R of E?

Aparte titel wellicht, maar ik ben toch benieuwd!

Ik rijd met Skoda SuperB 2.0 TDI Ambition Business line nu 2 jaar met volle tevredenheid.

Toch heb ik me al die tijd iets afgevraagd.

In mijn voorgaande auto's van VW (Caddy, Golf 4, Golf 5) stond altijd duidelijk een E en F in de tank inhoud meter. Ook kon ik vaak 54 liter tanken in de 55 liter tank van de Golf5 bijvoorbeeld.

Tot mijn verbazing behoort mijn SuperB een 60 liter tank te zitten, maar tank ik zelden 54 liter of meer. Vandaag, toen de boordcomputer vertelde dat ik nog 5 KM kon rijden, ging er 55,1 liter in na het volledig aftoppen van de vol opening. Een stuk minder dan je zou verwachten.

Waar staat de R dan ook voor? Refeul? Als in, nu word het tijd, je hebt nog maar XX kilometer? Waarom geeft de boord computer dit dan niet aan? Ik vind het maar verwarrend. De E van empty was iig duidelijk. Ook daar kon je nog 10 a 20KM mee rijden na 0, maar dan kon je ook echt tanken van de inhoud van de tank was, en soms net wat meer.

Dus waarom kan ik nooit meer dan 55 liter in mijn 60 liter tank krijgen. En wat betekend de R echt? Is dit ook daadwerkelijk anders bedoelt dan de E?

Ik heb eventjes rond gezocht, maar ik kon geen vergelijkbaar topic vinden.
 

Constant

Erelid
Volgens mij moet je bij een diesel een minimum hoeveelheid brandstof (5L? 7L?) in je tank laten zitten vanwege het verwarmingselement dat niet droog mag vallen. Als ik tank op basis van de indicatie dat ik nog 30 km aan brandstof heb, dan gaat er vaak maar 52 liter in.
 

deusjevo

Forumguru
:ot:

Bij m'n O2 gaat er bij 0 km rijbereik 52 liter in de 55 liter tank.
Bij 0 km rijbereik zou ik theoretisch dus nog een km of 30 kunnen rijden.
 

Gysman

Actief lid
verschillende malen 56 liter getankt... (2.0 tdi O2). Je zit dus nog heel safe.
de meter staat dan al een tijdje op nul, evenals de nog te rijden kilometers.
 

joost_d

Nieuw lid
Ik heb met mijn OII 1.9 tdi een keer doorgereden to 0 km en toen ging er wel 55 liter in. Ik had daar niet de ingebouwde veiligheidsmarge en dat was best spannend 's avonds laat in Tsjechië en -10 c.
 
Volgens mij moet je bij een diesel een minimum hoeveelheid brandstof (5L? 7L?) in je tank laten zitten vanwege het verwarmingselement dat niet droog mag vallen.
Verwarmingselement in de tank? Waarvoor? Veel moderne diesels hebben juist een brandstofkoeler in de retourleiding van motor naar tank.
 

Constant

Erelid
Dan verwarmt die retourleiding toch de brandstoftank?

Bij mijn Golf III TDi stond een waarschuwing in de handleiding dat de tank niet droog gereden mocht worden vanwege het element. En de tank mocht ook niet tot de vulopening worden afgetopt omdat de brandstof kon uitzetten door het warmte element. Het element dient natuurlijk om de diesel te verwarmen tijdens zeer winterse omstandigheden.
 

Ronnie

Forumguru
Ik kan jullie verzekeren dat er (in ieder geval) bij de Yeti en de Octavia2 geen verwarmingselement in de tank/brandstofleiding zit,
ook niet voor de Russische(koude) uitvoering.
Wel zit er in de retourleiding van de dieselmotoren een brandstofkoeler.
 

hemi24

Forumguru
Nee, RTFM en je kunt zien dat het het reservegebied is, ook in het Duits en in het Engels...
 

Darkside

Forumguru
Ik zal het laatst pas in mijn auto. Een R ipv een E.
Heb al een paar keer gereden dat er volgens de BC nog 20km te rijden was. En de teller al heel dicht op 0 stond. Maar meer dan 51 liter heb ik nog niet getankt (er gaan er 55 in).
Ook was ik gewend dat het lampje eerst ging branden en bij de reserve ging knipperen ten teken dat je echt snel moest tanken.
De O2 doet dit niet. Dit geeft al soms bij 110km te gaan een Please Refuel melding. Beetje voorbarig vind ik.
Maar het is wel duidelijk dat ik nog vele km's kan rijden als de BC 0km aangeeft
 
Bovenaan Onderaan