Michel
Forumguru
Naar verwachting zal mijn Octavia deze week de "magische" grens van 100.000 km hebben gepasseerd. Ondanks dat hij nog steeds in uitstekende staat is en ik het tot nu toe één van de beste auto's vind die ik heb gehad, zit ik toch voorzichtig rond te kijken voor een geschikte vervanger, die ik dan waarschijnlijk na de winter zal gaan aanschaffen. Een grote kans dat dit weer een Skoda wordt. Het zou dan alweer mijn vierde Skoda worden.
Op mijn zoektocht kwam ik gisteravond daarom op www.autoinbedrijf.nl alweer de prijzen voor 2012 tegen, die op de officiële Skoda-site nog niet zijn bijgewerkt.
Een aantal opvallende verschillen:
De prijzen van de uitvoeringen met een ongunstiger milieulabel zijn door onze overheid fors hoger geworden. Een Skoda Yeti 1.8 TSI Elegance kost nu nog € 32.490,-, en is daarmee nu al geen koopje, maar gaat in het nieuwe jaar maar liefst € 34.750,- kosten, dus ruim € 2.000,- meer!
De Yeti 1.4 TSI is er dadelijk uitsluitend in Greentech model, dus met de aanvullende maatregelen om hem zuiniger te maken, zoals Start-Stop systeem, regeneratief remsysteem en banden met een lage rolweerstand. Een misser, die PON mag uitleggen, is dat deze 1.4 TSI niet meer als Elegance is te bestellen. Als je dus de opties wilt hebben die aan de Elegance zijn voorbehouden (zo stel ik aanwezigheid van de PDC achter en de electrisch inklapbare buitenspiegels op mijn huidige Octavia erg op prijs), ben je verplicht om een andere motor te kiezen of deze opties extra op de Ambition bij te bestellen. Erg jammer, want het maakt de Yeti voor mij meteen een stuk minder aantrekkelijk, want als ik een Yeti zou kiezen zou ik het liefst voor de 1.4 TSI gaan i.p.v. voor de 1.2 TSI. Dan moeten er toch fors meer opties worden aangevinkt....
De Octavia 1.8 TSI modellen zijn ook redelijk fors in prijs gestegen, want dat scheelt dadelijk t.o.v. 2011 ook ruim € 700,- Voor die extra prijsverhoging hadden die 1.8 TSI modellen wel op zijn minst met ESC kunnen worden uitgerust. Het prijsverschil tussen een 1.4 TSI Greentech en 1.8 TSI is nu ruim € 4.000,- en dat is voor "slechts" een grotere motor met meer vermogen en koppel toch wel wat veel. En die goedkopere 1.4 TSI Greentech heeft dan wel standaard ESC...
Wat ik verder erg jammer van de Greentech modellen vind is dat ze vaak niet leverbaar zijn met een reservewiel (ook niet als optie) en ook 17" velgen behoren vanwege die milieuklasses niet tot de opties.
Wel een troost: de prijzen van opties lijken over de hele linie wel weer lager komen te liggen.
Op mijn zoektocht kwam ik gisteravond daarom op www.autoinbedrijf.nl alweer de prijzen voor 2012 tegen, die op de officiële Skoda-site nog niet zijn bijgewerkt.
Een aantal opvallende verschillen:
De prijzen van de uitvoeringen met een ongunstiger milieulabel zijn door onze overheid fors hoger geworden. Een Skoda Yeti 1.8 TSI Elegance kost nu nog € 32.490,-, en is daarmee nu al geen koopje, maar gaat in het nieuwe jaar maar liefst € 34.750,- kosten, dus ruim € 2.000,- meer!
De Yeti 1.4 TSI is er dadelijk uitsluitend in Greentech model, dus met de aanvullende maatregelen om hem zuiniger te maken, zoals Start-Stop systeem, regeneratief remsysteem en banden met een lage rolweerstand. Een misser, die PON mag uitleggen, is dat deze 1.4 TSI niet meer als Elegance is te bestellen. Als je dus de opties wilt hebben die aan de Elegance zijn voorbehouden (zo stel ik aanwezigheid van de PDC achter en de electrisch inklapbare buitenspiegels op mijn huidige Octavia erg op prijs), ben je verplicht om een andere motor te kiezen of deze opties extra op de Ambition bij te bestellen. Erg jammer, want het maakt de Yeti voor mij meteen een stuk minder aantrekkelijk, want als ik een Yeti zou kiezen zou ik het liefst voor de 1.4 TSI gaan i.p.v. voor de 1.2 TSI. Dan moeten er toch fors meer opties worden aangevinkt....
De Octavia 1.8 TSI modellen zijn ook redelijk fors in prijs gestegen, want dat scheelt dadelijk t.o.v. 2011 ook ruim € 700,- Voor die extra prijsverhoging hadden die 1.8 TSI modellen wel op zijn minst met ESC kunnen worden uitgerust. Het prijsverschil tussen een 1.4 TSI Greentech en 1.8 TSI is nu ruim € 4.000,- en dat is voor "slechts" een grotere motor met meer vermogen en koppel toch wel wat veel. En die goedkopere 1.4 TSI Greentech heeft dan wel standaard ESC...
Wat ik verder erg jammer van de Greentech modellen vind is dat ze vaak niet leverbaar zijn met een reservewiel (ook niet als optie) en ook 17" velgen behoren vanwege die milieuklasses niet tot de opties.
Wel een troost: de prijzen van opties lijken over de hele linie wel weer lager komen te liggen.