Problemen Cruise Control Octavia III

Een vraagje voor de experts hier op het forum.

Mijn Octavia III (maart 2017/1.6 TDI/DSG/ +/- 25000km) heeft in toenemende mate problemen met de cruisecontrol. Bij het inschakelen werkt hij niet (oranje melding op het DOT display). Vaak helpt het de motor weer uit te zetten en opnieuw te starten. Dit werkt echter niet altijd en steeds minder. De storing treed ook steeds vaker op. Sinds gisteren ook tijdens het rijden met de CC ingeschakeld.

Ik ben al een aantal keer met dit euvel bij de dealer langs geweest. Ook met de stroring op het scherm. Bij het uitlezen kwamen er de eerste keer meerdere storingscodes naar voren zei men. Welke weet ik helaas niet. Afspraak gemaakt om het uit te laten zoeken maar dit leverde niets op. Ook geen andere storingen meer (!) in het systeem. Gisteren heeft men het ook bij PON en de fabriek aangemeld omdat ze niet verder komen.

Omdat er wel een melding op het scherm komt lijkt het of de schakelaar wel functioneert. Bij het inschakelen wordt er immers een signaal afgeven waarop er een stroringsmelding komt. De melding komt overigens enkel op het DOT display, ik krijg geen melding op mijn telefoon o.i.d..

Voor nu maar afwachten wat uit de terugkoppeling van PON of de fabriek komt maar ik ben benieuwd of dit andere Octavia (of andere Skoda rijders) bekend voorkomt en of de oorzaak (en oplossing) bekend is.
 
Laatst bewerkt:
Nee, geen wijzigingen uitgevoerd. De auto is helemaal origineel.

Inmiddels heb ik op dit forum wel problemen gevonden met de CC van de O3 die gerelateerd waren aan de hendel. Echter ging de CC dan ook automatisch versnellen. Dit euvel heb ik nog niet ondervonden. Daarnaast is hiervoor een terugroepactie geweest voor sommige modellen als ik het goed begrijp.
 

Joh@n

Forumguru
Duidelijk :) Ik kreeg vergelijkbaar gedrag bij aanpassingen aan de gasresponse. Je zou sowieso even kunnen informeren bij de dealer als je het niet vertrouwd.
 
De auto heeft al meerdere keren bij de dealer gestaan maar dit is tot op heden op niets uitgelopen. De frequentie van de storing neemt inmiddels toe (net als mijn irritatie).
Op een engelstalig forum kwam ik nog een soortgelijk probleem tegen met een O3 uit 2014 (ook met DSG) waar het uiteindelijk leek opgelost met een software update voor de DSG. Ik mag aannemen dat dit euvel bij een auto uit 2017 dan niet meer mag voorkomen maar blijkbaar niet.

Is het gedrag bij jouw Skoda inmiddels verholpen?
 

Joh@n

Forumguru
De "problemen" ontstonden bij mij na het aanpassen van de gasrespons. Deze heb ik weer terug laten zetten in de normale stand, ik heb liever een werkende cruise control :) Daarna heb ik het probleem niet meer ervaren.
 
Helder, ik zal het bij de garage melden.
Twee collega’s die dezelfde O3 (uitvoering en leverdatum gelijk) hebben vertelden mij dat ze dezelfde problemen hebben. Nog niet in de frequentie zoals ik dat heb maar wel zodanig dat het van incident naar probleem gaat.
 

jongetje

Forumguru
Ik heb ook minimaal 1 keer per maand dat er een uitroeptekentje bij de cruiscontrol staat (heb geen kleuren maxidot dus is gewoon allemaal wit). De auto bij een stoplicht uitzetten en opnieuw starten lost het op.

Is een OIII, 1.6TDI DSG, Ambition BL uit oktober 2016 (dus de My2017).

Ik heb er persoonlijk geen zin om mee naar de dealer te gaan, zal het begin volgend jaar (als ik het niet vergeet) wel melden bij de 30k beurt. Kunnen ze meteen nogmaals even naar mijn dak kijken die af en toe weer open wipt bij sluiten.
 
