Probleem rare geluid opgelost. wel duur....

MarijntjeTDI

Actief lid
Goeienavond mensen,

in een ander (meet en greet) board had ik een probleem gepost wat daar eigenlijk niet thuishoorde.
Het ging erom dat er bij het optrekken en raar geluid onderuit de auto kwam, okk in z'n R deed dit zich voor.

Nu bleek na inspectie dat het vliegwiel kapot was gegaan en door het vet en troep die hieruit kwam ook de koppeling om zeep is gegaan.
Kosten (slik) 2500,- viel dus wel tegen. Maar goed nu kunnen we er weer even tegen (hoop ik).

hemi24

Donateur
Troep en vet, klinkt een beetje als nieuwe lagers&keerringen in versnellingsbak en/of motor.
(2-massa)Vliegwiel is verder mechanisch/droog dacht ik...

Slechte service/voorlichting als de dealer je voor de volledige kosten heeft laten opdraaien, tenzij het falen op het (mis)gebruik is te herleiden.

MarijntjeTDI

Actief lid
Ga morgen eens een mailtje naar de garage sturen waar we hem gekocht hebben, zullen eens kijken wat ze er van zeggen. Bedankt voor de Tip!

2-massa vliegwiel is trouwens vetgevuld... en staan helaas ook bekend om hun zwakte.

Gieliovd

Forumguru
Marijn, even een tipje van mijn kant...

Als je een bericht richting de dealer doet, probeer dan tussen de regels door een paar begrippen te laten vallen uit de link hieronder. Dan begrijpen ze wel dat je in de gaten hebt dat je een bepaald recht hebt.

MarijntjeTDI

Actief lid
Ga ik doen, bedankt!

Voor alle duidelijkheid, ik heb de auto niet bij de dealer gekocht die heeft hem alleen gerepareerd. Heb de auto bij een garage/handelaar in Oudewater gekocht. Het geluid heeft zich 4 maanden eerder voorgedaan (binnen de garantie) en toen zijn we er mee teruggeweest maar na een rit van 2 uur was het geluid weg. Daarop is de auto daar een nachtje blijven staan maar ook de volgende dag was het geluid nog weg en kon hij niet iets gaan repareren wat hij niet hoorde of voelde. Nu een maand geleden was het terug en was de auto uit de garantie...

hemi24

Donateur
In dat gaval, hoop ik dat je een serviceboekje hebt met een stempel van een Skoda-dealer bij elke servicebeurt...

Je auto is natuurlijk buiten de garantie van 2jaar/100.000km en een koppeling zou versleten mogen/kunnen zijn bij pakweg 160k...

TL@

Forumguru
Dat vliegwiel is kennelijk iets typisch voor veel moderne diesels.

Mijn Golf IV heeft dat ook gehad (had toen een goede 100.000km gedaan denk ik, is weeral even geleden)
Hij was al wel uit garantie maar heb niet de volle mep moeten betalen (ik weet niet meer of het alleen de stukken of alleen de werkuren waren die ik moest betalen, in ieder geval ging er ongeveer de helft van de prijs af)

jaap

Lid
Vind wel dat je veel te veel betaald hebt. Ik heb een paar maanden geleden ook een nieuw 2 massa vliegwiel met nieuwe versterkte koppelingsset van Sachs incl nieuw druklager laten monteren. Ik was 1620 euro inclusief btw kwijt.

Maar hoop maar dat je nu er even mee verder kan.

hemi24

Donateur
Volgens mij heb ik elders op dit forum gelezen dat er meer dan alleen de koppeling met vliegwiel is vervangen... (blijft wel een hoop geld...)

MarijntjeTDI

Actief lid
Wellicht dat jij hem niet bij de dealer hebt laten vervangen Jaap?

Heb zojuist het uiteindelijk bedrag vernomen: Eur 2152,- is dus wat duurder als jou rekening maar belangrijker dat het gefixed is.

wel een beetje duur, heb zelf laten vervangen - 273945 km - gelijk met koppeling, kosten nog geen 1200 euro. 310 euro vliegwiel, 370 euro koppeling en arbeid.

LenK

Forumguru
Voor alle duidelijkheid, ik heb de auto niet bij de dealer gekocht die heeft hem alleen gerepareerd. Heb de auto bij een garage/handelaar in Oudewater gekocht.
Dit betekent dus dat de kosten volledig voor eigen rekening blijven.
Je hebt de leverancier niet de gelegenheid gegeven het probleem op te lossen.

jaap

Lid
Wellicht dat jij hem niet bij de dealer hebt laten vervangen Jaap?

Heb zojuist het uiteindelijk bedrag vernomen: Eur 2152,- is dus wat duurder als jou rekening maar belangrijker dat het gefixed is.

Heb ik niet door de dealer laten doen maar beter nog door Autobedrijf Hans Sloot te Lochem. Je raad het al dat is de oude monteur van JD engineering ons allen bekend. Daarnaast is de versterkte koppelingsset ook nog eens 250 euro duurder als standaard. Dus dan was het voor jou uitgekomen op 1370 inclusief BTW.

Een andere aanrader is VAG techniek. Is qua arbeid nog iets goedkoper (55 euro per uur incl.). Maar de onderdelen zijn wat duurder omdat zij ze bij PON halen en Hans haalt ze rechtstreeks bij de fabriek in Duitsland. Bij mij was VAG techniek 100 euro duurder dus heb ik voor Hans gekozen.

MarijntjeTDI

Actief lid
We zijn al eerder bij hem teruggeweest en toen ging onderweg het geluid weg en kijken waar het evt. zat wilde hij toen niet meer. Hij raadde ons vantevoren aan om de diagnose te laten stellen bij de skoda garage. Vervelende is wel dat de diagnose alleen gesteld kan worden door de bak te demonteren a heel veel euro's. Daarna de bak terugmonteren en dan daarna naar de handelaar rijden was dus geen optie. Gelegenheid heeft hij dus wel gehad....

jaap

Lid
Een goede montuur monteert en demonteert binnen vier uur een versnellingsbak. Hij heeft alleen even hulp nodig bij het ondersteunen van de bak wanneer de laatste bout eruit gedraaid wordt. Aan totale arbeid heeft hans bij mij 275 euro gerekend. Vag Techniek doet het voor 220.

Bovenaan Onderaan