Problemen met de ASG versnellingsbak

hhf

Nieuw lid
Hallo allemaal,

wij hebben een Citigo 55kw Sport met semi-automaat uit 2013. Inmiddels 23.000 km gereden. De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat na een koude! start in Neutraal, de auto niet meer reageert op het gaspedaal als je schakelhendel in zijn achteruit zet. De blieps zijn er overigens wel om je te waarschuwen dat de bak in zijn achteruit staat.

Vandaag bij de garage geweest en er is geprobeerd om de bak te resetten (althans de koppeling) maar dit proces kon niet geheel doorlopen worden. HEt tandwiellampje brandt nu (sinds de reset) maar schakelen tijdens het rijden gaat goed. Nadat eerder alleen bij koude (alleen in de ochtend dus) motor de achteruit niet wilde (reageert dus niet op het gaspedaal) deed de auto het nu ook bij warme motor.

Kent iemand dit probleem, en wellicht aanwijzingen voor een oplossing?

Alvast hartelijk dank,

Hans
 

hemi24

Forumguru
Ik dacht dat je de activatietoon van de parkeersensoren bedoelde, vandaar mijn vraag.

Ik denk dat het te maken heeft met de matige synchronisatie van de versnellingsbak van de upjes van de 1e en de R...
De manuele versies worden hier ook door geplaagd.

Waarschijnlijk gaat het beter als je bij weigering de 1e versnelling selecteerd en de wagen kort laat aangrijpen,om vervolgens de R te selecteren?
 

hhf

Nieuw lid
Of het te maken heeft met de activatie toon van de sensoren, dat zou kunnen. Maar logisch dat deze dus bij het achteruit schakelen actief worden. Soms helpt het om even in D een stukje vooruit te rijden, maar dat werkt niet altijd. Motor op nieuw starten helpt. Maar dit hoort niet lijkt me zo. En soms heb je niet de kans om even een stukje naar voren te rijden helaas.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien het een zogenaamde "gerobotiseerde" versnellingsbak is, verwacht ik dat het in de basis dezelfde componenten bevat als de handgeschakelde versie van de Citigo.
Dus ook hier het probleem met de matig schakelende 1e en achteruitversnelling!
 

hhf

Nieuw lid
@hemi24 , en de actuator, zou die het moeilijk kunnen hebben als hij koud is? Specifiek die de bak in zijn achteruit moet zetten.
 

ertromp

Forumguru
Wat was de reden dat de procedure "niet geheel doorlopen" kon worden?
En ja het zou te maken kunnen hebben met de actuatoren (verstelplunjers)
 

hhf

Nieuw lid
@Peter-036 Het probleem doet zich vrijwel elke dag voor met koude motor. In de ochtend dus. Dat zou wel heel toevallig moeten zijn. Daarnaast helpt het niet altijd na een paar keer de versnellingsbak in D te hebben gezet en een stukje vooruit te hebben gereden. Stand van de tandwielen lijkt me dus redelijk uitgesloten.

@ertromp Het is niet bekend waarom de procedure niet doorlopen kon worden. Ik laat dat hopelijk komende week controleren bij een VAG specialist met de juiste uitleesapparatuur.
 

ertromp

Forumguru
Ah oké. Storing is dus niet uitgelezen met Odis of VCDS of Ross-Tech? Je bent bij een universeel garage geweest?
 

hhf

Nieuw lid
Inderdaad , bij een universele, daar komt de auto ook vandaan. Ze hebben veel upjes en citigo's in onderhoud maar missen de VAG uitlezer.
 

Blackciti

Senior Member
Tja, versnellingsbakproblemen bij de drieling van het Volkswagenconcern zijn een bekend probleem en aan de orde van de dag. Ontzettend veel mensen hoor je hier over. Ook ik heb een 75 pk versie van de Citigo met handgeschakelde bak en ondervindt dagelijks de problemen van de versnellingsbak die heel vaak niet in de achteruit wil. Maar als je de koppeling een keer laat opkomen en/of een stukje vooruit rijdt gaat hij wel in de achteruit, maar dan in negen van de tien keer niet zonder kraken. Heerlijk is dat, zo'n waardeloze versnellingsbak. Die soms zelfs ook moeite heeft met de eerste versnelling én, soms zelfs een lichte kraak geeft wanneer je van de vijfde terug schakelt naar de derde. Geweldig gevoel geeft dat.

Echter, moet ik wel eerlijk bekennen dat hij verder rijdt als een trein en tot op hoge snelheden zeer stabiel is, maar dat die versnellingsbak het plezier in de auto grondig bederft.

Laatst zag ik op de site van Autoweek een video over het aankoopadvies voor een tweedehands VW Up. De garagist die deze auto besprak zei dat het prima auto's waren maar dat de bouwjaren van Up, Citigo en Mii tot en met 2013 kampen met onwillige versnellingsbakken die vaak slecht in de achteruit en in de eerste versnelling gaan. Dat echter zou volgens die man eenvoudig via een modificatie te verhelpen zijn. Dan vraag ik mij af, hoe eenvoudig en, wat zo'n modificatie dan wel zou gaan kosten, omdat de complete versnellingsbak er onderuit moet en uit elkaar moet. Echter zijn de ervaringen met Pon, zoals je vaak hoort, met betrekking tot dit soort zaken zijn nu niet bepaald positief te noemen. Dus ben ik bang dat er van enige compensatie i.d. in welke vorm dan ook niet zal mogen worden gerekend.

