probleem met aansluiten autoradio

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik heb laatst een nieuwe radio gekocht, en aangesloten. Maar nu heb ik het probleem dat de instellingen steeds verdwijnen als het contact uit is geweest. Kan dus steeds mijn zenders opnieuw instellen.
Nu heb ik al even zitten zoeken op internet, en daar heeft iedereen het over de gele en rode draad die de ISO stekker inlopen met elkaar verwisselen. Maar het probleem is, ik heb geen rode en gele draad.

Weet iemand hier raad mee???

Alvast bedankt.
Sam

Desperado

Forumguru
Dat is vreemd.De rode en gele draad zijn standaadr draden aan een radio.
Jou probleem is de constante stroomdraad die wss niet aangesloten is.Staat dit niet in de gebruiksaanwijzing?

mister9

Actief lid
In de gebruiksaanwijzing staat alleen dat dit probleem zich voordoet bij vw, audi, skoda, etc. omdat deze merken nr 4 en nr 7 in de ISO stekker verwisseld hebben. Moet ik dan maar gewoon numm 4 en 7 verwisselen?

Desperado

Forumguru
Ik heb rood met geel verwisseld, maar dat was bij mij omdat ik de radio graag via het contact wou laten lopen.
Als het zo in de gebruiksaanwijzing staat lijkt het mij wel goed om dat eens te proberen.

mister9

Actief lid
Kunnen er geen dingen gebeuren als doorbranden of anderen dingen waardoor mijn radio of auto kapot gaat?

EdK

Forumguru
had wel euk geweest om te weten welk merk en type radio je hebt
dan hebben we de mogelijkheid om bij fabrikant de manual te downen
Daar staat meestal ook het aansluitschema bij ( pioneer vaak wel ) en kunnen we je makkelijker van dienst wezen !!
Bij pioneer is het veel zo dat aan de draden massa er 2 draden zijn die een stekker verbinding tussen de iso en de radiostekker hebben ! En in hun manual staat dan ook dat je die 2 draden dan ook kan omstekkeren als je het probleem hebt waar jij over spreekt !!

Je radio heeft een eigen zekering ( vaak achterop ) en je stroomcircuit moet als goed is ook afgezekerd zijn !

mister9

Actief lid
Ik het een Watssound. Een wat? Hoor ik jullie denken, een Watssound 163B. Klopt inderdaad dat ik een zekering aan de achterkant van de radio hebt. Wil dit zeggen dat er geen echte schade kan komen, behalve het doorspringen van die zekering?

mister9

Actief lid
Ok, misschien ben ik de odmste in de geschiedenis van de mensheid, maar komt ie.

Omdat je draden niet uit een ISO stekken kunt krijgen zonder een speciale schroefendraaier, en ik die 4 en 7 wilde wisselen, heb ik de draden 4 en 7 doorgeknipt, met de bedoeling 4 aan 7 en 7 aan 4 te verbinden.
Mijn vraag is, kan dit gewoon met een kroonsteente!!! Ik heb speciale stekkertjes gekregen van een kennis, waar een vlammetje onder moet enzo, maar dat lukt niet!!

Graag jullie reactie!

Desperado

Forumguru
Ja hoor, dat kan wel.Vroegah deden ze niet anders als met kroonsteentjes verbinden.
Ik zou niet met vlammetjes gaan klooien met al dat brandbare spul in de buurt.

mister9

Actief lid
Kennen jullie die stekkertje (waar je een vlammetje bij moet houden) die ik heb? Zijn die beter omdat het met massa te maken heeft enzo?
En het ene kabeltje is iets dikker dan het andere. Maakt dat nog uit waarom het niet met een kroonsteentje zou kunnen?

Gieliovd

Forumguru
Kan je aanraden het niet met een kroonsteentje te doen. Maar je kunt het zelf weten natuurlijk.

Ik ben niet gek van kroonsteentjes, ten eerste koper en gegalvaniseerd staal waardoor je corrosie krijgt. Daarnaast kan het losraken, tis lomp, in de auto heb je altijd vocht en warmteverschillen..

Ik zou zeggen, pak een soldeerbout en een paar krimpsokjes en zet het goed aan elkaar. Zo doe ik het ook altijd.

Je probleem ligt simpelweg aan de geschakelde plus en de continuspanning draad. Heb het ook wel eens fout aangesloten.

Desperado

Forumguru
Ik ken die stekkertjes niet.Ik gebruik in de auto altijd amp stekkertjes.Een klein beetje dikteverschil maakt niet uit zolang het geen grote afwijkingen worden.

mister9

Actief lid
Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik het nu met kroonsteentjes vast zet? Stel ik krijg inderdaad corrosie, hoe lang zal dat duren? En wat gebeurt er in het allerergste geval? Brand mijn auto af, of gaat mijn radio stuk?

Desperado

Forumguru
In het allerergste geval gaat vanzelfsprekend de auto in vlammen op.Maar dat kan ook gebeuren als alles direct had gewerkt.Dat corrosie enz. met kroonsteentjes valt wel mee.Alles zit in de auto, dus voordat daar echt corrosie zit ben je heel wat jaartjes verder.
Gieliovd is van de jongere generatie die niet meer met kroonsteentjes opgroeien :grin:

cvegreen

Forumguru
Ik deed vroeger ook alles met kroonsteentjes en ik moet eerlijk toegeven dat het wel makkelijker los komt dat met die huidige losse stekkertjes. Draadje doorknippen een beetje plastiek eraf knijpen (met zo'n tang) een klemmetje erop knijpen en het schuift allemaal mooi in elkaar en het lost niet . Geen gedoe met vlammetjes en met steentjes waarvan de draadjes toch wel makkelijker los komen. Ik heb nu een pioneer in mijn skoda en de rode en de gele draad hadden in het midden ongeveer al een stekkertje en kan je ze gewoon omwisselen zonder miserie, als dat niet zo is , kan je zo'n stekkertjes gaan halen in de halfords of zo . Kost iets meer als een kroonsteentje , maar gaat wel mooier afgewerkt zijn en de kans dat je draden los komen heel veel kleiner. Je kan ook de draden gaan sloderen ook , zorg dan dat je een krimpkousje erover steekt anders zou dat wel voor vuurwerk kunnen zorgen .Dat komt nooit los , als het goed gedaan is ten minste.

Gieliovd

Forumguru
Je moest eens weten hoeveel kroonsteentjes ik in handen heb gehad. Ik doe alles hoor! Elektriciën, installateur, interieur, houtbewerking, metaal, computers... ga zo maar door :)

Nee, ergste geval: sluiting, auto in de brand.

Grotere kans: problemen op niet te lange termijn.

mister9

Actief lid
Heb het nu net met kroonsteentjes gedaan, en het werkt allemaal. Ik ga het op termijn zeker nog even goed afwerken, maar voorlopig zit het zo even goed. Maar nogmaals, ik ga het nog wel goed afwerken. Bedankt voor jullie hulp en de tips!!
THANKS!!!

mister9

Actief lid
Je moest eens weten hoeveel kroonsteentjes ik in handen heb gehad. Ik doe alles hoor! Elektriciën, installateur, interieur, houtbewerking, metaal, computers... ga zo maar door :)

Nee, ergste geval: sluiting, auto in de brand.

Grotere kans: problemen op niet te lange termijn.

Over wat soort problemen heb je het dan.

Gieliovd

Forumguru
Hetgeen ik eerder omschreef.

Pas op met kroonsteentjes dat je nergens contact maakt, voor je het weet heb je ergens in je dashboard een knelpunt.

Bovenaan Onderaan