Probleem met skoda fabia abs regeleenheid

martijn15

Nieuw lid
Beste mensen,

Sinds 2 weken heb ik een raar probleem met mijn skoda fabia 1.4 uit 2006 (90-td-jr).
Het volgende is er aan de hand:
na een koude nacht (vriezen) startte ik mijn fabia en branden er ineens allerlei waarschuwingslampjes
1. stuurbekrachtigingslampje-> geel
2. motormanagment lampje-> geel
3. ABS lampje geel + roodknipperd (hand) rem lampje wat ook 3 geluidsignalen afgeeft

en daarbij nog andere problemen:
- geen dagteller
-geen kilometer teller
-geen snelheidsmeter


nadat ik mijn fabia door de anwb heb laten uitlezen kwam er als melding naar boven:
geen communicatie met abs mogelijk (regeleenheid)
ik ben daarna naar mijn vaste garage gegaan en deze hebben ontdekt dat er door een ophoping van blad en dit wrs meedere jaren een koeklaag was ontstaan in de overloopbak onder mijn voorruit.
deze kon hierdoor het water niet meer kwijt wat daarna in een kabelboom is gelopen en er wrs dus voor langere tijd heeft in gestaan en de bedrading heeft beschadigd.
zij hebben de bedrading gerepareerd, mijn fabia opnieuw uitgelezen, maar het probleem blijft bestaan....

heeft iemand van jullie een idee wat er aan de hand kan zijn ?
( mijn garage vermoedt nu dat de ECU op de ABS pomp kapot is (of de gehele pomp ?) maar een andere garage zei dat dit het wrs niet is.....


graag hulp want ik word er een beetje hopeloos van

groet martijn

20191127_184417.jpg 20191121_111353 (1).jpg
 

EdK

Forumguru
wat daarna in een kabelboom is gelopen en er wrs dus voor langere tijd heeft in gestaan en de bedrading heeft beschadigd.
zij hebben de bedrading gerepareerd,
Tsja dan heb ik zoiets van is dit goed gerepareerd ?
Of staat de kabelboom weer water te happen en dus lekstromen ??
Want wat velen niet weten is dat een draad ( kabel ) hygrostatisch is en dat deze in no-time zich volledig vol zuigt met water, en dit water trekt vaak verder door een kabel heen dan menig mens vermoed !

Wij hebben het wel met kabels gehad op steigers dat de kop van een kabel in water terecht kwam.
Had deze er een 10 minuten ingelegen, maar een uur er na druppelde er nog water uit...
Dus tsja hoelang heeft die kabelboom water staan zuigen ?
En als de buslijn met zijn 2 dunne draden ook nat is geweest en er zit nog een flink deel oude draad in met corrosie onder de isolatie, tsja dan kan het nu net zo zijn dat hierdoor je geen communicatie hebt met de ABS module...
 

Arjann

Forumguru
Is de zekering van de abs bij de accu goed gecontroleerd? Voedingen en massa's van de abs gecheckt?
Zonde dat er blijkbaar tijdens onderhoud in al die jaren de paravan niet een keer fatsoenlijk schoongemaakt is.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie ook veel overeenkomsten met een auto met zwakke accu, dus ik sluit niet uit dat je accu en/of dynamo extra aandacht nodig heeft (of vervanging), zeker omdat je schrijft dat het begonnen is na een koude nacht.
 

martijn15

Nieuw lid
Ik zie ook veel overeenkomsten met een auto met zwakke accu, dus ik sluit niet uit dat je accu en/of dynamo extra aandacht nodig heeft (of vervanging), zeker omdat je schrijft dat het begonnen is na een koude nacht.

Ik heb net mijn accu doorgemeten en deze geeft een lage bronspanning van onder de 12.4 v (10,4 V max) dus de kans dat hier het probleem vandaan komt is zeker aanwezig denk ik ?
Ik haal morgen een nieuwe accu en kijken wat er gebeurd, vingers crossed......
 

Cordoba

Forumguru
10,4 V lijkt op een accu met een kapotte cel, maar kan ook komen doordat de accu niet goed wordt bijgeladen. Als je morgen de auto nodig hebt, zou ik vannacht de accu uit de auto halen en onder de lader zetten (in elk geval morgenochtend als je opstaat) en dan de accu in de auto zetten voor je gaat rijden, dan is de accu minder koud en wat hogere spanning dus wat meer kans dat ie morgenochtend start en dan z.s.m. een verse accu er in.
 

martijn15

Nieuw lid
Ik heb de lader aan mijn accu gehangen..
Kan het zijn doordat een cel slecht is mijn skoda zo raar doet ? En het ABS systeem en er geen communicatie met de regeleenheid mogelijk is zoals het uitlezen aan geeft ? en andere lampjes branden op mijn dashboard en de meters het ook niet doen ?
 

Antera

Donateur
Niet alleen zou je dan problemen hebben met het uitlezen van de abs maar ook de andere modules meestal. Maar meet eerste je accu met lopende motor en met motor uit. Is de spanning met lopende motor rond de 13.2 + dan moet de rest ook wel werken aangezien de spanning op de auto dan voldoende is. Indien deze een stuk lager is dan zal het verder gezocht moeten worden. Electronica gaat rare dingen doen bij spanning van 10v en lager.

Ik vermoed in dit geval dat je ABS unit om zeep is als de spanning oke is en de andere modules wel uit te lezen zijn mits de zekering van de abs ook oke is
 

martijn15

Nieuw lid
Ik heb toevallig vanmo een donor abs pomp in mijn skoda aan gesloten en dit lost het probleem op.. Donderdag wordt deze in gebouwd ... Probleem bij fabia is een overlopende paravan waardoor water in de kabelboom loopt.
Bij temp onder nul bevriest dan de ecu op de pomp en gaat kaduuk ...

Igg erg bedankt voor jullie hulp allemaal
 
Bovenaan Onderaan