Preventieve check mbt komend onderhoud zinvol?

Ik rijd inmiddels 4,5 jaar in een O2 1.6TDI uit 2012. Er staat bijna 250.000km op de telller, waarvan ik er zelf de afgelopen jaren 100.000 heb gereden.
Naast een relatief kostbare reparatie aan de airco, heb ik verder geen noemenswaardige kosten buiten de regeliere onderhoudsbeurten gehad.
Gevoelsmatig gaan die wel een keer komen:
- de garage waar de auto in onderhoud is, heeft met de vorige beurt 'een geluidje' in de bak gehoord, die er mogelijk op wijst dat er een keer een bakrevisie aan zit te komen. Er is een soort teflonspray in de bak toegevoegd, waarna het geluidje weg was (had het zelf nooit gehoord overigens)
- De auto is nog niet ontsjoemeld. Ik houd er rekening mee dat vanaf komend jaar dit een APK-afkeur gaat worden. De ervaring leert dat vaak kort na de software-update EGR-klep problemen ontstaan
- Roetfilter zal mogelijk ook op niet al te lange termijn aan een schoonmaakbeurt of vervaning toe zijn.
- De auto stinkt behoorlijk, vooral als 'ie koud is. Maar ook na een flinke rit van meer dan 50km op de snelweg, ruik ik de uitlaatgassen duidelijk als ik de auto heb stilgezet en uitstap.
- De auto laat heel vaak het stationaire toerental niet dalen tot de gebruikelijke 750tpm, maar blijft vaak tegen de 1000rpm hangen. Gevoelsmatig vaker bij wat lagere buitentemperaturen, maar ook best vaak bij temperaturen rond 10gr C na een rit van bijna 60km.
- Recent liep de auto stationair niet goed: na het starten bleef 'ie een tijdje heen en weer slingeren tussen 750 - 1100 rpm.

Voor m'n gevoel ga ik tussen nu en 2 jaar de nodige onkosten krijgen. EGR-klep, roetfilter, versnellingsbak, 2 massavliegwiel. Erg onwaarschijnlijk dat die allemaal in één keer komen, maar toch...
Na dit lange inleidende verhaal de eigenlijke vraag: heeft het zin om een deskundige (Hans Sloot uit Lochem bijv) een check te laten doen om op basis van de waarnemingen en kostenindicatie voor reparatie een keus te maken om de auto op korte termijn in te ruilen of er nog 1 à 2 jaar in te blijven rijden?

Veel is de auto niet waard en dure reparaties ga ik maar voor een deel terugzien in een evt. verkoop/inruilprijs.
Het liefst zou ik sowieso de auto het liefst vandaag nog van de hand doen, maar aangezien ik in/rondom huis nog wat kleine verbouwingen wil doen, besteeds ik m'n geld daar liever aan (alhoewel, ik zou die ook nog wel even op de iets langere baan willen schuiven, maar m'n vrouw heeft daar andere gedachten over ... ;) )

Update: met een omhaal van woorden is m'n eigenlijk vraag wat ondergesneeuwd. Die vraag is:
Heeft het naar jullie idee zin om kosten te maken voor een check? Of heeft het weinig voorspellende waarde?
 
Laatst bewerkt:

Kampie

Lid
Interessant. Ik zit zelf met een O2 uit 2011, 1.6tdi, 210.000km. Heb wel een Greentech variant. Voor mijn gevoel hebben de Greenlines meer problemen dan de Greentechs.

Ik heb bijvoorbeeld na het ontsjoemelen in 2018 geen problemen gehad.

Ik zal dit topic met interesse volgen.
 

Frup

Forumguru
Herkenbaar verhaal. Ik stond ook voor zo’n dilemma. Hoewel mijn auto geen problemen heeft (behalve leeftijd en kilometers). Ik zou hetzelfde doen en eerst even kijken of inderdaad dure noodzakelijke reparaties aan komen. Zo niet, dan nog lekker even doorrijden. Hoewel je nooit zeker weet of er iets kapot gaat. Maar dat zie je dan wel.
 

VAG-man

Forumguru
Update: met een omhaal van woorden is m'n eigenlijk vraag wat ondergesneeuwd. Die vraag is:
Heeft het naar jullie idee zin om kosten te maken voor een check? Of heeft het weinig voorspellende waarde?

Deze vraag is duidelijk in tegenstelling tot de eerste versie.

Is ook de bak-olie ververst bij het toevoegen van het adaptief? Na 250.000 km zou dit niet verkeerd zijn.

Nee ik vind het geen voorspellende waarde. Je rijdt zo'n 25.000 km per jaar. Een geluidje vanuit de bak of motor hoeft niet te betekenen dat deze binnenkort kapot gaat. Andere zaken zijn met een check lastig te beoordelen of je moet veel gaan demonteren.

Als er iets kapot gaat dan is dat vaak goedkoper dan een andere auto kopen, waarvan je ook nooit weet of deze goed is.
Gewoon lekker doorrijden is mijn advies.
 

Oli4

Actief lid
Beste Cranberry,

Ik zat 'n jaar geleden met eenzelfde vraag; en heb deze laten beantwoorden door "Carrec TechnoCenter" in Soesterberg (die van "KlokjeRond" / Autoweek).
Als je op hun site zoekt op "Autodiagnose" krijg je meer info.

Ik heb er géén spijt van en blijf nog zo lang mogelijk rondrijden met mijn O-2 2.0TDi uit 2006 en inmiddels 319.000km.
Deze maand was APK, beurt en klein herstel (ashoezen) weer €600 voor 'n auto, die nog zo'n €1500 waard is.

Massavliegwiel / Turbo revisie / Schokbrekers / Airco-radiateur zijn in 't 14jarige leven van deze Octavia al 'n keer vervangen, naast 't reguliere onderhoudsspul als diverse filters en DSG olie.....

Leg je mogelijke investeringskosten, afschrijving en restwaarde van je huidige auto naast de aanschaf van een andere, onbekende vervangende auto met mogelijke "surprise" kosten.
(Óók de Dieselfijnstoftoeslag van ong €200 is goedkoper dan de hogere afschrijving van 'n nieuwere auto).

Succes met 't nemen van een wijze beslissing ;)
 
Bovenaan Onderaan