Probleem onder het rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gieliovd

Forumguru
Beste mede forummers,

Auto net terug van een hele dure grote beurt waar de garage een fout heeft gemaakt, een aantal dingen naar voren zijn gekomen ter reparatie en ik de nota nog niet binnen heb.

Rijd ik net op een rechte weg, 90 op de cruise control.... en ik schrik me opeens het apelazeres, het volgende gebeurde:

Opeens voel ik een schok, de auto gaat van de CC af, de toerenteller knalt in een keer naar 0 en blijft daar staan, het olielampje gaat branden en ik hoor PIEP PIEP PIEP, vervolgens 1 seconde later gaan er nog veel meer lampies branden op het dashboard.

Ik wilde de auto aan de kant zetten omdat ik bang was dat er een probleem was met de olie (is net vervangen bij de dealer) maar daar was geen mogelijkheid toe, behalve serieus in de bagger, waarnaast het al 80 procent donker was.

Koppeling in, motor uit, erg donker voor me op de weg, weer starten en doorgereden... alle lampjes uit en voor de rest niks te merken.

Nou is dit natuurlijk niet normaal!! Ik heb dit nog nooit gehad, en dit is mijn eerste ritje weer sinds hij bij de dealer vandaan is.

Het viel me ook op net dat ik 10,1 liter verbruikte met de CC erop met 90 km/uur met gas, en als ik hem op benzine zette was dit 7.2 liter!

Ik heb het gevoel dat de dealer nog ergens een serieuze blunder heeft gemaakt, en dat de computer van de gasinstallatie ook nog wel eens ontregeld kan zijn na het ontkoppelen van de accu.

Wat denken jullie hiervan?
 
Met een VW Bora 1.9 TDI heb ik ooit iets dergelijks gehad. Je schrikt je inderdaad een ongeluk als je - zoals ik - midden op een kruispunt stil komt te staan voor de bumper van een 30tonner o.i.d. die net op tijd kon remmen. Maar terzake. Eerst kon men er in de garage niet achter komen wat het was. Toen het zich nog een keer voordeed, hebben ze tot en met de knowledgebase van VW in Wolfsburg doorgevraagd. Het bleek te zitten in een of ander relais (geproduceerd door een toeleverancier uit Portugal / Argentinië, weet het niet meer precies, in elk geval niet-Duits) dat plotseling de brui eraan gaf. Ik denk dus niet aan nalatigheid van de dealer.
Helaas heb ik kort geleden de nota's van mijn vorige auto's weggegooid, anders zou ik je nog wat meer details hebben kunnen geven. Sorry. Ik hoop dat het probleem snel opgelost kan worden, want je bent letterlijk je leven niet zeker op deze manier.
 

Gieliovd

Forumguru
Nee, inderdaad... je voelt je nou niet zeker in de auto met het risico dat dit plots gebeurd. Ik vind het wel heel apart dat dit plots gebeurd op het eerste ritje na het groot onderhoud.
 

EdK

Forumguru
Staat er op dat reclamebord van de garage soms in kleine letters BdH ???





BdH = beun de haas

Paar weken terug moest me wagen van het bedrijf ( Jumpy 1.9D ) naar garage voor APK en grote beurt. Volgende dag zou ik weer op pad gaan na wat dagen op werkplaats gewerkt te hebben. Affijn starten dat ding en rij de poort uit en ruik een elektroachtige brandlucht, dus motor uit en motorkap open !! De rook sloeg er uit , dus zoeken en bleek het gloeirelais met bedrading de boosdoener te wezen !! De kabels waren niet goed aangedraaid en lagen flink te vonken !!
Keer ervoor de accukabels niet goed aangedraaid maw slechte verbinding en dus rare verschijnselen.
Dus maar aan die dealer gevraagd of ie het personeel van de garage beun de haas had overgenomen ??
Uiteraard werdt dit niet in dank aangenomen mar de reparatie was daarna wel gratis !! Uiteraard was me werkgever wel blij met me opmerking !!
Het lijkt er wel op dat de monteurs tegenwoordig ( niet allemaal !! ( voor ik generaliseer )) alleen maar kunnen repareren met de laptop en zodra dit niets aangeeft dan moet je wagen maar goed wezen !!
Veel gehoorde opmerking is dan " tja de computer geeft echt geen fouten aan !!! " dus uw wagen is goed !! Maar waarom doet die zo raar dan ??? " Ik zou het niet weten want de computer zegt dat .....

