Raam maakt herrie

Skoda_plezier

Actief lid
Bij het op en neer bewegen van het raam aan de bestuurders kant, maakt dit raam erg veel herrie: piepend, schurend
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak en vervolgens hoe los je dat op?
Fabia 2014 Hatchback, elektrische raambediening
 

Huibert

Forumguru
Verwacht dat dit net als bij mij door het onderste rubber komt, dit rubber wordt door veroudering en vervuiling hard. Je kunt proberen met een oude tanderborstel of nagelborstel en een afwassopje dit rubber te reinigen, of er ook een middeltje is om specifiek dit rubber waar ook iets viltigs opzit soepeler te ktijgen is zou ik niet weten.
 

haassie

Forumguru
ik had alleen een piepend krakend geluid bij heel warm weer, net of iets droog liep, na de eerste regenbui en winters altijd fluisterstil….tot een week of 4 geleden ineens m’n raam omlaag viel…kabel gebroken…had daarvoor al meerdere keren zo‘n beetje alle rubbers al schoongemaakt en gedaan zonder resultaat…kortom binnenwerk laten vervangen…gelukkig had de garage in de straat tijd, dit in tegenstelling tot 6 weken wachttijd bij merkdealers in de buurt…
 

Skoda_plezier

Actief lid
Haassie, het lijkt er dus op dat niet de rubbers de oorzaak waren van de herrie. Bij onze raam maakt het niet uit of het regent of niet. Altijd een schurend geluid met openen en sluiten.
 

hr.

Nieuw lid
Bij het op en neer bewegen van het raam aan de bestuurders kant, maakt dit raam erg veel herrie: piepend, schurend
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak en vervolgens hoe los je dat op?

Je kunt de raam open maken en dan aan beide zijde ( voor en achterkant) waar de raam in de rubber zit een beetje wd40 in spuiten.
 

Tees

Donateur
WD40 en rubbers is geen goede combinatie...WD40 is tenslotte geen smerend middel, maar een middel bedoeld om vastzittende zaken los te krijgen (kruipolie), en het heeft de neiging rubbers aan te tasten.
Als je er iets op wilt spuiten kan je beter een siliconenspray (verkoopt WD40 ook) of een specifieke rubberspray erop spuiten.
 

Tees

Donateur
@Bakkertje, wat je linkt ís siliconenspray van WD40, exact het spul waar ik op doelde (en wat ik zelf ook gebruik). Maar 99% van de mensen bedoelt met WD40 de 'normale' WD40 (officieel WD40 Multi-Use Product geheten), zijnde kruipolie. Typisch probleem van merknaam dat typenaam geworden is.
 

Erik_NL

Forumguru
ik had alleen een piepend krakend geluid bij heel warm weer, net of iets droog liep, na de eerste regenbui en winters altijd fluisterstil….tot een week of 4 geleden ineens m’n raam omlaag viel…kabel gebroken…kortom binnenwerk laten vervangen
dat was een bekend euvel van de Fabia I en Golfs uit dezelfde periode. Tros RADAR heeft dat effectief opgepikt en Pon heeft de kosten van vervanging van het raammechanisme bij de dealer (bij ons € 227,31) destijds volledig vergoed.
 

Bijlagen

  • 1.Skoda reparaties.doc
    47 KB · Weergaven: 10

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Onze fabia heeft hier ook last van. Komt bij ons door droge rubbers. Als de ruit vies is, door bijv stof, zie ik ook een paar grote strepen (lijken dan krassen) op de ruit verschijnen.
 
Bovenaan Onderaan