Prijs DSG

Topic in 'Skoda Algemeen' gestart door Rosinfield, 11-01-2019.

  1. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Op zoek naar wat je nou betaalt voor een DSG, ontdekte ik iets vreemds. In de gauwigheid bij enkele VAG modellen gekeken wat het verschil is tussen modellen in de zelfde uitvoering met en zonder DSG. Dat bleek aanzienlijk te verschillen. Bij Leon bv €1250 en bij Karoq €2500. Ook verschilt het behoorlijk wanneer je alleen bij Skoda kijkt. Raar toch?
     

  2. Duijzer

    Duijzer Forumguru Donateur

    Misschien heeft het met gewicht te maken. Als de auto door het hogere gewicht net in een hogere uitstootklasse valt, schiet de prijs ineens de lucht in.
     
  3. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Je zou eigenlijk de prijzen vóór belastingen moeten (kunnen) vergelijken.
    En zoals @Duijzer al aangeeft; soms kan een kilootje (of verbruiksgetal) meer of minder net een belastingcategorie meer of minder betekenen.

    M.a.w. als de basisprijs b.v. 10 euro verschilt, maar net een grens overschrijdt, dan kan dat als gevolg hebben dat de consumentenprijs honderden euro's stijgt.
    En dat effect is er niet alleen bij automobielen... :pieker:
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  4. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Aha
    Dat klinkt plausibel. Ik keek er wat te simplistisch tegen aan kennelijk. Dank voor de reacties.
     
  5. Rallye

    Rallye Forumguru

    Als het puur om belastingverschillen gaat dan heeft dat (in directe zin) niets met gewicht te maken: dat gaat puur om uitstoot. Hoeveel gram stoot de DSG-auto meer of minder uit, en wat is het uitstootcijfer van de auto zonder DSG. Daarbij geldt dat meer uitstoot in de basissituatie ook de kosten van extra uitstoot opdrijft: bij hoge uitstoot neemt ook de belasting per gram toe.
    Wat je dan overhoudt is de prijs die Pon vraagt. Daar valt, zo is mijn inschatting, geen peil op te trekken.....
     
    Laatst aangepast: 11-01-2019
    Rosinfield vindt dit leuk.
  6. robvv

    robvv Senior Member

    Prijsverschil lijkt mij op basis van de A/B testen die volgen uit analyse van websites.
     
  7. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik heb al een tijdje niet meer in autoprijslijsten gekeken, maar kan me nog wel herinneren dat daarin de BTW en BPM steeds apart werden vermeld. Aangenomen dat dit nog steeds zo is, lijkt het me niet heel ingewikkeld om de basisprijzen van gelijke uitvoeringen met en zonder DSG te vergelijken.
     
  8. Okki

    Okki Forumguru Donateur

    Een lederen interieur voor bijv een Porsche is ook significant duurder dan voor een Skoda..
     
  9. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Dat vind ik erg vreemd. Je zou toch verwachten dat het bij Porsche goedkoper was ;)

    Zoals ik eerder aangaf zijn er ook aanzienlijke verschillen binnen het merk Skoda per model. Maar daar zullen wel eerder door serieuze reageerders genoemde redenen voor gelden.
     
  10. Okki

    Okki Forumguru Donateur

    Wat ik, serieus, bedoel, is dat eenzelfde soort accesoire bij duurdere modellen vaak duurder is dan bij goedkopere modellen. Is gewoon markt technisch. Voor een Leon gaat niemand € 2.500 voor een automaat neertellen....bij een duur(der)e Kodiaq wel....

    Sunset op een Fabia kost €150 en op een Superb € 250 en ik denk niet dat daar 66% meer materiaal/bewerkingskosten voor nodig zijn....
     
    Laatst aangepast: 11-01-2019
  11. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    O op die manier. Klinkt ook plausibel.
     
  12. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Iets met échte of fabriekskoeien...
     
  13. Peterson

    Peterson Actief lid

    Tevens zal het schelen aan welke motor deze dsg gekoppeld is? DSG voor een 1.0 TSI zal goedkoper zijn, dan voor een 2.0..
     
  14. Phoenix2149

    Phoenix2149 Senior Member

    Een grote (of dure) auto of kleine (goedkope) auto is in materiaal kosten niet zo significant duurder als de consumenten prijsverschillen laten door schemeren.

    De duurdere auto's betalen de goedkopere als het ware.

    Zo heb ik het altijd begrepen. Komt een beetje neer op wat @Okki stelt denk ik.

    Er is wel wat interessant leesvoer over de kosten van productie op internet te vinden.

    Grote kostenpost is juist de zaken die niet in of aan de auto zitten, maar de R&D, productielijn opzetten (duur voor nieuw model als kodiaq, goedkooper voor refresh als facelift) deze kosten nemen per auto relatief af als er meer van worden verkocht. Daarnaast heb je de transport en marketing. deze zijn allemaal min of meer gelijk voor elk model.

    Prijzen zijn daarom best arbitrair te noemen denk ik.
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  15. Phoenix2149

    Phoenix2149 Senior Member

    Aan de andere kant, als je voor de 2.0, die minder verkocht wordt een ander DSG hebt, maakt het denk ik duurder dan één DSG voor allemaal. Zou het niet allemaal dezelfde zijn stiekem?

    Wellicht dat de extreme top modellen een sterkere variant hebben. De R/S series zeg maar.
     
  16. Peterson

    Peterson Actief lid

    Maar een dsg voor de sterkere motoren zal meer wegen. Kleine auto’s onnodig zwaar maken, is niet handig ivm wegenbelasting en dus concurrentie.
     

Deel deze pagina