Prijzen 2008 ?

LenK

Forumguru
Iemand al iets gelezen/gehoord wat de prijzen per 1-1-2008 gaan doen?
Voor PON misschien weer de kans om de prijzen weer wat op te krikken.
En de BPM ivm energieklasse?

Las een stukje over een snelle versie van de Dodge Viper.
Kost in de US $68000 = €41500.
Verwachtte prijs hier > €150000 waarvan €27000 slurptax :1439:

joergarms

Senior Member
Laten we er maar niet teveel bij stilstaan.
We hebben nou eenmaal een regering die een bodemloze schatkist heeft.
Ik was vorige week in Duitsland op vakantie, heb daar enkele makelaarskantoren bekeken, nou dan zijn we met z'n allen goed gek in NL.
Voor een leuke 2 ton, koop je in Duitsland een prachtig huis, lekker stuk grond erom en een leefklimaat waar Nederland jaloers op zou zijn.
Ik ben er serieus mee aan het werk om over een paar jaar over de grens te gaan wonen.

LenK

Forumguru
Ja kun je je hier in NL niet voorstellen voor €41500, de prijs voor een Alfa 159, Audi A3, Opel Vectra, Saab 9-3 e.d. daar heb je in de VS dus een muscle car van de bovenste plank voor:

8,4 liter V10 600 pk
0-100 < 4 sec
Top > 300

joergarms

Senior Member
Laten we eens omrekenen naar de oude vertrouwde gulden, voor zo'n leuke middenklasser als onderstaand betalen wij dus gewoon een F#$^$%* 100.000 gulden........................
Het is te belachelijk voor woorden.

VEEJAY

Forumguru
Triest gewoon ik ben aardig meer gaan verdienen en betere leaseregeling maar qua auto die ik kan nemen na de O2, is het of een A3 met wat extraas hier en daar of kale nieuwe A4. :(

van_der_P

Senior Member
Ja waar moet het naar toe het is te zot voor woorden als je de prijzen vergelijkt. B.v. Roomster TDI in NL 23325 euro in B 16040 euro Dat is een verschil van meer dan 7000 euro. Of in guldens 15400 verschil.
Dit bedrag vloeit dan de staatskast in. Onverstelbaar, en dan worden er in NL nog ongeveer 500.000 auto's per jaar verkocht.
Als je dit leest begrijp je ook waarom men het openbaar vervoer niet gratis maakt. Je kunt beter met je nieuwe auto waar je veel belasting voor betaald hebt, en dure brandstof in tankt, in de file staan te pruttelen. Dan verdient de overheid er nog wat aan

Swiss

Actief lid
Prijzen vermeld in de VS zijn wel altijd zonder Sales Tax, goed rekening mee houden. Importeer je zo'n ding dus in de EU, ben je sowieso 21% extra kwijt.
En de prijzen in Dollar zijn natuurlijk momenteel zéér interessant, maar de huidige wisselkoers is ook abnormaal, hé. Aan die prijs kan geen enkele VS-importeur hier verkopen, want dan moet hij z'n prijs ineens met 20% laten stijgen zodra de wisselkoers normaal is. 1 Euro voor 1,2 Dollar zou zowat normaal moeten zijn.

Reken je met de btw en met de "normale" wisselkoers, dan komt die Viper op 69000 Euro. En wat kost hij in België? 113.700. Waar zit het verschil? Marge van de invoerder? Transportkosten? Verkeersbelasting zit er sowieso nog niet bij.

Een wagen invoeren uit de VS lijkt nu interessant, maar in België wordt het jammer genoeg minder interessant als je ziet wat er nog allemaal bijgeteld moet worden. De belastingen hier (inverkeersstelling en jaarlijkse verkeersbelasting) worden berekend op cilinderinhoud of op vermogen, wat voor de staat het gunstigste uitkomt. Dus VS-wagens (4 liter is daar een gewone motor) komen hier in verhouding duur uit, en dus weinig voor...

Greetz,
Swiss

Edit: ben net naar de officiële Dodge-site geweest (dodge.com). Het bovengenoemde model (8,4 liter, 600 pk) gaat daar niét voor 68000, maar pas vanaf 86000 Dollar over de toonbank. Was die 68000 misschien een typefout in het persbericht?

LenK

Forumguru
Het is tegen het eind van het jaar altijd verstandig om je auto op januari van het komende jaar te laten bekentekenen. In de garage roepen ze altijd dat het niks uitmaakt want in december over 3 jaar is de auto 3 jaar. Behalve als je hem komt inruilen dan is het ineens wel belangrijk. Dan is dezelfde auto ineens (bijna) 4 jaar.

Dit jaar is er nog een reden meer om tot januari te wachten. Zojuist bij Kassa hebben ze voor zitten rekenen wat de belastingmaatregelen voor de autoprijzen gaan doen per 1-1

Auto met NCP 17000 kost nu 17000 + 45.2% bpm + 19% btw -1540 brandstofkorting = 26374
Zelfde auto kost per 1-1 17000 + 42.3% bpm + 19% btw - 1442 brandstofkorting = 25979
Dit voorbeeld is dus 395 goedkoper.

Ze hadden nog een ander voorbeeld met een veel groter verschil.