Dat minimaal 1 keer per maand is bij mij inmiddels dagelijks. Hij doet het vaker niet dan wel. De work around stoppen en weer starten werkte in het begin wel maar inmiddels ook al lang niet altijd meer.

Vanochtend gebeld door de dealer dat er vanuit de fabriek een software update wordt geadviseerd. Deze staat voor 2 januari gepland. Eerder kon niet ivm vakanties bij de dealer.

Mocht deze update werken dan wordt deze ook bij de auto’s van mijn collega’s gedaan.

Ik blijf bevindingen die hieruit volgen posten in dit draadje.
 

espada

Lid
O3 1.2 TSI zonder DSG (Modeljaar 2015) Ik ben bij 90.000 km ook problemen met de cc gaan ondervinden. Soms uitval tijdens rit , soms weigeren opnieuw in te schakelen tijdens de rit, soms meteen weigeren bij start. Ik kreeg dan het uitroeptekentje in beeld. Ik heb nooit ervaren dat de auto zomaar ging versnellen o.i.d. Dit probleem ging van sporadisch naar regelmatig storen. De oplossing was in alle gevallen altijd auto uitzetten en opnieuw starten. Uiteindelijk heb ik er rare storingen op de ruitenwissers (met regensensor) bij gekregen. Deze weigerden soms in te schakelen, een minder fijne ervaring bij slecht weer kan ik melden en wanneer ik ze dan toch geactiveerd kreeg kon ik ze juist niet meer uitschakelen. Sleepringen in het stuur bleken uiteindelijk debet. Signaal doorgifte verliep niet correct met alle rariteiten tot gevolg. Op de werkorder is vermeld: "- de airbag sleepring vervangen (garantie)"
Na uitwisseling hiervan heb ik geen enkel probleem meer gehad en inmiddels zit ik alweer op 167.000 probleemloze aangename kilometers. Een top auto! Mijn 3e Octavia staat dan ook in bestelling en gaat week 2 in productie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: lsp
Gisteren, 2 januari, is de update gedaan bij de dealer. Helaas heb ik vandaag wederom gelijk last van de storing. Ook na enkele keren starten bleef de storing aanwezig. De software update heeft dus geen invloed op de storing.

Ik zal de dealer ook attenderen op de sleepring in het stuur. Bij mij begonnen de problemen zo rond de 18.000km. Wel een beetje vroeg voor slijtage, zeker in verhouding tot 90.000km zoals bij espada.
 

Antera

Donateur
Ben zelf eerlijk gezegd wel benieuwd naar de foutmeldingen die erin staan ten tijde van de storing. Dit kan meer zeggen. de hendel kan goed het probleem zijn maar gissen is missen in dit geval en misschien brengt het toch iets meer. Ze kunnen eens de meetwaarde blokken checken van de hendel misschien dat daar meer uit komt
 
@widojo. Nee, geen ACC. Dat was iets waar de dealer ook gelijk over begon. Wel heb ik een trekhaak (origineel Skoda). Mijn collega's hebben geen trekhaak.

@Antera, het bijzondere is dat er geen foutmeldingen in het systeem staan. Ook niet tijdens de storing. De eerste keer dat ik naar de dealer ging met de storing op het display, zagen ze wel meerdere storingen in het systeem. Ik weet echter niet welke. Op basis daarvan hebben ze toen de auto op een later moment een dag in de werkplaats gehad en helemaal doorgelicht. Maar geen storing meer te vinden. De storingen die ze de eerste keer hadden gemeten hadden ze natuurlijk niet geregistreerd maar wel gewist.

Naast de drie Octavia's van mij en mijn collega's heeft zich inmiddels ook een andere Octavia rijder gemeld bij de dealer met hetzelfde probleem. Begint toch iets meer dan een incident te lijken.

