prijsverschil skoda versus VW

ben sinds april eigenaar Octavia Ambiente 1900 TDI en overigens heel tevreden. één minpuntje overal waar ik kom stelt men vragen bij de naam Skoda. Wie kan mij helpen de verklaring te geven dat een gelijkaardige VW Golf qua motor en uitrusting ong 5000 euro duurder uitvalt dan de Skoda.
Worden er andere materialen gebruikt? Is de motor wel dezelfde? Is de productiekwaliteit minder?

Remco28

Actief lid
Ik denk ten eerste omdat men de technieken en materialen zoals b.v.:motorblokken,onderstel,en schakelaars e.d. binnen,niet opnieuw hoeven uit te vinden dus is dat goedkoper.
Daarnaast is tjechie een goedkoper land om auto's te produceren.
De kwaliteit vind ik minstens gelijk,of beter,dan een vw.
Ik vind de afwerking tussen een vw en audi in staan.

Jpoers

Lid
Daar ben ik het dus niet helemaal meer mee eens, wanneer je kijkt naar de richtprijzen van de verschillende modellen fabia vs polo volgens de anwb koerslijst:

U heeft gekozen:
VOLKSWAGEN POLO 1.4 16V 55 COMFORTLINE
5 deurs, Handgeschakeld (5), BENZINE

Gegevens van uw auto:
Datum kenteken uitgifte: mei 2001
Laatste nieuwprijs: € 14439
Nieuwwaarde extra's: € 2380 (airco, metallic lak, abs)
Kilometerstand: 70000

Richtprijzen van deze auto:
Aankoop bij autobedrijf (ANWB/BOVAG Koerslijst) € 8000
Aankoop bij merkdealer (ANWB Advies) € 8300
Inruil bij autobedrijf (ANWB Advies) € 6400
Aan/verkoop tussen particulieren (ANWB Advies) € 7000

U heeft gekozen:
SKODA FABIA 1.4 50 COMFORT
5 deurs, Handgeschakeld (5), BENZINE

Gegevens van uw auto:
Datum kenteken uitgifte: mei 2001
Laatste nieuwprijs: € 12725
Nieuwwaarde extra's: € 2140
Kilometerstand: 70000

Richtprijzen van deze auto:
Aankoop bij autobedrijf (ANWB/BOVAG Koerslijst) € 7700
Aankoop bij merkdealer (ANWB Advies) € 8100
Inruil bij autobedrijf (ANWB Advies) € 6300
Aan/verkoop tussen particulieren (ANWB Advies) € 6800

de fabia wordt misschien voordeliger verkocht, maar heeft ook een lagere aanschafprijs. Dus in principe is een polo minderwaard dan een fabia!

Dutch4x4

Senior Member
Je betaalt inderdaad een premie voor de merknaam VW en de bouwkosten zijn in Tsjechië een stuk lager. Wolfsburg is zo ongeveer de duurste autofabriek van Europa qua arbeidskosten. Maar de fabriek in Tsjechië is wel moderner en met het arbeidsethos van de Tsjechen is/was niks mis. Ook ik vind een Skoda beter afgewerkt dan een VW, alleen niet zo goed als Audi.

Vroeger gold dat idee van hergebruik wat meer dan nu. De O1 liep nooit voorop en deed altijd een graai uit de bewezen reserveonderdelen van VAG. Nu loopt Skoda door zijn succes wat meer gelijk op met VW en Audi: nieuwe technieken worden meestal gelijktijdig of kort erna ingevoerd. Dat verhoogt trouwens wél de kans op kinderziekten...

Jpoers

Lid
ligt er ook weer aan welke versie van golf, de polo van mijn broer is ook een hoop plastic, en dat is zelfs een highline, absoluut geen goedkope jongen dus. Voel me veel prettiger in mijn comfort fabia, gewoon ook de manier hoe alles is afgewerkt.

Denk alleen wanneer een VW boy dit leest dat die weer anders zal piepen!

SkodaMan

Actief lid
Het verschil is te verklaren met marketing van een product en dan met name de positionering. VAG verkoopt auto in verschillende (prijs)segmenten maar de ontwikkeling van een platform (onderstel, motoren, elektronica, besturing) is erg duur dus laat VAG de platforms delen. De O2 is gebaseerd op het platform van de Golf(plus) en deelt ook veel componenten met de Seat Toledo (geloof ik). Het maakt voor de prijs niet uit waar de VAG modellen gemaakt worden want vrijwel alleen de perceptie van het merk bepaald wat de klant er voor wil betalen. Een Audi dashboard ziet er gewoon chique uit maar echt duurder is de productie niet. Er wordt wel veel meer verdiend op een Audi dankzij het volume wat de totale productie heeft.

Het heeft geen zin voor de VAG groep om slechte auto's te maken. Je moet gewoon blij zijn dat je weinig betaald voor je Skoda terwijl er gewoon dezelfde onderdelen in zitten als de Audi.

LenK

Forumguru
Skoda heeft van de O1 naar de O2 een flinke sprong gemaakt. O2 rijdt veel beter en heeft veel meer klasse door het gebruik van mooiere materialen. Het is mijn verwachting dat het met de Fabia ook zo gaat.
O1 en F1 blonken wat mij betreft uit in saai, simpel, goedkoop interieur. Ik schrok bijvoorbeeld destijds toen ik voor het eerst de achterbank zitten omhoog klapte. Ik was bang dat het zittinkje elk moment door midden kon breken

Helaas is het wel zo dat er meer problemen zijn met de O2 dan met de O1. Is dat door het ontwerp, door het gebruik van minder bedaagde onderdelen, door minder aandacht voor kwaliteit?
De ontwikkeling waar ik me nog het meest zorgen over maak is de prijsontwikkeling. Ik ben heel benieuwd hoe de Fabia 2 wordt geprijst tov de Fabia 1. Ik ben bang dat ie zeker €1500 duurder wordt dan nu. Zo komt Skoda steeds meer op VW prijsniveau.

