probleem met aansluiten autoradio

Fabia

† In Memoriam
Maar ze lijken me toch niet echt vocht en water bestendig. Zeker niet in een auto.
 

mister9

Actief lid
Maar is dan wel heel water bestendig? Er moet toch helemaal geen water komen daar in dat gedeelte van de auto? Zo'n ISO stekker is toch ook niet veilig meer als er water / vocht bij komt?
 

mister9

Actief lid
En kan ik niet iets van tape om de kroonsteentjes binden. Van dat stoffen tape zeg maar, zodat het niet erg is als draad ergens tegen aan komt?
 

Desperado

Forumguru
Juist in de auto lijken ze mij prima vocht en waterbestendig.Buiten de auto kan ik me corrosie heel goed voorstellen, maar ik heb nog nnoit corrosie gezien in kroonsteentjes die binnen gebruikt worden.Ik neem aan dat we het over hetzelfde hebben.
kroonsteentje.jpg

Aftapen is een goede idee denk ik om problemen te voorkomen.
 

Gieliovd

Forumguru
Als het goed aangesloten is zou dat niet moeten kunnen gebeuren.Kroonsteentjes zijn prima geisoleerd.
Ben ik zeker met je eens.

Probleem is echter dat mensen vaak te veel strippen, er steekt een stukje uit, de radio wordt in de slede gedrukt, draadje komt klem te zitten, een ander draadje of de massa raakt het uitstekende deel, bla bla bla....

Vocht en sich is niet het probleem want dat kan geen kwaad. Alleen de verbinding is met vocht naadje tussen 2 geklemde draden.

Anyway als het tijdelijk is dan is het prima.

Ik heb vroeger ok wel eens een massadraadje erbij gemaakt omdat de radio flipte. Gewoon een parkertje in de carrosserie en een O ringetje met een draadje erop, kroonsteentje ertussen en fietsen maar.

Ik heb het zelfs een keer zo bont gemaakt dat ik een hele strip met kroonsteentjes heb gebruikt om een Pioneer stekker compatible te maken met een gewone ISO stekker. Had geen zin om een nieuwe stekker te kopen en had dat jaar al 4 keer een radio gewisseld.

Dus ja, goed strippen, goed schroeven, goed aftapen, niet knellen.... Dan kan het prima.

In mijn vorige wagen heb ik in Polen zelf een van de hoofd stroomkabels gesoldeerd omdat deze weggefikt was door corrosie. Dit was een kabel van 3 mm koper. Goed strippen, goed indraaien, goed solderen, goede vulkaniserende tape erop, goed wegstoppen....

Het zit hem allemaal in het goed, alles dat goed is dat is goed.

:xyxthumbs:
 

mister9

Actief lid
Die vulkaniserende tape, kan ik die gewoon bij de automaterialenzaak kopen. Want ik heb wel leukoplast tape in huis, maar neem niet aan dat dat goed genoeg is?
 

EdK

Forumguru
Leuk al deze opmerkingen over kroonstenen en andere verbindingen !!

Een kroonstrip (steen ) is er in verschillende soorten en grote !!
Uiteraard hebben de grote ook met de ampere's te maken die er doorheen kunnen !!
Maar de kroonstrip die het meest gebruikt wordt is degene met alleen een schroefverbinding !! Maw de schroef knelt de blanke draad op een punt aan ! Wat je hiermee creeert is een breekpunt ( zeker als je de schroef erg vast draait !)
De tweede kroonstrip die wij op werk weleens gebruiken is kwa uiterlijk hetzelfde als de eerste maar inwendig drukt de schroef een lip naar beneden !! Het voordeel hiervan is dat je over langere lengte de draad knelt en niet echt meer een snijpunt hebt als met de eerste uitvoering !!
Maar bij beide kroonstrips blijft er een nadeel !! Het blijft een schroefverbinding, en een schroefverbinding gaat op langere duur loszitten door beweging , trilling en warmte (uitzetting ) en koude ( krimp ) dus moet periodiek nagetrokken worden !!

Wat officieel met soepele bedrading ook gedaan moet worden is het blanke draad gedeelte voorzien van een soldeer ( tin ) laagje !!
Omdat dit vandaag de dag een te arbeidsintensief klusje is , is hiervoor de aderhuls uitgevonden die je met een tang om de draad heen krimpt !!

Betere en simpele oplossing is de manier van de AMP stekkerverbindingen die je met een krimptang aan de draad verbind !!
De mooiste en sterkste verbinding is die van solderen en dan met een krinmpkous weer te isoleren ! Als dit in het motorcompartiment is waar veel vocht voorkomt dan is het raadzaam om een krimpkous met lijmlaag te gebruiken !! Deze lijmlaag zorgt ervoor dat tijdens het verwarmen waardoor de kous krimpt de lijmlaag voor een waterdichte las zorgt !! Het bekende isolatietape is een knoeimanier die voor een tijdelijke oplossing te gebruiken is maar voor een eind oplossing vrgaen om problemen is !! Dus niet doen !!
 

Gieliovd

Forumguru
Nou dat is een uitgebreide versie van onze conclusies dus bedankt voor deze aanvulling.

Een goede afwerking met vulkaniserende tape is voor trouwens een heel goed alternatief voor de bekende krimpkousjes hoor. Je moet niet met duck tape aan de gang gaan want dat is met een paar maanden opgelost.

Leuk dit over audio: ze hebben hier achter op de camping een of ander country feest. "Thank god I'm a country boy" galmt door de speakers. Raampie: DICHT!
 

tlpeter

Actief lid
Ik heb dus wel eens brand gehad in mijn oude opel manta
Dit kwam ook doordat de vorige eigenaar met kroonsteentjes had gewerkt en niet goed had gestript
Geloof me het gaat heeeeel snel :D
Gelukkig kwam er iemand heel snel met een brand blusser
Mijn vader heeft toen een hele dag besteed aan het opnieuw bedraden van het dashbord !!!
Voor mij was het abracadabra ook al was ik toen electro monteur
Mijn vader kon door zijn verleden als automonteur alles not terug vinden
Gebruik nooit kroonsteentjes
Het is en blijft een lapmiddel en verschrikkelijk prutsen

Ik zie dat je systeembeheerder bent
Wat vind je van het gebruik van een hub inplaats van een goede managed switch ?
Ik denk dat deze vergelijking wel op zijn plaats is :D
 

Gieliovd

Forumguru
De praktijk bewijst de theorie. Zo zien we het graag! (Ongepast enthousiasme)

Zo zie je maar. Voorzichtigheid is geboden.
 

EdK

Forumguru
Nou dat is een uitgebreide versie van onze conclusies dus bedankt voor deze aanvulling.

Een goede afwerking met vulkaniserende tape is voor trouwens een heel goed alternatief voor de bekende krimpkousjes hoor.

Vulcaniserende tape is inderdaad een goede tape, maar wij gebruiken die alleen maar om beschadigde kabels te repareren en aan het begin en eind van de kabel waar hij is aangepeld als eindafwerking !!
waarom niet op draden ?? wel de tape is vaak te breed en dik om deze goed om een draad ( 2.5 mm² ) te krijgen ! Dus doet het uiteindelijk nog zijn werking niet !!
 

blierp

Nieuw lid
zijn er ook verloopstekkers te krijgen voor deze oplossing? Mijn autoradio (goedkoop ding van de mediamarkt, technistar volgens mij) onthoudt de instellingen niet nadat ik hem had aangesloteen in mijn fabia uit 2002. Als ik zelf draden moet omwisselen of doorknippen kan ik beter naar de garage rijden; dat lijkt me veiliger :)
 
Bovenaan Onderaan