Problemen (77.000 km)

Na ongeveer 10 maand met onze Skoda Octavia 1.8TSI Elegance Businessline te hebben gereden, zijn er serieuze problemen ontstaan.:cry:

De thermostaat voor de koelvloeistof blijkt kapot. Tijdens een langere snelwegrit begon het motormanagement controlelampje te branden. Gelijkertijd hield ook de start-stop functie ermee op. De dealer dacht in eerste instantie bij het uitlezen dat het een sensor probleem van een par tientjes zou zijn, maar nu blijkt de thermostaat kapot te zijn. Het gevolg is dat het motormanagement registreerd dat de temparatuur plotseling fors daalt/stijgt en slaat alarm. Overigens niet alleen dat, maar schakelt ter compensatie ook allerlei mogelijke systemen uit!

Nu blijkt het vervangen van de thermostaat een lastige klus te zijn waar m'n zomaar een halve dag mee bezig is. Voorlopige indicatie is dat we een rekening van tussen de 800 en 900 euro kunnen verwachten!

Daarnaast blijkt het Columbus infotainment systeem sinds enkele weken van slag te zijn. Met name dan de touchscreen bediening:
- het ene moment werkt alles perfect.
- het ene moment reageert het touchscreen helemaal niet.

Als ik dan erop duw (voorzichtig) wordt de aanraking niet omgezet in het uitvoeren van een commando. De bewegingssensor merkt wel op dat de hand in de buurt van het scherm komt. Maar als ik het scherm aanraak, gebeurt niets (er licht ook geen vakje op en ik krijg geen bevestigingssignaal of piepje te horen.
Het meest irritante is wanneer de touchscreen af en toe werkt: ik selecteer bijvoorbeeld een radiostation en een paar seconden daarna wordt dit commando nog een paar keer herhaald. Of erger nog, ik selecteer via de touchscreen het vakje van radio 1 maar het touchscreen kiest 3Fm, dat 3 vakjes verderop staat. Of er wordt - zonder dat ik het scherm daarna aanraak - een andere zender geselecteerd. Het is om gek van te worden, vooral onder het rijden. Het leidt enorm af.
In het instructieboekje vind je geen aanwijzingen wat te doen in dit soort situaties. Kan ook geen reset-knop vinden, etc.
Ben benieuwd of andere Skoda rijders hier al eens mee te maken hebben gehad, en hoe dit is opgelost.
 

MaRco2

Forumguru
Ik heb 1 of 2 keer gehad dat de aanwijzingen wel goed waren, maar dat het scherm bij Wolfsburg bleef hangen (en ik was echt bij Dordrecht).:tongue:
 
Laatst bewerkt:

Delano84

Nieuw lid
Ik heb bij een 80.000 km stand tot nu 82.000 km stand al drie keer gehad dat het motormanagement controlelampje ging branden.
Er mee naar mee naar de dealer geweest waar ik hem gekocht heb. Deze kwam er achter dat Lambdasonde 1 te rijk staat en hebben deze vervangen.
Na 1000 a 1100 km weer motormanagement controlelampje.
ik ben toen naar een skoda dealer bij mij in de buurt geweest deze had weer de melding lambdasonde 1 te rijk en lambdasonde 2 te arm. En besloot hem te resseten. na weer 1000 a 1100 km begon lampje weer met de melding lambdasonde 1 te rijk nu hebben ze hem uitgelezen en alles schijnt normaal te werken de waardes blijven goed en hebben niks daardoor vervangen.
Nu moet ik dus weer wachten tot het lampje gaat branden?
 
Laatst bewerkt:

Delano84

Nieuw lid
Ja zeker een raar verhaal.
Skoda Nederland ook al gecontact deze wachten dit af tot deze weer gaat branden en als er dan weer wat raars gebeurt gaan hun kijken wat ze kunnen.

ik wordt er moedeloos van ben al drie keer met deze fout weg geweest.

Nu moet ik als hij gaat branden naar Borchwerf Roosendaal waar ik de auto heb gekocht.
deze gaan dan uitzoeken waardoor de fout komt.

hoop dat ze het vinden anders word ik toch boos.
 
Laatst bewerkt:

Delano84

Nieuw lid
Peter-036 daar heb je gelijk in.
Maar hoop dat het echt word opgelost word er nu echt moedeloos van.
Lijkt nu op een mis koop te lijken terwel skoda echt goede auto's maakt.
 

oco1979

Forumguru
Foutcodes wissen is geen oplossing !!!
foutcode(s) kunnen perfect het probleem weergeven "maar" ook een gevolg van iets.

bij deze kan een verstopte luchtfilter of valselucht deze code ook geven.
 
Bepaald geen "fluitje van een cent", het vervangen van een koelvloeistof thermostaat(huis). Een vette rekening van ca. 900 Euro! @#$%&*)!*#$& Thermostaathuis vervangen!.JPG
 

Ethy

Lid
Heb geen enkele vorm van coulance ontvangen? Naar ik begrijp heb je deze auto pas 10 maanden in bezit, of heb je de auto van een particulier gekocht?
 
Nee, de auto als occasion gekocht bij Vruggink in Halle en de reparatie hier lokaal in Hoogeveen laten uitvoeren. Geen garantie meer helaas. Wel nog uit coulance van de garage 10% korting gekregen. Ze vonden het nogal lullig dat ik de eerste de beste keer dat ik m'n auto bij hen ter reparatie bracht, met zo'n dikke rekening te werd geconfronteerd.
 

bartvw

Forumguru
@FastFred ik zou nog is gaan praten met Vruggink want volgens mij is de coulance regeling hoger dan 10 procent.
Jou auto is nog geen 4 jaar oud en er zijn volgens mij regelingen of standaard coulance regels voor.
Alleen wat jammer is dat je jou auto ergens anders laat maken dan waar je de auto hebt gekocht.

Grt Bart
 

CDK

Forumguru
Vruggink is geen officiële dealer meer toch? Wellicht dat het daar mee te maken heeft?
 
Bovenaan Onderaan