Dus, hhf, Ik weet niet wat uw plannen zijn, maar ik ben bang dat u bot zult vangen wanneer u aanklopt voor coulance bij uw garage, omdat die daarvoor dan weer bij Pon zal moeten aankloppen.
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
@Peter-036 Het probleem doet zich vrijwel elke dag voor met koude motor. In de ochtend dus. Dat zou wel heel toevallig moeten zijn. Daarnaast helpt het niet altijd na een paar keer de versnellingsbak in D te hebben gezet en een stukje vooruit te hebben gereden. Stand van de tandwielen lijkt me dus redelijk uitgesloten.

@ertromp Het is niet bekend waarom de procedure niet doorlopen kon worden. Ik laat dat hopelijk komende week controleren bij een VAG specialist met de juiste uitleesapparatuur.
Ik ben bang, dat, zoals hemi24 al zei, dat de bak dezelfde componenten heeft als de handgeschakelde versie en dat problemen uitlezen niet de oplossing zal brengen. Het zijn en blijven slechte versnellingsbakken waar VW zich voor moet schamen.
 

hhf

Nieuw lid
@Blackciti dank voor je uitvoerige antwoord. Na 2 dagen is het alarmlicht voor de versnellingsbak verdwenen en gaat ie sindsdien ook weer in zijn achteruit. Wellicht dat de reset toch volledig is uitgevoerd nadat er mee gereden is.
We wachten de komende dagen even af hoe het gaat. De verdenking richt zich iig richting de actuator. In de komende dagen zal ik een keer naar een specialist gaan om de auto door een vag computer uit te laten lezen. Ik laat het hier uiteraard weten wat de resultaten zijn. Iedereen alvast veel dank voor de hulp!
 

Blackciti

Senior Member
Beste,

Zelf gisteren het bekende versnellingsbakprobleem nog maar weer eens bij mijn garage aangekaart en verteld van de AutoWeek video, waarin die betreffende garagist het inmiddels bij zeer velen bekende en verafschuwde probleem aanhaalde en waarin hij zei dat het schakelprobleem middels een eenvoudige modificatie te verhelpen zou zijn.

Mijn garagist heeft daarna, op mijn verzoek, het probleem bij Pon neergelegd en gevraagd wat die modificatie dan wel zou inhouden én, wat dat dan zou moeten kosten. Nou, het probleem was zeer wel bekend en een modificatie zou inhouden dat het tandwiel van de achteruitversnelling vervangen zou gaan worden, maar dat dit eigenlijk zinloos was, omdat het probleem beslist weer zou terug keren. De reden daarvan is, dat het betreffende tandwiel niet gesynchroniseerd is, een rechte vertanding heeft en maar zo'n 8mm dik is, waardoor het relatief kwetsbaar is en er gemakkelijk weer door het in de achteruit zetten kleine beschadigingen optreden waardoor je weer terug bij af bent. Tevens werd gezegd dat er mensen zijn die dan ook voor dit probleem de koppeling vervangen, maar dat ook dit eigenlijk een zinloze actie zou zijn omdat ook hierna het probleem beslist zou terug keren. Het is puur het type versnellingsbak dat niet deugt.

Men gaf bij Pon toe dat reden waarom VW heeft gekozen voor een dubieuze versnellingsbak zoals die in hun drieling van een aantal bouwjaren is gemonteerd, puur een ordinaire geldkwestie is. De marge is gewoon te klein. Maar dan zeg ik: waarom kunnen andere fabrikanten die modellen in dezelfde klassen produceren dan wel veel betere versnellingsbakken monteren? En waarom zijn de versnellingsbakken van de bouwjaren van na 2013 dan wel goed? Want iemand naast mij heeft een Citigo van 2015, waarin ik ter controle een paar uitgebreid heb gereden, die wel altijd perfect in de achteruit gaat én, die bij het opschakelen niet regelmatig een irritant klonk geluid geeft.

Over de kosten heb ik het verder maar niet meer gehad. Waar ik het wel over heb gehad is een nieuwe versnellingsbak, maar die kosten zouden dan gierend uit de klauwen lopen, omdat je dan waarschijnlijk ruim meer dan € 1000.- verder bent. En ja, is het je dat waard?
Wat eventueel wel een mogelijkheid zou zijn en het overwegen waard is, is een versnellingsbak van een total-loss auto van een recent bouwjaar. Maar ja, dat is voor een ieder persoonlijk te beoordelen.
 

hemi24

Forumguru
Nog een leuk plaatje wat ik tegenkwam op Motor-Talk.de :

206735397-w988-h511.jpg


Bij Pon heet dit vrij vertaald: "Producteigenschap"
 
Bovenaan Onderaan