk als het het bestuurdersraam betreft).
Tweede geval dan zit t in de calibratie van de eindstanden, dat is simpel op te lossen door t raam helemaal open en de schakelaar omlaag dan nog 10 sec vast te houden, en omhoog hetzelfde.
 

EdK

Forumguru
En wat doet het raam als je op je afstandbediening de knop sluiten wat langer indrukt, gaat die dan wel naar boven ??
Hoor je uberhaupt achter de bekleding een elektromotor draaien ?
 
Die tip van Tees met 10sec. vasthouden werkt niet.
En Edk, Ik hoor geen relais of motortje helemaal niets.
Schakelaar losgehaald, deze heeft 4 draden : rood/wit, Blauw/groen Bruin en Wit.
Is er misschien overbrugging te maken zodat ik mijn raam kan sluiten? zodat de auto niet voor met open raam op straat hoeft te overnachten.
 

EdK

Forumguru
Maar wat als je de afstands bediening (sleutel) de knop sluiten langer indrukt ?
Gaat raam dan ook niet dicht ?
En als je sleutel in deurslot steekt en deur op slot doet en sleutel dan in die stand ( dicht) vasthoud ? gaat raam dan ook niet dicht ?
 
Ik heb inmiddels de 10 sec. test gedaan maar er gebeurt niets. Het geluid van een relais, of motortje hoor ik ook niet.
schakelaar verwijderd.
Is er een truuk dat er een tijdelijke overbrugging gedaan kan worden.
Dan kan het raam toch even dicht om tegen te gaan dat mijn auto met open raam vannacht op straat staat.
De vier draadjes hebben de volgende kleuren.
Rood/Wit, Blauw/groen, Bruin en wit.
 

EdK

Forumguru
Heb helaas de schema's niet meer van de Yeti, dus kan je niet zo zeggen welke draden je tegen elkaar kunt houden om raam omhoog te doen.
Maar met universeelmeter moet dit te meten zijn, en of je uberhaupt op één van de draden wel spanning hebt staan.
Dus kan wel zeggen van verbind dat draadje met dat draadje maar als dan de vonken je om de oren vliegen ben je nog verder van huis....

Edit: misschien dat @Tees aan een schema kan komen ??
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan het betreffende motortje gewoon kapot zijn?
Dan kun je er eindeloos spanning op zetten, maar het zal niet gaan bewegen...
 

EdK

Forumguru
Heb je trouwens de bedrading in de machet naar deur al eens gecontroleerd op draadbreuk ?
Staat me iets van bij dat bij bepaalde serie de bedrading vrij strak ( kort ) was en met gevolg dat de bedrading op lange duur brak
Dus even machet losnemen en wegschuiven en draden controleren en dan weer van andere zijde zelfde manchet losnemen en wegschuiven en draden aan die zijde controleren.
En breuk kan ook hierdoor net in deurpaneel zitten, dus eventueel die verwijderen en controleren.
 
Inmiddels in de manchet twee draadbreuken gevonden.
Beide hebben een kleur van bruinzwart.
Deze zo direct een stukje verlengen. (solderen krimpkousjes etc.)
De bedrading is inderdaad vrij kort, dus dat word wel even klooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
De bedrading is inderdaad vrij kort, dus dat word wel even klooien.
Stukje van zelfde dikte ertussen solderen en dan het geheel solderen !
En eens op de sloop kijken of je een hele deur kabelboom kunt scoren en die als je ruim in vrije tijd zit eventueel omwisselen.
 

EdK

Forumguru
Alle zekeringen doorgemeten ?
Dus niet visueel bekeken !
En meet ze liever allemaal, zal niet de eerste keer zijn dat de omschrijvingen in manual mbt zekeringen niet kloppen
Als er draden stuk zijn geweest is kans zeer groot dat ze over massa gewoon sluiting hebben gemaakt.
En draden kunnen soms inwendig gebroken zijn maar dat isolatie nog heel is ( lijkt )
 
Draadbreukjes kunnen ook van die vervelende fantoom storingen veroorzaken.
Is het ook niet zo dat de raambediening van beide portieren op één zekering zitten?
De rechter deur geeft geen problemen op de elektrische raambediening.
 
Ook storing ontdekt aan de elektrische bediening van de spiegels. En het knipperlicht van de linker spiegel doet het ook niet meer.
 

EdK

Forumguru
Dan ben ik toch bang dat er meer met die draadboom aan de hand is dan de 2 draadjes die je hebt gerepareerd
Ben bang dat je het deurpaneel toch zal moeten losmaken om daar de draden te controleren of eerst waar de draden vanuit de deur de wagen binnenkomen bij de / onder de A stijl.
 
Bovenaan Onderaan