Probleem alarmlichten/knipperlichten

Cordoba

Forumguru
Sinds gistermorgen ineens een eigenaardig probleem: de auto de avond van tevoren klaar gezet met fietsendrager (ook ingeplugd), en de volgende morgen bij het wegrijden merk ik ineens dat de richtingaanwijzer op het dashboard de dubbele snelheid knippert, net als bij een kapot lampje.

Op een veilig plekje langs de weg gestopt, blijkt dat er geen enkel knipperlicht aan de buitenkant van de auto het doet (dus links/rechts, voor, zijscherm en achter), bij inschakelen van de alarmlichten hetzelfde resultaat.

Zekering gewisseld, bleek niet de oorzaak, alleen als je de zekering eruit haalt, knippert ie op het dash ook niet meer. Ook de stekker uit de trekhaakaansluiting maakt geen verschil, en ook in de aansluiting zelf niets bijzonders te zien.

Nu zou volgens de ene deskundige de comfortmodule (part nr. 6Q1 937 049C) kapot zijn, en volgens de andere deskundige het knipperlichtrelais in de schakelaar (part nr. 6Y0 953 235). Als inderdaad het relais kapot zou zijn, is het vreemd dat ie op het dash wel knippert.

Mijn vraag aan jullie: kloppen de verschijnselen met een kapotte module of juist met een kapot relais? Geeft uitlezen, uitsluitsel over de oorzaak? Wie heeft hier ervaring mee?

Joske

Forumguru
Bouwjaar ben ik even kwijt Gert, maar voor deze zekeringen maakt dat weinig uit.

Heb je in de wagen zekering 44 gecontroleerd? (15A)

Extra optie is bovenop de accu, daar heb je nog de zekering van de "elektrische installatie" nummer 10 met 5A.

Het aansluiten van de fietsendrager lijkt toch de boosdoener dus een kortsluiting lijkt mij mogelijk de oorzaak van je probleem.
Heeft de fietsendrager ook verlichting aan boord? (mogelijks een domme vraag maar ik vraag het toch maar..)

EDIT: Oh en waar ik net ook nog aan denk: een "hangende" alarmlichtschakelaar kan ook behoorlijk wat problemen geven, probeer hem eens goed gangbaar te maken. Een slecht of niet werkende alarmlichtschakelaar houdt alle andere verlichting op zelfde circuit tegen.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Joske bedankt voor je reactie. Zekering nr. 44 gecheckt en gewisseld: volgens boekje zou daar inderdaad 15A in moeten zitten, er zat echter een 20A in. Gewisseld voor een 15A uit doosje met reservelampjes. Zonder zekering helemaal geen knippers, zelfs niet op dash, met zekering, in elk geval op het dash. Vandaag ook nog even bovenop de accubak gecheckt, en beide 5A zekeringen daar bekeken (zagen er goed uit) en onderling gewisseld. Dat sluit dus een zekering probleem wel uit.

De alarmlichtschakelaar (met zo te zien ingebouwd relais achter in de schakelaar) is gewoon gangbaar, en geeft ook knipperende lampjes op het dash (maar niet aan de buitenkant van de auto). Ik heb de schakelaar trouwens los gehad voor het nr:
Alarmlicht schakelaar.jpg

Overigens de fietsendrager heb ik ook afgelopen vrijdag op de heenweg gebruikt, en toen geen probleem, maar wat me wel opviel was dat de knipperlichten op de fietsendrager wat flauwtjes brandden. Ik dacht in eerste instantie aan water in de aanhangeraansluiting: corrosie daar heeft bij anderen al vaker problemen veroorzaakt, dus daar was ik ook op bedacht.

EdK

Forumguru
Elektrische schema op SF.EU al gedownload van je Fab 1 ?
Misschien dat je dan stappie verder komt met een universeelmeter erbij..
Maar ook al je knipper relais gecontroleerd ?
Alleen horen schakelen zegt niets als contacten vastgeplakt zitten...

Cordoba

Forumguru
@EdK Het lastige is dat de één beweert dat er geen relais zit in een Fabia 1, en de ander compleet verdwaald in de part nrs. dus ook niet betrouwbaar is. Ik heb even het stroomloopschema gecheckt, en de alarmlichtschakelaar met ingebouwd relais zou wel eens de boosdoener kunnen zijn. Het signaal gaat dan blijkbaar tot het relais, en blijft daar hangen. Het is me alleen nog niet duidelijk hoe dat relais bepaald of alleen één zijde (en dan links of rechts) moet worden aangestuurd, of dat beide zijden moeten worden aangestuurd (dus waarschuwingslichten-functie). Dat zou nog met 2 separate relais kunnen, maar waarom is links én rechts er dan in één keer uit gegaan? (moet het schema nog verder doorspitten).

