Raam in deur gevallen (reparatie raammechanisme)

turboturbo

Forumguru
In de warmste herfst sinds tijden, maar uitgerekend op deze fijne stormdag heeft een van de achterruiten besloten in de deur te vallen. Ik sloot het raam nadat het even op een kiertje had gestaan. Ik hoorde een luid gekraak en uit reflex opende ik het raam meteen weer. Toen bleef het raam aanvankelijk even hangen, waarna het ineens met een ferme knal naar beneden lazerde :(

Het was me al opgevallen dat er geen comfort sluiting op de achterruiten zit (om het raam dicht te krijgen moet je de knoppen lang vasthouden, itt de ramen aan de voorkant die sluiten na een korte tik automatisch) dus er komt flink kracht op het raammechanisme te staan.

Uiteraard heb ik er al eens over gelezen dus het fenomeen is me niet onbekend. Heb al wat forums door zitten lezen, maar meeste gaan over coulance regelingen etc. Maar ook over dat je de clips die het raam vast houden moet vervangen.

Ik zit even met de volgende vraag:

moet ik een raammechanisme bestellen, zoals deze:
http://www.mister-auto.nl/fl/raammechanisme-achter/bolk-alg-78076l_g900004_a999ALG-78076L.html
999alg-78076l-1.jpg

Of moet ik een setje 'clips' / repair set bestellen, zoals deze:
een zgn. window regulator clip

SK41L.jpg


Of dit?


clipjes.jpg

Of weet ik dat pas als ik de deurbekleding heb open gemaakt. Kan je dan zien wat er kapot is?
 
Laatst bewerkt:

TurboBooster

Forumguru
Meest waarschijnlijk zijn de plastic clips. Deze zijn ook het voordeligst. Eerst maar even de deurbekleding verwijderen en zien of dat daadwerkelijk zo is.
 

turboturbo

Forumguru
Top; ga ik morgenochtend even aan de slag met de deurbekleding alvorens een bestelling te plaatsen :thinking:

Ik las ergens dat je eenmaal de deurbekleding los, ook het raam handmatig weer omhoog kan doen en stutten, zodat ik de reparatie evt. nog even kan uitstellen tot een weekend met wat rustiger weersomstandigheden.
 

TurboBooster

Forumguru
Ja raam weer omhoog in de sponning drukken en aan de onderkant opvullen met een latje hout of een stukje PVC buis.
 

Spierings

Forumguru
Persoonlijk zou ik nooit Bolk of zoiets bestellen, heb liever een a-merk.
Vind meestal de passing en afwerking net iets beter, heb al een aantal keren gehad dat goedkoop duurkoop werdt. Al hoeft dat voor een raam mechanisme niet te gelden, maar daar kom je pas achter als je het hebt gekocht.

Maar inderdaad eerst kijken en dan bestellen.
 

Cordoba

Forumguru
Zeker bij een auto waarvan je (nog) niet weet hoe deskundig er aan gesleuteld is: eerst open maken. Het is niet onmogelijk dat de schroeven van de klem die het raam vasthouden onvoldoende zijn aangedraaid, waardoor het raam gewoon steeds een stukje uit de klem is getrokken, tot ie er helemaal uit lag. Ik heb het zelf gehad bij mijn vorige auto: in de herfst raammechanisme zelf vervangen. Een maand later tijdens een vorstperiode, was ik 's morgens thuis weggereden en ging het raam niet open (vastgevroren). Na pakweg 15 km rijden, zie ik ineens uit mijn ooghoek het (bestuurdersraam) naar beneden zakken, en in een reflex grijp ik met mijn rechterhand de bovenkant van het raam. Vervolgens het raam zo'n 45 graden gekanteld, zodat ie niet meer in de deur kon zakken, en de laatste 2 km naar het werk (rustig landweggetje) grotendeels voor de zekerheid één hand aan het raam. (een raam is geen telefoon, dus dat mag :angel:) Op het werk eerst even ductape gescoord, en vervolgens het raam in de 'dichtpositie' vastgeplakt. Later portierbekleding verwijderd, en bleek het raam gewoon uit de klem getrokken, en op het moment dat het raam losgedooid was, schoof het dus naar beneden.

Overigens als je een klem moet vervangen: let op dat je geen kunststofklem pakt, die scheuren vaker kapot, vaak is daar later een modificatie voor gekomen in de vorm van een metalen klem.
 

turboturbo

Forumguru
Super @SuperBartje ! Daar heb ik zeker wat aan.

Dat topic heb ik ooit al eens gezien, maar kon het gisteren niet meer terugvinden. Ik zie dat @Theo 4 een duidelijke handleiding heeft geplaatst adhv een uitgebreid foto verslag.
Eens kijken hoever ik kom vandaag.