Lang leven de elektronica !!!
 

Gieliovd

Forumguru
Ik zou je haast gelijk gaan geven ja... ik zit nu te denken, goh ik breng dat ding nog eens naar de dealer als het zo moet allemaal! Ik ga mijn eigen olie wel weer verversen. Godallemachtig.

Nou ik loop zo ff naar de auto en zal de olie peilen en kijken of er rare dingen te zien zijn. Dan ga ik ff wat kopen en rij ik meteen langs de dealer om het te melden.

O wacht, het is vandaag Skoda Wintercheck hier in Schagen, dus er zijn ook wel monteurs. Misschien kan men direct wat melden.

Voor wie een wintercheck nodig heeft kan dus gratis terecht! Ik neem maar aan dat ze dat bij mij hebben gedaan met de grote beurt :)

Tis allemaal triest :407:
 

Fabia

† In Memoriam
Balen, je mag toch wel verwachten dat alles in orde als je bij je garage weg rijdt. Ik hoop voor je dat ze het snel en netjes in orde maken.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ben net terug van de dealer. Ik ben binnen gelopen en heb het uitgelegd. Ze hebben vandaag dus die winter check dag en de garage was open, er was dus meteen iemand die me kon helpen.

De monteur heeft de kap geopend en de plastic kap met luchtfilter en carterontluchting eraf gehaald. Alles een beetje geïnspecteerd.

Ik had thuis de olie gepeild, was prima op niveau. Wel viel me thuis op dat de hele oliedop onder gele smurrie zat. Vocht me dunkt! Is mij een enorm raadsel dat ze dit met de beurt niet hebben gezien en schoongemaakt.

Auto op de brug, onderkant bekeken.. niks te zien.

Auto is ook uitgelezen, stond melding in dat mengselarmtegrens bepaald was, armtegrens bereikt. Maarja, dat komt gewoon door het gas ga ik vanuit.

Bij het verwijderen van de kap viel me op dat er ook gele smurrie aan de carterontluchtingslang zat, en in het pijpje van de kap ook... dit ook meteen schoongemaakt. Er is echt een blind paard mee bezig geweest met de beurt!! Er zat wel een nieuw luchtfilter in, dat valt alweer mee.

Koelwaterpeil stond 3 cm onder het minimumpeil, dus die is bijgevuld... was bekend omdat het systeem opnieuw gevuld is bij het vervangen van die thermostaat.

Een en ander aan rommeltjes schoongemaakt en bekeken, maar ook niks kunnen ontdekken. Monteur is samen met mij even een proefritje gaan doen, ook niks vreemds... ik kijk het wel aan.

De monteur wist me te vertellen dat er waarschijnlijk een luchtbel in het koelsysteem heeft gezeten en de verdamper waarschijnlijk niet voldoende koeling heeft gehad voor een moment en daardoor de motor even raar deed, dashboard te weinig spanning kreeg en de apparatuur in de noodstand in geslagen.

Klinkt redelijk aannemelijk. Ben er niet blij mee. Getuigd allemaal niet van vakkundigheid bij de beurt dit.

Ik ga weer rijden, en de gascomputer moet zich maar weer inleren. 1:10 is niet echt de bedoeling met 90 per uur. Dat moet weer onder de 7 liter komen.

Ik merkte al dat de ramen niet meer automatisch naar boven en beneden gingen als ik het knopje even aanraakte. De monteur merkte dit ook en probeerde het op te lossen, is na even klooien ook gelukt.

Oplossing: van buiten met het contact de ramen laten zakken en weer stijgen, dan werkt het weer.
 

Vacaro

Senior Member
Gele smurrie in oliedop lijkt mij eerder op een lekkende koppakkking dan op een luchtbel. Dit is olie gemengd met koelvloeistof, dat geeft zo'n geel bruine pap.. Ik zou hier toch niet te licht over gaan.