Cordoba

Forumguru
Voor de aanhanger zit dit bij het rechterachterlicht (al eens eerder gehad dat het massapunt daar losgeraakt was).

turboturbo

Forumguru
Bij de O1 heeft de alarmlicht schakelaar een slechte reputatie. Hoeft bij de F1 niet te zijn, maar ik zou eens proberen die uit te wisselen met een ander exemplaar. Zodat je dat uit kunt sluiten.
Voordat je een dure comfortmodule gaat vervangen...?

Cordoba

Forumguru
Probleem is dat de dealer schakelaar niet op voorraad heeft, en als ie 'm besteld moét ik 'm afnemen, en even een wisseltruc om te testen werken ze niet aan mee. Schakelaar bij de dealer kost 22,95 (op internet al gezien voor 10,95), uitlezen rekent dealer 50 euro voor, en dan krijg je het uitleesapparaat er geen eens bij.:banghead:

Comfortmodule (2e hands) heb ik op internet voor 40 euro gezien, dus dat kan meevallen, zelfs nog goedkoper dan uitlezen bij de dealer. Sloperij in de buurt heeft een 3-tal Fabia's uit 2003 staan, een paar Ibiza's/Cordoba's uit het bouwjaar, en ik geloof ook nog een Polo, maar zegt gewoon de onderdelen niet te hebben.:sterretjes:
Ik wacht nog op antwoord van een sloperij wat verder weg, daar ben ik al vaker geslaagd voor onderdelen.

Cordoba

Forumguru
Vanmiddag andere schakelaar en boordnetmodule gescoord voor 30 euro, helaas geen van beiden biedt soelaas. Contact gehad met Lucas van Vagtechniek, en hij wil er zelf mee aan de slag, omdat zijn inschatting is, dat dit een ongewoon probleem is.

Joske

Forumguru
Ik kwam dit stukje proza op het wereldwijde web tegen, misschien ben je er iets mee? (of staat de wagen al bij Lucas?)

Een zwaardere zekering is beslist geen optie. Hiermee los je niets op ,maar de kans dat er schade ontstaat is dan veel groter..

Ik weet geen bouwjaar, maar wellicht is het als volgt:

De alarmschakelaar schakelt buiten het contact om 4 raw lampen tegelijkertijd en ook het controlelampje.
Ook schakelt de alarmschakelaar de richtingaanwijzers uit, maw die kunnen niet werken.
in de bedrading is ook de knipperautomaat opgenomen.

Bij nieuwere auto,s kan die automaat zelf voor de sluiting zorgen

Oudere auto's
De raw schakelaar krijgt alleen voeding als het contact aan staat en als de alarm schakelaar uit is.

beide zg circuits zijn voorzien van een zekering.. Als beide zekeringen doorgebrand zijn kun je er gif op innemen dat de sluiting is veroorzaakt tussen de bedrading vanaf de alarmschakelaar naar de diverse lampen en de massa. daarbij inbegrepen de lampen en de fittingen. Als er een trekhaak is gemonteerd kan ook de bedrading ervan de oorzaak zijn.

Is er pas wat aan de auto gedaan? waardoor misschien ergens een electrische kabel knel is komen te zitten. (contact makt met de massa.

Wij lokaliseerden de plek van de sluiting vroeger als volgt..Alle 4 of soms 6 lampen bij elkaar zijn bijna 100 watt, vier keer 21 en nog wat.

We haalden de defecte zekering van het alarm weg en plaatsten daar voor in plaats een Lamp met ongeveer het gelijke vermogen.Door de sluiting gaat de lamp vol op branden. (natuurlijk pas als de schakelaar op aan wordt gezet. Doe je hetzelfde met een lamp van 50 wat via de raw schakelaar en het contact aan weet je of het probleem links of rechts zit. De goede kant zal half fel branden.. Door nu 1 voor 1 de stekkers voor en achter of opzij los te maken kun je de diverse units al uit sluiten of de bron is ontdekt..

Cordoba

Forumguru
Juist vanmorgen bij Lucas geweest, en het is een ongelooflijke combinatie van knulligheid en toeval:
  • ik had zekering 44 gewisseld (dacht ik)
  • als ik de gecontroleerde zekering er uit had, brandden er op het dash geen controlelampje meer voor de knippers, dus dat lijkt een bevestiging dat ik de juiste zekering had
Vanmorgen met uitlezen, kwam direct al naar voren dat de knipperlichten geen voeding hadden (dus de 12V). Lucas heeft vervolgens achter de zekeringkast gemeten (kon ie makkelijk bij, omdat ik het onderste dashboarddeel eraf had gelaten, om ook direct bij de module te kunnen komen). Oorzaak bleek dus een kapotte zekering, die net onder de zekering zat die ik heb gecheckt.:banghead: Ik heb me dus domweg een telfout gemaakt, en kwam toevallig uit bij een zekering die de controlelampjes van de knippers van stroom voorzien.

Mogelijke oorzaak van de kapotte zekering ligt waarschijnlijk in vocht in de aanhangeraansluiting.

EdK

Forumguru
Ach hiermee blijkt maar weer dat je gelukkig een mens bent, want een mens maakt eenmaal fouten....:pieker::jaja::D

Bovenaan Onderaan