Wat mij wel opvalt is dat ik de storing standaard/dagelijks heb bij het eerste keer starten. In het begin hielp het nog de motor weer af te zetten, even wachten en weer te starten. Dan was het euvel meestal verholpen. Inmiddels helpt dit niet meer. Pas als je een stuk gereden hebt, stopt en weer opnieuw start is de storing weg. Staat de auto daarna een aanzienlijke tijd stil dan het zelfde laken en pak. Storing en pas na een stukje rijden kan je het oplossen door te stoppen en weer opnieuw te starten.

Nu ja, het ligt inmiddels weer bij PON/Skoda. Maar weer afwachten.
 

Antera

Donateur
de schakelaar is vaak de oorzaak. Mooiste is ook dat de hendel geen storingen zal geven omdat dit contactjes zijn die je aan of uit zet. De BCM kan dus niet zien als deze defect zou zijn. Open contact is open contact voor de ecu
 
Een kleine voortgangsmelding m.b.t. de CC problemen.

Ik ben inmiddels twee software updates verder zonder resultaat. Probleem blijft hetzelfde en wordt erger i.p.v. minder. Ook bij mijn collega's hetzelfde laken en pak met het verschil dat zij minder vaak dan ik last van de storing hebben.

Persoonlijk geloof ik niet in de software update en heb ik het idee dat, net als @Antera beschrijft, het defect in de schakelaar zit. De redenatie van de dealer is echter dat het niet in de schakelaar kan zitten omdat hij de melding geeft als je de schakelaar aan zet. Dit zou volgens de dealer betekenen dat de schakelaar functioneert (?!).

Maar goed, inmiddels ben ik er helemaal klaar mee. De auto gaat maandag naar de dealer en komt pas terug als hij geen problemen meer heeft. In de tussentijd krijg ik een andere mee.
 

jongetje

Forumguru
Mijn wagen is gister naar de garage geweest. Bleek dat de accu (de auto is van oktober 2016) erg weinig capaciteit meer had. Dat lijkt de storing in de cruisecontrol te veroorzaken. Na het vervangen van de accu geen problemen meer gehad.
 
Ik heb inderdaad mijn auto terug. Door vakantie, drukte, etc. dit topic nog niet bijgewerkt.

Net als bij jongentje bleek ook bij mij de accu het euvel te zijn zijn. Echter deed de dealer er in mijn geval vrij lang over hier achter te komen. De accu is vervangen en na een week of drie kan ik zeggen dat het probleem weg is. Bij de auto’s van mijn collega’s is ook de accu vervangen en is het probleem weg.

Voor de lange termijn ben ik benieuwd of dit ook echt de oplossing is of dat het symptoombestrijding is. Want hoe kan het dat de accu zo snel te weinig capaciteit geeft? Ergens een lekstroom wellicht? Maar dat zal de tijd leren.
 

rick_l

Lid
Accu problemen klinken eigenlijk best logisch.
Sinds een week of 3 heb ik ook issues met mijn octavia uit 2017 1.6TDI DSG.

Het begon al met het bekende problemen met het cruise control icoontje, wat vaak na een keer starten weer weg was.
Maar recent krijg ik ook daar problemen met de motor bij (dat gele voorgloei lampje dat knippert), wat ook weer op te lossen valt door een klein stukje te rijden en daarna opnieuw te starten.
Vanochtend (wellicht door de kou en vocht) wilde hij helemaal niet starten. Ik weet niet meer alle fouten, maar in elk geval de cruise control, het start/stop systeem, passagiersveiligheid systeem en de ESG wilden niet meer.

Het kostte me 4 of 5 pogingen om te starten. Gelukkig maar, want we waren al laat voor de kerk.
Half ervanuit gaande dat ik de Skoda service kon bellen uit kerk terug gelopen naar de auto, maar hij startte zonder problemen.

Ik zal even kijken of het aanhoudt... eigenlijk geen tijd om naar de dealer te gaan deze week....
 
Bovenaan Onderaan