Columbus Probleem met Columbus (2012)

Cherokee

Senior Member
Afgelopen vrijdag, na het starten van de O2 fl (2012) stond de RNS 510 plotseling in de Duitse taal, speelt geen DVD’s en CD’s meer af en geeft geen enkel geluidssignaal. Dit van zowel de radio, DVD/CD, navigatie en telefoon.

Heb al diverse fora geraadpleegd en geprobeerd te resetten, echter zonder resultaat.

De DVD’s en CD worden wel als zodanig herkend, maar niet afgespeeld.

De menu’s en het touchscreen werken wel, maar als ik de taal wil wijzigen naar Nederlands blijft het apparaat hangen bij het laden van de gekozen taal.

Ook de navigatie werkt, alleen ook zonder geluid.
PDC verschijnt wel op het scherm en geeft wel geluids signaal.

Wie heeft er tips ??
:arghh:
 

AndreM

Forumguru
Terug naar fabrieksinstellingen al geprobeerd in het menu.
Of te resetten d.m.v. de rechter knop ingedrukt houden, minimaal 10 sec.
 

Cherokee

Senior Member
Terug naar fabrieksinstellingen al geprobeerd in het menu.
Of te resetten d.m.v. de rechter knop ingedrukt houden, minimaal 10 sec.
Ja inderdaad al via menu geprobeerd en "harde" reset middels <en> knoppen links en "mic" knop rechts.
Op zich reset hij zich wel alleen de "klachten" blijven :(
 

Spinal

Forumguru
Dat is niet moeilijk (daarom zijn ze ook populair bij de boeven) het klepje voor de versnellingspook doe je open, tussen bovenkant klepje en de Columbus omlijsting steek je wat vingers om de omlijsting van de vanaf de onderkant los te trekken. Niet bang zijn, kleine korte ruk en hij komt los. Dan de 4 torx schroefjes los en je pakt hem er zo uit.
 

Cherokee

Senior Member
Bedankt voor je support @Spinal Misschien dat ik morgen een poging ga wagen. Maar ik heb een automaat en heb er een Navilock op zitten. En het goed afstellen daarvan is best lastig. Zou het loshalen van de accu niet kunnen helpen?
 

Spinal

Forumguru
Ohw, als je een navilock hebt is het wat lastiger. Accu even los heeft denk ik hetzelfde effect, dan zou ik dat even proberen.
 

Cherokee

Senior Member
Voor de zekerheid toch maar even via de garantie laten lopen. Aanstaande dinsdag komen ze ervoor langs :yeah:
 

johandilon

Nieuw lid
cherokee hoe is dit afgelopen??

Ik heb namelijk het zelfde probleem eigenlijk alleen de taal van de columbus. cd/dvd werkt gewoon alleen de navigatie doet raar en er is geen stem ondersteuning. verder mijn boardcomputer die gekoppelt staat geen gewoon Engels aan. heel raar dit.
 

Cherokee

Senior Member
@johandilon
Ik heb het via de garantie laten lopen. Wat er allemaal precies aan gebeurd is weet ik niet. Er zijn sowieso een aantal onderdelen vervangen. Zal in een PB wel de gegevens sturen van degene die het gedaan heeft. Succes !
 

Octavialover

Nieuw lid
Ik heb exact hetzelfde euvel. Opeens is Duits de displaytaal en geen geluid. Parkeersensoren en geluid werken wel.
Wie heeft een idee?
 

Octavialover

Nieuw lid
Hallo allen,

Ik heb een Octavia uit 2012 met een navigatie/radiosysteem van Columbus.
Ik heb het volgende euvel. Ik kreeg een melding "sml in progress" vervolgens is Duits de displaytaal en geen geluid. De Nederlandse taal instellen? Het proces loopt vast. Kan wel zenders opzoeken, echter geen geluid. Zenders eerder opgeslagen zijn verdwenen.
Volgens dealer is het systeem overleden en moet er een nieuwe Columbus in. Lijkt me vreemd omdat display nog prima werkt.

Parkeersensoren en geluid hiervan werkt wel.
(Een avond voorafgaand aan het euvel heb ik wel een interieurlampje.)

Reset met <> + mocht niet baten.

Wie heeft een idee? Ik ben verre van techneut

Wie heeft een idee?
 

Rallye

Forumguru
Grappig dat jij uit het functioneren van het display afleidt dat het apparaat nog werkt - dat bestaat toch uit meer dan allen het display? Een beetje alsof je huis nog OK als er alleen nog een voorgevel overeind staat…..

Parkeersensoren worden niet door de Columbus gemanaged, alleen weergegeven.

Er zijn wel reparateurs van de Columbus/RNS510, zie bijvoorbeeld https://kms-apeldoorn.nl/reparaties/volkswagen/golf/v-vanaf-2003/vw-rns-510 Ik heb er geen ervaring mee. Wellicht is een wat modernere navi ook een goed idee.
 

Duijzer

Donateur
Harddisk gecrasht? Volgens mij zijn er bedrijven die zoiets wel kunnen vervangen, zonder een heel systeem te vervangen.
 

EdK

Forumguru

hemi24

Forumguru
Dan is je unit wel serieus van de leg, als hij zonder dat jij iets doet uit zichzelf een software-update initialiseert!
 
Bovenaan Onderaan