Raam + spiegels werken niet meer.

Dag allen
Sinds twee dagen werken de knoppen van de raambediening, portier vergrendeling alsmede de spiegel afstelling L/R en verwarming L/R niet meer van de bestuurderskant.
Ook de verlichting van de knopjes doen het niet.
En ik kan het niet vinden waar het vandaan komt.

Zekeringen gecontroleerd.
Doorvoer naar de stijl gecontroleerd .geen breuk.
Centrale vergrendeling via a.b sleutel werkt.
Rode lampje knippert gewoon.
Bij het indrukken van de "pennetje" gaan alle deuren gewoon op slot.
Deuren gaan ook gewoon allemaal op slot , bij niet opendoen van de bestuurders deur.

Stekker van de schakelaar gecontroleerd.
Geen stroom , alleen op één contactpuntje stond 6,3 volt.

Uitgelezen met ob torque geen storingen.

Mijn vraag voordat ik de voorplaat los trek .
Loopt de spiegel stroomkabel via de raammotor aansluiting . Of gaat deze recht streeks naar de stijl.
Als dit wel zo is vermoed ik dat deze defect is , althans dat hoop ik , i.p.v de comfortmodule.

Nu hoop ik dat iemand het volgende weet . Lopen de draden vanaf de comfortmodule , naar de zekeringen en dan naar de deur?
Want dan zou ik kunnen uitsluiten dat het aan de comfortmodule ligt. Want dan moet er toch gewoon stroom op de spiegel verwarming of raam mechanisme zitten, als deze defect is dan komt er geen stroom door toch , of zeg ik nu iets doms.

Tips zijn welkom,
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als dat zo is, zou de comfortmodule ongezekerd zijn. Dat zou een slecht idee zijn. De comfortmodule krijgt zn voeding vanaf een gezekerde plus, en geeft die weer door aan de ramen en andere apparaten die die aanstuurt.
Ik acht de kans vrij groot dat er toch een slechte kabel in de deur of het scharnier zit. Hoe heb je bepaald dat er geen draadbreuk in zit? Want een spanning van 6V is juist een teken van een slecht overgang, dus een slechte stekkerverbinding of een draadbreuk.
 
Ik heb de connectors losgehaald uit de stijl en rubber eraf gehaald ( eruit gaat makkelijker dan weer terug..pppfff) . De draden stuk voor stuk nagekeken . Op het oog niks geks gezien.
Gelijk de stekkers maar in gespoten met contactspray.

Die 6 volt zat maar op één pennetje de rest was 0 .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
En de zekering doorgemeten of visueel gecontroleerd? En hoe heb je die 6V gemeten, op de massadraad in die stekker of op een apart massapunt?
 
De zekeringen visueel , niet doorgemeten . Dat ga ik nu dus alsnog even doen.
De massapunt heb ik niet via de massadraad genomen , maar vanuit diverse contactpunten op het carrosserie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De zekeringen doorgemeten , alles normaal.

Gelijk toch maar de frontplaat verwijderd,
Op de aanvoerdraad (rood/wit ) staat gewoon 12 volt. Incl een oranje draad.

Op de connectors naar de spiegels en raambediening komt geen stroom door. Bij bediening.

Ik heb een sterk vermoeden dat de printplaat van de motor kaduk is.
 

Bijlagen

  • IMG_20221229_153016.jpg
    IMG_20221229_153016.jpg
    193,4 KB · Weergaven: 6
Bovenaan Onderaan