Probleem verstuiver Octavia 1.9 TDI ...goed hoorbaar

niek1977

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Octavia station 1.9 TDI 77kw pompverstuiver (BKC motor) uit 2006 waar sinds een week een duidelijk hoorbaar geratel onder de motorkap vandaan komt. Even langs garage gereden en dit zou afkomstig zijn van een verstuiver. Het geluid is minder / niet hoorbaar bij koude motor. Hoe hoger de toeren, hoe harder het geluid (soort ratel).

De verstuivers in bkc motor kunnen volgens garage speling veroorzaken waardoor de bus steeds ruimer wordt waarin ze bevestigd zijn. Gezien de leeftijd en de km van de auto (330.000) is het maar de vraag of reparatie loont (tenminste, bij revisie / ruil kop en/of andere motor erin. Al heeft inruil / verkoop ook niet veel zin op moment.

Is iemand bekend met het probleem of een goede tip hoe kostentechnisch slim te (laten) repareren ? De auto start en loopt verder (nog) prima maar ik ben bang dat bij doorrijden schade ernstiger wordt.

Alvast bedankt.
 

Huibert

Forumguru
Kijk eens rond op tdiclub.nl hier is meer info te vinden over de diverse tdi problemen. Uitslaan van de verstuivers is hierbij ook een bekende bij bepaalde motorcodes. Zou eerst info inwinnen bij een tdi specialist, op het tdi forum zijn verschillende adressen te vinden.
 

ertromp

Forumguru
Of neem eens contact op met JB Autoservice. Hij zit hier ook op het forum maar ik weet zo zijn nickname niet
 

Roeland80

Forumguru
Hè hoi ik heb ook een 1.9 TDI BLS blok gehad met een ingeslagen Pompverstuiver ben toen bij JB autoservice terecht gekomen deze hebben toen de boel gerepareerd geen nieuw kop maar iets met een ringetje geloof ik. Maar er was meer schade kleppen stoters en nokkenas waren ook beschadigd en mijn roet filter was helemaal vol geraakt. Dus ik zou er niet te lang mee door rijden.....
 

Huibert

Forumguru
Lang doorrijden met problemen geeft altijd risico op gevolg schade. Roetfilter zit er bij jou niet in en je hydrostoters zouden al van het verbeterde type moeten zijn dus dat scheelt al wat risico's. Reparatie gebeurt door het plaatsen van stalen bussen. Naast JB heb je in ook vag techniek, voor allebij geldt dat het de rit er naar toe zeker waard is. En met een nette prijsopgaaf kun je voor jezelf kijken wat slim is
 

niek1977

Nieuw lid
Dank allen voor de tips. Ik zal mijn licht eens verder gaan opsteken. Maar ook al zou het probleem meevallen, je moet als je (eventueel) wil repareren minimaal kleppendeksel en waarschijnlijk kop eraf halen. Dan zit je direct al aan kosten die denk ik niet opwegen tegen de waarde vd auto. En om eerlijk te zijn zie ik mezelf geen jaren meer rijden in deze auto. Misschien tijd om over te stappen op een nieuwer model Octavia.
 
Bovenaan Onderaan