Project achterbumper reflector

Sjoerdb

Forumguru
Ik zit met de volgende gedachte in mijn hoofd: de reflectoren op de achterbumper voorzien van rode led strip. De achterkant infrezen zodat er ruimte komt om verlichting te plaatsen.

Op superskoda zie ik de volgende beschikbaar:
Octavia III Combi 13-17 - original Skoda rear bumper reflector - LEFT
original Skoda Auto, a.s. rear bumper reflector for the LEFT side, Octavia III 5E Combi
Our price: 8.99 €
pcs
Cat. number: 5E9945105

Octavia III Combi 13-17 - original Skoda rear bumper reflector - RIGHT
original Skoda Auto, a.s. rear bumper reflector for the RIGHT side, Octavia III 5E Combi
Our price: 8.99 €
pcs
Cat. number: 5E9945106

Ik heb een octavia combi 1.6td greenline businessline, dus ik dacht dat dit de goede zullen zijn.

Ik ga ook prijzen op vragen bij de dealer, heb je tips of ideeën dan hoor ik het graag.
 

brepus13

Forumguru
De reflector kost bij de dealer iets van 20€ dacht ik. De reflector dient 1 geheel te zijn, voor mijn auto zou het een apk afkeur zijn omdat er een scheurtje in zat. Of je dus deze reflector zomaar mag aanpassen is de vraag. Vraag het eens bij een apk keurmeester?
 

Brutus12

Actief lid
In de Regelgeving staat: Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren punt J. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
Er moeten dus 2 rode reflectoren aanwezig zijn.
 

Duijzer

Donateur
Even afgezien van de vraag of het mag: waar wil je spanning vandaan halen? Want als je die van de achterlichten haalt heb je direct storing op de canbus. Wellicht een idee om ze via trekhaakbekabeling te schakelen, maar die moet ook ingeleerd worden...
 

Sjoerdb

Forumguru
Of het wel of niet mag laat ik nog in het midden, kijk eens naar sommige vrachtwagens waar 100 lampen extra op worden geplaatst, voorop, gehele zijkant en achterkant en dat mag wel? Mijn gedachte is om de reflector zo te bewerken dat in plaats van de reflecterende achterkant, er ruimte gemaakt wordt om een rode led strip Op maat er in te lijmen. Verlichting zal vrij eenvoudig van de trekhaak gehaald kunnen worden. Trekhaak is al voorzien op mijn auto en eventueel die voor de gek houden is mijn ook niet vreemd vanuit mijn werk. Ik laat de nieuwste tractoren denken dat er iemand op de stoel zit en de trekker bestuurd, maar dat is niet want er wordt gewerkt met een radiografische bediening, een tegenwoordig zijn die trekkers niet meer zo makkelijk als vroeger.
 

Desperado

Forumguru
Ja.....maar, die vrachtwagens hebben daarnaast ook nog de verplichte lampen. Vervangen is wat anders als bijvoegen. Je kunt heel veel bijvoegen wat je wettelijk gezien niet mag gebruiken op de openbare weg. Het mag er wel opzitten.
Dus als er nog reflectoren zijn zal het geen probleem zijn lijkt me.
 

Antera

Donateur
Even afgezien van de vraag of het mag: waar wil je spanning vandaan halen? Want als je die van de achterlichten haalt heb je direct storing op de canbus. Wellicht een idee om ze via trekhaakbekabeling te schakelen, maar die moet ook ingeleerd worden...

Valt mee kleine lampjes/ledjes kan je ongestraft erbij aansluiten
 

Cordoba

Forumguru
Ledstrip wil je achter de reflector plaatsen? Dat lijkt me niet zo'n probleem zolang er maar een (goedgekeurde) reflector aanwezig is, zowel links als rechts. Vroeger werd de reflector vaak in het achterlicht verwerkt, tegenwoordig is een losse reflector weer mode.
 

Sjoerdb

Forumguru
Ondertussen heb ik 1 goede reflector en 2 led strips, we gaan eens iets proberen. Ik heb ook 2 reflectors die kapot zijn, hier kan ik op proberen hoe beste manier is om ruimte te maken. En ik wil zien om de huidige reflectors heel te demonteren, mocht het niks zijn of problemen geven dan kan ik altijd weer naar orgineel terug bouwen.

Ik zal er ook een schakelaar tussen willen hebben, om ze tijdens APK uit te kunnen schakelen.
 
Laatst bewerkt:

Sjoerdb

Forumguru
Ik ben iets verder gekomen, led strip en reflector zijn binnen, althans reflector is nog bezig. En voor het idee heb ik de ledstrip even op de reflector geplakt.
20210206_141027.jpg


20210205_203418(1).jpg
 

Sjoerdb

Forumguru
Het is wat moeilijk te zien, nu nog erg fel maar straks schijnt hij door de rode reflector heen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Dat staat vrij, de een zal het leuk vinden, de ander niet. Zo is dat met alle aanpassingen en extraatjes aan auto's en andere materialen of dingen.
 

Rofffel

Forumguru
Ondanks dat het niet mijn smaak is snap ik de meerwaarde niet.
De kans dat je storingen krijgt, het feit dat het niet mag en dat je niet weet wat voor invloed het heeft op de achterligger lijken mij genoeg redenen om dit niet te willen.
Desalniettemin, succes met je project!
 
Bovenaan Onderaan