Dus behalve dat jaar virtueel leeftijdsverschil hou je nu ook nog concrete € in je zak (mits de importeur de prijs niet verhoogd natuurlijk)

EdK

Forumguru
alleen wordt volgend jaar de btw geen 19% maar 20% want die is per ingaande 01-01-2008 met 1% verhoogd !!
Dus das al wat duurder !!
Dan mag je er rustig vanuit gaan dat de gemddelde autoprijzen met een kleine 5% omhoog gaan !!
Dus ............ zal wel duurder worden want 2 dingen kunnen echt niet in nederland !! GRATIS en GOEDKOPER !!!

LenK

Forumguru
De BTW gaat pas per 1-1-2009 omhoog.
En die BPM en andere wijzigingen autobelastingen is per 1-2-2008.
Blijft de mogelijkheid van hogere prijzen vanuit de importeur per ???-2008.

Hetzer

Forumguru

De verwachte bpm verlaging is rond de 250 euro voor een auto met b,c label, echter door de hogere olie-prijzen zal de prijs van de grondstoffen van de auto (oa, kunstoffen) wel dermate stijgen dat je van de bpm verlaging als particulier ( ben ik bang ) wenig gaat merken....

Steve

Senior Member
Hmm heeft het zin om te wachten met uitleveren van mijn auto tot 1-2-'08 ?
Hij word nu eind januari verwacht.
Mocht per 1 feb 2008 de BPM omlaag gaan heeft dat dan nog voordelen voor een lease auto of doen die daar niet aan ?

LenK

Forumguru
Bijtelling gaat over de cataloguswaarde. Dat geeft dus een klein voordeel bij BPM verlaging. Als het je netto een tientje per maand scheelt dan is het veel denk ik.

Voorbeelden van Vara kassa
NISSAN Qashqai -€395
Ford Focus Ghia 1.6 16v ti-vct -€795
Ford Mondeo 2.0 TDCI Wagon Automaat -€818

Hier de berekeningen

Steve

Senior Member
Ah thx ik heb de uitzending wel gezien maar schakelde te laat in om het hele verhaal mee te krijgen.
Ik zeg maar zo elk tientje is er 1, scheelt me dan uiteindelijk toch 480 euro aan het eind van de lease looptijd die ik uit eigen zak moet/mag betalen.

Raindeer

Nieuw lid
Laten we er maar niet teveel bij stilstaan.
We hebben nou eenmaal een regering die een bodemloze schatkist heeft.
Ik was vorige week in Duitsland op vakantie, heb daar enkele makelaarskantoren bekeken, nou dan zijn we met z'n allen goed gek in NL.
Voor een leuke 2 ton, koop je in Duitsland een prachtig huis, lekker stuk grond erom en een leefklimaat waar Nederland jaloers op zou zijn.
Ik ben er serieus mee aan het werk om over een paar jaar over de grens te gaan wonen.

Ik word erg moe van dit soort dommigheid. Je hebt in Duitsland een paar makelaarskantoren bekeken en nou denk je dat Nederland minder goed is dan Duitsland. Je bent vast in het Oost-Groningen van Duitsland geweest en ja, daar is de wereld goedkoper. Er is geen Duitser die in Bad Bentheim wil wonen, want het ligt te ver van de Duitse bewoonde wereld af, dus zijn/waren de huizenprijzen er laag, totdat de Nederlanders de grens overkwamen en alle goedkope huizen opkochten. Probeer maar eens in de buurt van Munchen een huis te vinden in de twee ton klasse. Je mag blij zijn als de makelaar je nog een kop koffie aanbiedt. Het leefklimaat in Duitsland is ook zoiets moois. Duitsland heeft al 10 jaar een hoge werkloosheid en lage groei. Iets waar je in Nederland geen last van gehad hebt.

Volg deze Skoda rijder maar niet!

LenK

Forumguru
Lekker :ot:
Het is natuurlijk erg prettig om een baan te hebben, maar de nadelen worden steeds luider: file, steeds hogere eisen, steeds minder zeker van je baan.

En dan ga je je ook steeds meer ergeren aan die handjes die in je portemonee zitten. Om vervolgens het buitgemaakte geld deels aan zinnige dingen te besteden maar voor een zeer groot gedeelte aan onzinnige dingen.

In de kroeg een rondje geven en het dan door een ander laten betalen wordt ook door niemand gewaardeerd dacht ik zo.

Ron

Lid
Iemand al iets gelezen/gehoord wat de prijzen per 1-1-2008 gaan doen?
Voor PON misschien weer de kans om de prijzen weer wat op te krikken.
En de BPM ivm energieklasse?

Las een stukje over een snelle versie van de Dodge Viper.
Kost in de US $68000 = €41500.
Verwachtte prijs hier > €150000 waarvan €27000 slurptax :1439:

Nieuwe prijzen vanaf 1-2-2008 staan op de website:

Octavia: http://www.skoda.nl/media/downloads/Prijslijsten/Prijslijst_Octavia010208_web.pdf

Fabia: http://www.skoda.nl/media/downloads/Prijslijsten/Prijslijst_Fabia_010208_web.pdf

Ik heb nog een PDF liggen van de vorige Octavia prijslijst. Hoe lichter de motor hoe meer de prijs gezakt is lijkt het zón beetje. Heb zelf een O2 1.6 FSI Combi Elegance op het oog. Die is ongeveer 1300 euro goedkoper geworden. De prijs is nu gelijk aan de gewone 1.6. Die zullen ze nu dus wel niet meer verkopen.

Bovenaan Onderaan