French

Lid
Dat is mij ervaring ook. Ik vind mijn O1, ondanks dat het een heerlijke auto is, saai afgewerkt. Niet slecht maar gewoon erg eenvoudig en saai. Geen mooie chromen randjes om de klokken e.d. Heb ik altijd jammer gevonden.
De O2 ziet er wat dat betreft toch wel een stuk gelikter uit.
Maar ja, de O2 is ook een stukkie duurder. Betaalde ik voor mijn Elegance 20v Turbo ongeveer 25.000 met mijn bestelde O2 loopt de teller toch hard richting de 35.000!

Roli

Lid
Om heel even terug te komen op het kwaliteits niveau.

Rij nu een klein poosje na alle tevredenheid in me O2 Combi, en deze week moest ik voor het eerst mijn bank plat gooien.
Ik was erg verbaast over de dikte van de achterbank. Het is niet meer als een kussen van 7cm dik. Daaronder zat meteen de carroserie. Niet dat ik klachten heb gehoord tijdens een ritje naar duitsland van mijn mede passagiers. Maar de achterbank van een Golf, of Seat Ibiza ziet er een stuk degelijker uit.

Echter vind ik de cockpit van mijn O2 weer mooier en degelijker afgewerkt als een VW Touran.

Zo heeft elke auto wel wat geloof ik. En ben er ook van overtuigd dat Skoda over een paar jaar niet meer de status heeft van een "Goedkope Volkswagen"

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Roli</font><hr />

En ben er ook van overtuigd dat Skoda over een paar jaar niet meer de status heeft van een "Goedkope Volkswagen"

[/ QUOTE ]

Ik denk niet dat de VAG dit ook vindt of wil.

higgy

Forumguru
Ik win deze 'discussie' (die ik overigens steeds minder hoor) door aan te halen dat de twee best presterende fabrieken binnen VAG die zijn waar de A8 wordt gemaakt, en die van Skoda in Tsjechie.
En dat zijn gewoon feiten.

VEEJAY

Forumguru
Ik moet zeggen dat (veel te dure A3) van mijn collega wel steviger aanvoelt (gevoelsmatig tijdens het rijden). Ook is de motor minder hoorbaar. Maar om daar nu 5000K meer voor te betalen... Ik zet de radio wel wat harder
24.gif

Matra_Murena

Actief lid
Ja, en in een A3 kan je niet eens normaal bij de handrem...
frown.gif

Saaiheid van afwerking (liever gezegd soberheid) is een VAG-kenmerk. Voor frivole dingen moet je Frans gaan rijden.

Mwah, ik had een Golf station van de zaak, en nu rij ik prive een O1.
Maar sorry de centrale portier vergrendeling van de golf klinkt veel mooier als van de O1.

Maar neemt niet weg dat ik 300% meer lol heb met de O1.

Ps, en een paar rvs teller ringen heb je er in 10 min. in gezet.(staat zeer netjes kan ik zeggen )

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

Ik win deze 'discussie' (die ik overigens steeds minder hoor) door aan te halen dat de twee best presterende fabrieken binnen VAG die zijn waar de A8 wordt gemaakt, en die van Skoda in Tsjechie.

[/ QUOTE ]

Wat hebben best presterende fabrieken direct met de kwaliteit van het product te maken ? Ik geloof n.l. graag dat een A3 of A4 beter/steviger/duurzamer in elkaar steekt dan een O2, maar blijkbaar presteren de fabrieken waar geproduceerd dan toch minder ? Stond er in die bron letterlijk dat men met best presterende fabrieken bedoelde dat het uiteindelijke product het beste was binnen het VAG concern ?

Matra_Murena

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

[/ QUOTE ]

Wat hebben best presterende fabrieken direct met de kwaliteit van het product te maken ? Ik geloof n.l. graag dat een A3 of A4 beter/steviger/duurzamer in elkaar steekt dan een O2,

[/ QUOTE ]

En omdat nog veel mensen dit GELOVEN zijn Volkswagens en Audi s nog steeds ver overpriced. Hoewel ik denk dat VW dit moet gaan herzien door de slechte marketing van de laatste tijd. Bosjes mensen worden ontslagen etc. etc. En dan te bedenken dat er duizenden mensen nu in een Focus of Megane station rijden omdat er gewoon geen VW Golf station meer is.....

Jpoers

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

En omdat nog veel mensen dit GELOVEN zijn Volkswagens en Audi s nog steeds ver overpriced. Hoewel ik denk dat VW dit moet gaan herzien door de slechte marketing van de laatste tijd. Bosjes mensen worden ontslagen etc. etc. En dan te bedenken dat er duizenden mensen nu in een Focus of Megane station rijden omdat er gewoon geen VW Golf station meer is.....

[/ QUOTE ]

daarom is de jetta combi weer in het leven geroepen toch? het verschil tussen die en de golf zal niet veel zijn, net zoals tussen de passat en de jetta, vooral als je kijkt naar de leaseprijs!

Bovenaan Onderaan