@Spierings Het is me inderdaad al opgevallen dat deze steevast de goedkoopste imitatie aan bieder is en dat zegt vast iets over de kwaliteit.
Voor onderdelen zoals distributieriem, waterpomp en andere belangrijke draaiende (motor) onderdelen beperk ik me zeker tot A merken, maar ik dacht dat het bij een ruitmechanisme misschien wel mee zou vallen. Het is tenslotte een stukje staal met een kabeltje dacht ik zo....?

VALEO en andere merken zijn wel meteen 70 a 80 euro, en dan is een OEM setje bij de dealer even duur....
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Mijn ervaring is dat de dealer meestal nog duurder is, heb voor mijn broer zijn Toledo twee raam mechanisme besteld van valeo, waren inderdaad 77 euro

Maar bij jou is het achter en die gebruik je toch niet zo vaak..
 

memoscan

Senior Member
Beste Turbo turbo,
gewoon goedkoop raammechanisme vervangen alles draait dan weer soepel en je kunt weer jaren vooruit, wel zonder motor bestellen, indien je raammechanisme daarmee voorzien is, zie ook links verwijderenbekleding, motor over zetten is fluitje van een cent, heb er inmiddels 4 stuks gerepareerd van 2 octavia,s, veel sucses
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben halverwege.
Wat een K-klus trouwens om de binnenbekleding uit te bouwen zeg.... :tongue: Ik heb ongeveer de halve ochtend over alleen de deurgreep gedaan. Die wilde liever knappen dan los komen... :angry: Uiteindelijk dan toch maar eindelijk een keer op stap gegaan om kunststof interieur gereedschap te kopen (op al veel vroeger aanraden van @Cordoba ). Stad en land voor afgelopen, uiteindelijk had een materialenzaak een setje voor me, weliswaar gebruikt, maar wel goede kwaliteit en zeer compleet voor ruim 20 euro. Daarmee lukte het eens stuk beter. Ik heb meteen de heveltjes van de deurgreep minder scherp/diep gemaakt, zodat ze in de toekomst makkelijker los zullen komen.
Hier zie je dat deze meneer hem zelfs stuk trekt :facepalm:


Maar nu weet ik even niet hoe verder.
Ik zie een plastic doorzichtige afdekking op de deur geplakt. Die is denk ik tegen water van buitenaf.

Trek ik dat gewoon los? En zo ja, moet dat later weer terug geplakt? Ik heb al gemerkt dat ik het niet in een stuk geheel los krijg :nailbiting:

Het ziet er zo uit:
DSC05945.jpg


Hoe heb jij dat gedaan @Theo 4 ?





Wat de oorzaak betreft: ik zie de witte kunststof stukje al onderin de deur liggen. Precies zo'n clip zoals hierboven in post #1 aangeduid, de zgn. SKODA OCTAVIA WINDOW REGULATOR REPAIR CLIP.

Bij 2 automaterialenzaken geweest; een levert 'm voor 45 euro, de ander voor 75. Volgens Theo kost een bij de dealer 68 euro.... :lezen:
 
Laatst bewerkt:

memoscan

Senior Member
Zal even voor mijn beurt reageren, sorry maar voorzichtig lostrekken van bovenaf zal wel iets scheuren maar kun je later met ducktape weer netjes afplakken
 

turboturbo

Forumguru
Is toch niet voor je beurt? :) Ik ben juist blij met je snelle antwoord, kan ik snel verder voor de regen komt.

Ik hoop dat zo'n plastic evt. nieuw te koop is, want het scheurt aan alle kanten...
 

memoscan

Senior Member
raammechanisme aangeschaft bij winparts kost daar 43,95 euro wel met kunstofblokjes
heb raam ondersteund met afgemeten stuk hout en vastgeplakt met ducktape,[resten wel moeilijk te verwijderen kan met stickerverwijderaar] hele week mee rondgereden
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor al je tips @memoscan !

Ik heb het plastic idd in stukken getrokken. Nog met een spons met kokend water telkens eerst de lijm zacht gemaak, maar het mocht niet baten. Wat het lastig maakt, is dat de zwarte kunststof clips die de binnenbekleding vasthouden, over het plastic gemonteerd zitten. En die lijken er ook niet (zonder kans op breken) uit te kunnen...?

Aangezien ik geen tijd meer heb vandaag en ook niet 123 weet hoe nu verder met dat mechanisme, heb ik het raam even gefixeerd met duct-tape voor de time being.

Als iemand ondertussen tips heeft voor een mooi stuk folie en dubbelzijdig plakband? Het moet wel redelijk stevig zijn allemaal heb ik het idee.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan