Pulloff drying towel

Ik zie goede dingen terug over de zogenaamde "pulloff drying towel" voor het drogen van de auto.

Ik ben benieuwd wat hiermee jullie ervaring is en of het echt zo goed werkt? In filmpjes lijkt het goed te werken, maar vraag me af of het klopt of dat het marketing is.

Mochten jullie tips hebben over een goeie (die het liefst via bol.com te krijgen is) dan hoor ik het ook graag (als dat hier mag?).
 

ertromp

Forumguru
Gewoon een microvezel droogdoek dus.
Maak er gebruik van en bevalt prima de auto snel te drogen.
Heb er zelf wat bij Carclean gekocht van het merk CSF echt een topper
9c2362fc73e5727e923326c84f5086bc.jpg
 

ertromp

Forumguru
Nee is een grote doek van 60x90 en je kunt in 1x de hele auto droog krijgen en als ik de doek dan zie dan denk ik nog wel een auto met dezelfde doek te kunnen doen zeker bij hobby gebruik.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb onderstaande droogdoek. Had eerst een kleine gekocht en daarna deze grote droogdoek (had niet gelet op de afmetingen). Doeken zijn enorm goed , alleen vind ik die grote onhandig om mee te werken (ofwel ben ik onhandig :pardon:). Ik zou eerder opteren voor 2 of 3 kleinere droogdoeken. 15A969F4-E11B-488C-890A-8DE7C50CE924.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste droogdoek was een Monello de Senza Acqua drying towel van 70 x 80 cm, bij Carclean gekocht (ook een webshop) en deze doek had net ietsje betere reviews dan de doek die ertromp heeft. Later bij een pakket microvezeldoeken zat er ook een kleinere Monello Piazza versie bij, en die er sindsdien altijd naast gebruikt voor lastige plekken met een grote doek (zoals bijvoorbeeld onder de deurgrepen). Na 10 jaar gebruik de grote Monellodoek vervangen door een Microfiber Madness Dry Me Crazy droogdoek van 65 x 40 cm, en dit is mijn absolute favoriete droogdoek. Nadeel van deze doek is dat deze dubbel is, en daardoor bij bijvoorbeeld de deurgrepen onhandig, maar daar heb ik altijd nog de kleinere Piazza versie voor.

Bij het gebruik van een droogdoek is het wel van belang dat je de auto eerst 'droogt met water' en vervolgens ook op de juiste manier de droogdoek gebruikt.

Drogen met water (open slang methode, waarbij het water rustig over de lak loopt en druppels meetrekt):

Bij gebruik van de droogdoek daarna, eerst de verticale delen van de auto drogen (zijkanten, achterkant), en als laatste de liggende delen, zodat het water daar iets meer tijd krijgt om weg te lopen, zo heb je ook in de wintermaanden meer dan genoeg droogcapaciteit met 1 goede droogdoek.
 

B-S

Lid
Ik heb ook bovenstaande doeken, eentje eens gekocht op een autobeurs, en eentje via Carclaen. Drogen goed, 2 auto’s red ik er wel mee. En als je auto goed in de wax staat loopt het water er goed van af…
 
Hmm, dan heb ik al niets aan een droogdoek denk ik: ik was hem in een zelfwasbox (niet met de borstels van daar!) met hoge druk, foamen, wax / hot-wax en mijn eigen spons / washandschoen.

Daar heb ik geen mogelijkheid om hem "met water te drogen". Dan heb ik dus niets aan de droogdoek?

Ik wilde de doek aanschaffen omdat ik anders nare plekken krijg als hij vanzelf moet drogen.
 

JeSko

Forumguru
@remcop1989

Jawel hoor je hebt er zeker wel wat aan, ik gebruik ook droogdoeken en was hem ook in de wasbox, werkt perfect. Ik heb trouwens één dure droogdoek van Chemical Guys, de Fatty Angry Oranje, en twee goedkope van AliExpress, en de goedkope drogen net zo goed als de dure. Trap vooral niet in marketing, want vaak zijn de verschillen miniem of zelfs onbestaande.
 

Cordoba

Forumguru
Als je een plantengieter meeneemt die je in de wasbox met water kunt vullen, kun je op die manier de open slang imiteren, dus dat is het probleem niet. Als het 'drogen met water' niet lukt, werken de droogdoeken even goed, alleen zijn ze sneller verzadigd met water, waardoor de vraag is of het lukt zonder de droogdoek tussendoor wat droog te knijpen of iets dergelijks.

Wat AliExpress materialen betreft: je weet vooraf nooit of je goede spullen krijgt of prullen, je moet voor jezelf bepalen of je dat risico wil lopen.
 

JeSko

Forumguru
@Cordoba

AliExpress heeft toch een uitgebreid review systeem? Die doeken scoorde de volle 5 sterren op duizenden bestellingen, slecht zullen ze dan niet zijn, en dat zijn ze ook niet aangezien ze hun werk al dik twee jaar heel goed doen aan 1/5de van de prijs, ik denk dat we zouden schrikken van de dure doeken die made in china zijn en simpelweg een rebranding ondergaan vooraleer ze in Europa verkocht worden.
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Heb zelf ook de microvezel doek Delirium van Carclean als droogdoek, Prima doek.
Had eens bij een lokale autozaak extra 1 bijgehaald van onbekend merk, maar die is toch wat minder met opname in doek.

Belangrijkste is gewoon dat je auto redelijk in de wax staat ( niet van de wasbox maar met de hand/machinaal doen),
dan heb je het minst adhesie met water en meer effect "drogen met Water" en wordt je droogdoek ook geen spons.

Droogdoek haal je de overige druppels weg,
maar je wrijft ook als waren de residu van de autoshampoo uit voor een lichte glans/bescherming.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb nu ook een droogdoek van Delirium. Wat ik me afvraag is wat je doet met de doek na afloop.Heeft dan een hoop water geabsorbeerd. Uitwringen, uithangen?
 

kwillems

Donateur
Zou ik doen, maar het is natuurlijk bij detailing altijd de vraag hoe ver je wilt gaan. Maar dat wringen komt niks goeds van.
Zelf ben ik trouwens van plan om dit jaar een bladblazer in te zetten. Die dingen kosten niet zoveel. Voor al die onhandige hoekjes en randjes lijkt me dat een uitkomst. Wellicht gaat dat ook wel sneller.
 

Rosinfield

† In Memoriam
O dat is ook een idee. Heb er één en ook enorm veel blad hier elk jaar. Maar nooit gebruikt, stel er een eer in de hark te hanteren, zo lang dat nog gaat
 

eriktv

Forumguru
En let ook even op bij het wassen van de doek zelf, om het absorberende vermogen niet om zeep te helpen. Geen wasverzachter, wassen met weinig vloeibaar wasmiddel en evt een nacht voorweken in een emmertje koud water met schoonmaakazijn.

Ik heb 2 Senza Acqua doeken en doe daar al een jaar of acht mee. Ik was ze altijd met een hele bult MF doeken die ik af en toe nog gebruik voor beperkt detailen. Die gaan dan zelfs nog met een speciaal MF wasmiddel de machine in.
 
Bovenaan Onderaan