En ramen vind ik toch ook maar goedkope oplossing, zo van eventjes met spelen en dan werk het wel terug.
 

Gieliovd

Forumguru
Gele smurrie in oliedop lijkt mij eerder op een lekkende koppakkking dan op een luchtbel. Dit is olie gemengd met koelvloeistof, dat geeft zo'n geel bruine pap.. Ik zou hier toch niet te licht over gaan.

En ramen vind ik toch ook maar goedkope oplossing, zo van eventjes met spelen en dan werk het wel terug.
Daar heb je gelijk in, is ook het eerste dat bij mij naar boven kwam. Die gele smurrie duidt altijd op vocht in de olie ja. Ik ga dit in de gaten houden, want dat is niet de bedoeling. Maar het kan ook gewoon komen doordat ik vooral de laatste tijd heel veel korte eindje rijd. Dan wordt de motor niet lekker warm en kan zich condens gaan vormen.

Dat van die ramen is een reset geweest van de computer doordat de accu eruit is gehaald. Die oplossing met de sleutels is een instelling in de computer, is mij verteld.
 

Fabia

† In Memoriam
Bij het verwijderen van de kap viel me op dat er ook gele smurrie aan de carterontluchtingslang zat, en in het pijpje van de kap ook... dit ook meteen schoongemaakt. Er is echt een blind paard mee bezig geweest met de beurt!! Er zat wel een nieuw luchtfilter in, dat valt alweer mee.

.

Heb je wel eens de garage testen van Autoweek gelezen daar zien ze af en toe echt dingen over het hoofd wat absoluut niet mogelijk is. Om te huilen af en toe de beurten en je betaal je ook nog eens blauw aan de rekening.
 

Gieliovd

Forumguru
Die heb ik zeker wel eens gelezen en heeft me toen ook angst ingeboezemd.... maar ja, je moet toch vertrouwen hebben in zo'n merkdealer denk ik dan.

Helaas is mijn vertrouwen weer eens geschaadt.
 

Mark

Banned
Dat van die ramen is een reset geweest van de computer doordat de accu eruit is gehaald. Die oplossing met de sleutels is een instelling in de computer, is mij verteld.
Dit klopt, zo word de raambediening terug geactiveerd.
Dit is voor alle Skoda's zo (en waarschijnlijk ook voor VW en Audi).
 

joergarms

Senior Member
Laatst vertelde je dat je relatief korte afstanden reed, van huis naarhet station en weer terug.
Dat kan ook een oorzaak zijn voor de smurrie.
Door het condenseren slaat al dat vocht in je motor neer en krijgt door de korte afstanden niet de mogelijkheid om helemaal te verdampen. Zeker in combinatie met LPG kan dit voorkomen.
Maar wel enorm balen dat de dealer zo klunzig bezig is, dat geeft je nou niet echt het idee dat je daar wilt terugkomen.
Ik hoop voor je dat alles goed opgelost wordt.
 

Gieliovd

Forumguru
Laatst vertelde je dat je relatief korte afstanden reed, van huis naarhet station en weer terug.
Dat kan ook een oorzaak zijn voor de smurrie.
Door het condenseren slaat al dat vocht in je motor neer en krijgt door de korte afstanden niet de mogelijkheid om helemaal te verdampen. Zeker in combinatie met LPG kan dit voorkomen.
Maar wel enorm balen dat de dealer zo klunzig bezig is, dat geeft je nou niet echt het idee dat je daar wilt terugkomen.
Ik hoop voor je dat alles goed opgelost wordt.
Heel scherp Joër, dat is ook precies de oorzaak die ik er aan geef. Vooral de afgelopen 8 weken heb ik veel ritjes gemaakt van en naar station, waarop het koelwater net warm wordt en dan moet hij alweer in de stalling. Dan krijg je inderdaad veel last met condens.

Alleen dit komt vooral voor met LPG zeg je? Die volg ik niet helemaal. LPG is in principe een brandstof die heter verbrand dan benzine, dus de motor zou in theorie heter moeten worden, dus sneller verdampen.

