Proefrit Citigo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabia

† In Memoriam
Vandaag bij Vepreda een proefrit gemaakt in een Citigo met 75pk. Ik wilde 'm graag vergelijken met mijn vorige 1.2 HTP 70pk in de Fabia. En dat viel helemaal niet tegen. De huidige 75pk is een stuk stiller dan de HTP. Je hoort het kenmerkende driecilinderroffel helemaal niet. En toch een lekker koppel onderin. Zeker in combinatie met het gewicht van de Citiogo rijdt dat echt goed. Je kan makkelijk meekomen met het overige verkeer. Ik heb nog een stukje snelweg gepakt en ook daar rij je makkelijk met het verkeer mee. Je hebt geen moment het idee onder gemotoriseerd te zijn. Als je de schakelindicator netjes opvolgt zit je al heel snel in z'n 5 en dat trekt de motor makkelijk. Ook de rest van de Citigo valt niet tegen. Hij is wat kleiner dan de Fabia maar niet echt hinderlijk. De vering en deming zijn goed afgestelt. Het is zeker geen dweiligere wagen en hij stuiterd ook niet over de weg. De citigo zit stevig in elkaar, het is absoluut geen koekblik. De deuren voelen stevig aan en ook de achterklep. Je kan met de achterklep de auto ontgrendelen. Wel is de bagageruimte wat kleiner en niet echt netjes afgewerkt. De hoedenplank scharniert niet mee omhoog als je de klep opendoet. Wel kan je die open vast zetten. De deuren van de driedeurs zijn erg groot. Zeker als je in een parkeervak staat is het lastig uitstappen. De stoelen zitten goed. Wat me ook opviel is dat je normale sleutel krijgt met ab en geen goedkoop dingetje.

Al met al ben ik erg positief over de Citigo en is het zeker een kandidaat om over een paar jaar mijn Fabia op in te ruilen. Alleen wil ik dan wel de vijfdeurs en met automaat.
 

piair1982

Forumguru
Leuke review!

Denk wel dat die paar jaar misschien wel korter uitvalt ;)

Je bent echt heel positief. En dat bedoel ik ook positief!
 

Cordoba

Forumguru
75pk in een auto van dit formaat (die waarschijnlijk vooral veel binnen de bebouwde kom, en op buitenwegen zal rijden, maar relatief weinig snelwegkm's) meer dan voldoende. Ik heb hetzelfde vermogen in mijn Fabia combi, en die is echt een stukje groter en zwaarder. Bovendien verwacht ik dat de Citigo een mooiere koppel toerenkromme zal hebben dan mijn Faab.
Kortom ik ben niet verbaasd over je ervaringen, ook de minpuntjes zijn voor mij verklaarbaar, als je je realiseert dat de Citigo niet alleen de kleinste Skoda is, maar ook in vergelijking met de Up! en de Mii de goedkoopste moet zijn.
 

Fabia

† In Memoriam
Wat ook mee telt is dat er op dit moment geen Fabia meer met automaar geleverd wordt en dus over een paar jaar geen tweedehands te vinden is als opvolger van mijn huidige Fabia. Dus dan wordt het een Citigo met automaat.
 

Noord26

Forumguru
Een RS komt standaard met DSG, maar voor de overige Fabia modellen hebben ze deze optie geschrapt.

Waarom zou een Citigo dan een opvolger zijn van je huidige fabia met automaat? Gewoon een SuperB of Octavia RS bestellen, die zijn wel met DSG leverbaar.. :rolleyes:
 

Noord26

Forumguru
Die auto is wel voor iedereen optimaal, maar wellicht niet voor je budget. Daar kan de auto niets aan doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die auto is wel voor iedereen optimaal
1) Optimaal is alleen optimaal met inachtneming van alle facetten, inclusief budget.

2) Je kunt niet voor een ander bepalen wat optimaal is.

3) Zelfs als ik het budget even buiten beschouwing laat, dan nog is het voor mij (mijn 2-persoons gezin) niet de optimale auto.
Ik vind de Superb (combi!) werkelijk een prachtkar en zou het liefste een full options 4x4 diesel met DSG-6 bestellen, ware het niet dat ik 'm eigenlijk zelf al gewoon te groot vind - en mijn vrouw zou er al helemaal nauwelijks in durven rijden vanwege de afmetingen. Is toch een factor om rekening mee te houden...

Zet er een (helaas niet leverbare, voor zover ik weet) Octavia combi 4x4/DSG naast, en die zit voor mij alweer een stuk dichter bij het optimum. Of nóg beter: een combi tussen Fabia en Octavia in...
 
1)
ware het niet dat ik 'm eigenlijk zelf al gewoon te groot vind - en mijn vrouw zou er al helemaal nauwelijks in durven rijden vanwege de afmetingen. Is toch een factor om rekening mee te houden...
..

Dat "probleem" heb ik hier ook vrouw durft nauwelijks te rijden met de S2. Wachten op de Rapid zeker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan