Probleem autoradio aansluiten

64rhfx

Senior Member
Hallo.

Onlangs een Octavia 2 Combi gekocht en nu wil ik er een 2din radio inbouwen. De rode kabel geeft 12V als contact aanstaat, maar de gele geeft maar 2,5 volt constant ipv 12V. Weet iemand waar deze kabel naartoe gaat zodat ik kan testen waar de fout zit. Of weet iemand al wat de fout is?

Alvast dank, Alex

ertromp

Forumguru
Kun je niet een verloop kopen van je eigen radio (fabrikaat ??) naar Quad lock? Dit om knippen etc in de bekabeling te voorkomen.
Ik vermoed dat de gele die je bedoeld met de Can bus te maken heeft

64rhfx

Senior Member
ERTROMP, bedankt alvast voor de reactie.
Ik heb een verloop van quad naar din. Can bus zegt mij niets. Maar de gele draad naar de quad moet toch constant 12 Volt leveren?

64rhfx

Senior Member
Mijn radio is trouwens een 2 din Eonon E1026 met navigatie. Ik heb ook een extra 12V constant aansluiting nodig voor een losse leeslamp. En heeft de radio geen constante voeding nodig voor het geheugen?

Grt Alex

EdK

Forumguru
Vraag me af of je geen meetfout hebt gemaakt met die gele draad ?? meter op wissel hebben staan geeft vreemde spanningswaardens weer ..
Maar simpel gezegd in mijn Quadlock zaten geen gele draden maar een tweetal rode.
Maar 2,5 volt moet geen probleem opleveren als er normaal 12V op moet staan dus kun je de boel rustig aansluiten en kijken of deze werkt en bij sleutel uitnemen en weer aanzetten en zenders verdwenen uit geheugen is het de rode en gele van de radiodraden zelf even wisselen, meestal al van stekkerverbindingen voorzien.

Kiswum

Forumguru
De O2 uit 2004 heeft 1 constante 12v, maar geen geschakelde 12v.
Deze geschakelde 12v, om de radio uit te laten zetten als je de sleutel uit het stopcontact haalt, kun je niet uit de quadlock halen. Deze moet je uit de (geloof me ik heb alle kabels onder het dashboard nagemeten), zekeringskast halen.
Meer informatie om een 2din radio aan te sluiten kun je uit mijn handleiding halen.
Handleiding: http://www.skodaforum.nl/forum/i/stream-radio-vervangen-o2.20014/
Voorgeschiedenis hoe de handleiding tot stand is gekomen: http://www.skodaforum.nl/forum/i/stream-parrot-asteroid-smart.19896/

EdK

Forumguru
@Kiswum ik heb in quadlock een 12 constant erin zitten die in de stekker van de 2Din word doorgelust tot 2x 12V constant.
En door de canbus word de unit uitgezet en houd toch 12V op de unit om alle gegevens vast te houden.
En ik heb de Zenec ingebouwd maar de Swing die er vanuit fabriek in zat werkte ook zo

Dus als TS geen canbus aansturing heeft dan kan hij twee dingen doen.
De gele en rode draad van zijn 2din radio met elkaar koppelen met gevolg hij moet handmatig waarschijnlijk de radio aan en uitzetten en bij vergeten een lege accu de volgende ochtend of een geschakelde draad opzoeken bij zekeringkast en dan vandaar een draad trekken.

Maar ik zou eerst lekker die radio gewoon aansluiten en kijken of hij niet gewoon werkt volgens de canbus.

Kiswum

Forumguru
Goede aanvulling @EdK!
Zenec heeft inderdaad een ingebouwde functionaliteit die de radio netjes uit zet, net als de originele radio's. Koop je een Pioneer, JVC of in mijn geval de Parrot, dan moet je inderdaad als eerste kijken of het op dat moment goed werkt met de quadlock naar ISO stekker.

64rhfx

Senior Member
Hallo allemaal.

Ten eerste dank voor de reacties. De radio werkt, maar kan hem niet aan continue 12V zetten omdat er een ventilatortje in zit. Hij onthoudt de zenders ook. Maar nu nog 12V zien te pakken te krijgen voor de leeslamp. ik wil ook voor de achterpassagiers een sigarettenaansluiting maken. Kunnen de kinderen video kijken op hun spelertje. Ik begrijp dat er in de zekeringkast onder dashboard dus geen 12V zit. Dat wordt dan vanaf de motorruimte trekken. Flinke klus, want alles zit lekker dichtgebouwd.
Als het gelukt is horen jullie het.

Fijn weekend, alex

Kiswum

Forumguru
De geschakelde 12v zit juist wel in het zekeringkastje onder het dashboard van de Octavia 2, in de rest van de auto kun je op veel locaties de constante 12v halen, waarschijnlijk kun je dit ook meten vanaf de bestaande sigaretten aansluiting.
Succes!

EdK

Forumguru
Maar bij elk 12V die te vinden is wel de draaddiameter in gaten houden..
Maw vanaf bestaand 12V stopcontact aftakken is de beste keuze

64rhfx

Senior Member
@EdK. Ik had begrepen geen constante 12V bij de zekeringkast. Natuurlijk zit op alles wat gezekerd is 12V, dat weet iedereen wel, toch? Zodra de bestelde extra sigarettenaansteker binnen is ga ik weer zoeken naar de constante 12V.
Fijn weekend.

EdK

Forumguru
Kijk maar in je boekje (RTFM) onder zekeringen.
Als goed is zal je daar de zekeringen van bestaande 12V ook vinden. En bij mijn Yeti staan die 24/24 onder spanning totdat accu leeg is

Bovenaan Onderaan