Je hebt gelijk, het is nou niet zo dat ik zeg tegen iedere Skoda, VW en Audi rijder: jongens allemaal naar die dealer! Tis triest...

Nou ik ga te werk, mijn centen weer verdienen om de nota te betalen (moet nog binnenkomen).
 

Ted

Forumguru
Ik doe in principe altijd het onderhoud van mijn auto zelf, alleen tijdens één garantiezaak hebben ze in Schagen (toen nog Oldenburg) de stelkleppen van mijn kachel/ ventilatie vernieuwd. Nadat deze hersteld was constateerde ik volgende:
- beschadigingen aan dashboard
- schroeven vergeten te monteren aan dashboard
- accu klemmen zaten er los op met losgedraaide schroeven
- ramen niet meer ingesteld, idem jouw probleem
- 2 jaar later komt er een rubber onderdeel afkomstig van onderzijde dashboard het interieur in vallen
- dashboard is niet meer rammelvrij
Ik ben geeneens teruggeweest omdat het elleen maar van kwaad naar erger gaat en slecht voor mijn gezondheid is.

Andere garantie zaken zoals lekkage aan deuren heb ik gelukkig zelf in één goed opgelost. Het brengen en het ophalen en de ergenissen zijn voor mijn reden om het zelf te doen.

Mijn conclusie is wel dat de monteur van de skoda in schagen ondeskundig is. Toen ik hem gekocht had zeiden de Schagenezen al dat het een waardeloze garage was maar omdat ik meestal (alleen geen dure garantie zaken) alles zelf doe, dacht ik dat het mij niet zo treffen.

Verder veel succes!
 

Gieliovd

Forumguru
Ik doe in principe altijd het onderhoud van mijn auto zelf, alleen tijdens één garantiezaak hebben ze in Schagen (toen nog Oldenburg) de stelkleppen van mijn kachel/ ventilatie vernieuwd. Nadat deze hersteld was constateerde ik volgende:
- beschadigingen aan dashboard
- schroeven vergeten te monteren aan dashboard
- accu klemmen zaten er los op met losgedraaide schroeven
- ramen niet meer ingesteld, idem jouw probleem
- 2 jaar later komt er een rubber onderdeel afkomstig van onderzijde dashboard het interieur in vallen
- dashboard is niet meer rammelvrij
Ik ben geeneens teruggeweest omdat het elleen maar van kwaad naar erger gaat en slecht voor mijn gezondheid is.

Andere garantie zaken zoals lekkage aan deuren heb ik gelukkig zelf in één goed opgelost. Het brengen en het ophalen en de ergenissen zijn voor mijn reden om het zelf te doen.

Mijn conclusie is wel dat de monteur van de skoda in schagen ondeskundig is. Toen ik hem gekocht had zeiden de Schagenezen al dat het een waardeloze garage was maar omdat ik meestal (alleen geen dure garantie zaken) alles zelf doe, dacht ik dat het mij niet zo treffen.

Verder veel succes!
Tragisch toch, als ik het had geweten van tevoren had ik wel naar Alkmaar gegaan. Die wilden me een tijdje terug ook meteen gratis helpen met uitlezen toen ik voor het eerst een fout had.

Maar ja, dit redde ik op de fiets.

Zelf onderhoud wil ik ook wel doen, maar geen brug, geen tijd, geen 100 procent kennis etc, weerhouden me er een beetje van. Onder die auto kruipen en de oliedop eruit halen, half vaatje eronder met kranten eromheen... ik heb het ook wel gedaan, maar was het meteen goed zat.

En met die moderne auto's... je ziet niks meer, je kunt nergens bij, alles is computergestuurd :icon_smile_dead:
 

joergarms

Senior Member
Heel scherp Joër, dat is ook precies de oorzaak die ik er aan geef. Vooral de afgelopen 8 weken heb ik veel ritjes gemaakt van en naar station, waarop het koelwater net warm wordt en dan moet hij alweer in de stalling. Dan krijg je inderdaad veel last met condens.

Alleen dit komt vooral voor met LPG zeg je? Die volg ik niet helemaal. LPG is in principe een brandstof die heter verbrand dan benzine, dus de motor zou in theorie heter moeten worden, dus sneller verdampen.

Je hebt gelijk, het is nou niet zo dat ik zeg tegen iedere Skoda, VW en Audi rijder: jongens allemaal naar die dealer! Tis triest...

Nou ik ga te werk, mijn centen weer verdienen om de nota te betalen (moet nog binnenkomen).

LPG verbrand inderdaad heter dan benzine.
Maar voor zover ik weet, komt er evengoed wel meer vocht bij vrij, daarom is het eigenlijk ook zo goed voor het milieu, het enige dat uit je uitlaat komt is een beetje waterdamp.
Rij je lange afstanden, dan wordt de hele motor warm genoeg om die waterdamp te laten verdwijnen, maar vergeet niet dat een motorblok niet met een paar kilometer volledig is verwarmd, naar mijn idee blijft daardoor teveel vocht in de motor hangen.
 

Gieliovd

Forumguru
LPG verbrand inderdaad heter dan benzine.
Maar voor zover ik weet, komt er evengoed wel meer vocht bij vrij, daarom is het eigenlijk ook zo goed voor het milieu, het enige dat uit je uitlaat komt is een beetje waterdamp.
Rij je lange afstanden, dan wordt de hele motor warm genoeg om die waterdamp te laten verdwijnen, maar vergeet niet dat een motorblok niet met een paar kilometer volledig is verwarmd, naar mijn idee blijft daardoor teveel vocht in de motor hangen.
Dat is zeker zo, het duurt minimaal een half uur volgens mij eer je motorblok écht warm wordt. Mensen hebben van de misvatting dat het koelwater metertje aangeeft dat je kunt gaan trappen.

Voor zover ik weet verbrandt LPG optimaler omdat het eigenlijk al verdampt wordt geïnjecteerd, daarom verbrandt het eigenlijk allemaal. Ik kan me niet indenken waarom hier meer vocht bij vrijkomt.

Ik weet wel dat LPG op je handen stinkt :+

Je hebt helemaal gelijk dat je door die korte stukjes vocht in je blok krijgt. Dat is niet goed voor de smerende eigenschappen van de olie, dus wat je eigenlijk moet doen is als je korte eindjes rijdt ook eens in de zoveel tijd een lang eind rijden en hem goed heet stoken. Is natuurlijk niet optimaal, maar wel beter.

Draai de dop van een boodschappenwagentje er maar eens af die nooit boven de 50 komt in de stad.
 

joergarms

Senior Member
Die geur wordt bewust toegevoegd, normaal gesproken is lpg geurloos, maar omwille van de veiligheid wordt er een geurtje aan toegevoegd, dit wordt ook om de zoveel tijd veranderd om gewenning te voorkomen.

Ik kan even niet uitleggen:confused: waarom er bij de verbranding van LPG meer vocht vrijkomt.
Het heeft in ieder geval te maken met de verbrandingsreactie en de ontrekking van vocht uit de lucht.
Als jet het echt helemaal wilt weten, dan kom ik er nog een keertje met een goede uitleg op terug.

Eens in de zoveel tijd ff flink warmstoken en lekker wat kilometertjes maken kan absoluut geen kwaad, altijd beter dan de korte stukjes in de stad.
 

Gieliovd

Forumguru
Aha, daar zit wat in, net zoals butaan en propaangas waar een toevoeging bij zit? Nouja het ging mij er meer om dat elke keer als ik de slang eraf haal na het tanken ik een waas over mijn handen kreeg.

Je haalt die hendel naar boven en WSSSSSSSSSST!!! een walm LPG over je handen. Ik had één handschoen aangetrokken, aan de verkeerde hand natuurlijk haha. Volgende keer 2 handschoenen.

Leuk als je stinkend als een automonteur op een sollicitatiegesprek komt :blush:

Je hoeft er geen tijd in te steken om het uit te leggen hoor! Ik denk puur natuurkundig waarin vooral een verschil in temperatuur ervoor zorgt dat condensvorming optreedt. In de verbrandingsruimte kan absoluut geen condens ontstaan, niet bij gas en ook niet bij benzine.

Het treedt bij elk type motor op, welke niet warm genoeg wordt.

For my two cents.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan