CranBerry
Lid
Ik rijd inmiddels 4,5 jaar in een O2 1.6TDI uit 2012. Er staat bijna 250.000km op de telller, waarvan ik er zelf de afgelopen jaren 100.000 heb gereden.
Naast een relatief kostbare reparatie aan de airco, heb ik verder geen noemenswaardige kosten buiten de regeliere onderhoudsbeurten gehad.
Gevoelsmatig gaan die wel een keer komen:
- de garage waar de auto in onderhoud is, heeft met de vorige beurt 'een geluidje' in de bak gehoord, die er mogelijk op wijst dat er een keer een bakrevisie aan zit te komen. Er is een soort teflonspray in de bak toegevoegd, waarna het geluidje weg was (had het zelf nooit gehoord overigens)
- De auto is nog niet ontsjoemeld. Ik houd er rekening mee dat vanaf komend jaar dit een APK-afkeur gaat worden. De ervaring leert dat vaak kort na de software-update EGR-klep problemen ontstaan
- Roetfilter zal mogelijk ook op niet al te lange termijn aan een schoonmaakbeurt of vervaning toe zijn.
- De auto stinkt behoorlijk, vooral als 'ie koud is. Maar ook na een flinke rit van meer dan 50km op de snelweg, ruik ik de uitlaatgassen duidelijk als ik de auto heb stilgezet en uitstap.
- De auto laat heel vaak het stationaire toerental niet dalen tot de gebruikelijke 750tpm, maar blijft vaak tegen de 1000rpm hangen. Gevoelsmatig vaker bij wat lagere buitentemperaturen, maar ook best vaak bij temperaturen rond 10gr C na een rit van bijna 60km.
- Recent liep de auto stationair niet goed: na het starten bleef 'ie een tijdje heen en weer slingeren tussen 750 - 1100 rpm.
Voor m'n gevoel ga ik tussen nu en 2 jaar de nodige onkosten krijgen. EGR-klep, roetfilter, versnellingsbak, 2 massavliegwiel. Erg onwaarschijnlijk dat die allemaal in één keer komen, maar toch...
Na dit lange inleidende verhaal de eigenlijke vraag: heeft het zin om een deskundige (Hans Sloot uit Lochem bijv) een check te laten doen om op basis van de waarnemingen en kostenindicatie voor reparatie een keus te maken om de auto op korte termijn in te ruilen of er nog 1 à 2 jaar in te blijven rijden?
Veel is de auto niet waard en dure reparaties ga ik maar voor een deel terugzien in een evt. verkoop/inruilprijs.
Het liefst zou ik sowieso de auto het liefst vandaag nog van de hand doen, maar aangezien ik in/rondom huis nog wat kleine verbouwingen wil doen, besteeds ik m'n geld daar liever aan (alhoewel, ik zou die ook nog wel even op de iets langere baan willen schuiven, maar m'n vrouw heeft daar andere gedachten over ... )
Update: met een omhaal van woorden is m'n eigenlijk vraag wat ondergesneeuwd. Die vraag is:
Heeft het naar jullie idee zin om kosten te maken voor een check? Of heeft het weinig voorspellende waarde?
Naast een relatief kostbare reparatie aan de airco, heb ik verder geen noemenswaardige kosten buiten de regeliere onderhoudsbeurten gehad.
Gevoelsmatig gaan die wel een keer komen:
- de garage waar de auto in onderhoud is, heeft met de vorige beurt 'een geluidje' in de bak gehoord, die er mogelijk op wijst dat er een keer een bakrevisie aan zit te komen. Er is een soort teflonspray in de bak toegevoegd, waarna het geluidje weg was (had het zelf nooit gehoord overigens)
- De auto is nog niet ontsjoemeld. Ik houd er rekening mee dat vanaf komend jaar dit een APK-afkeur gaat worden. De ervaring leert dat vaak kort na de software-update EGR-klep problemen ontstaan
- Roetfilter zal mogelijk ook op niet al te lange termijn aan een schoonmaakbeurt of vervaning toe zijn.
- De auto stinkt behoorlijk, vooral als 'ie koud is. Maar ook na een flinke rit van meer dan 50km op de snelweg, ruik ik de uitlaatgassen duidelijk als ik de auto heb stilgezet en uitstap.
- De auto laat heel vaak het stationaire toerental niet dalen tot de gebruikelijke 750tpm, maar blijft vaak tegen de 1000rpm hangen. Gevoelsmatig vaker bij wat lagere buitentemperaturen, maar ook best vaak bij temperaturen rond 10gr C na een rit van bijna 60km.
- Recent liep de auto stationair niet goed: na het starten bleef 'ie een tijdje heen en weer slingeren tussen 750 - 1100 rpm.
Voor m'n gevoel ga ik tussen nu en 2 jaar de nodige onkosten krijgen. EGR-klep, roetfilter, versnellingsbak, 2 massavliegwiel. Erg onwaarschijnlijk dat die allemaal in één keer komen, maar toch...
Na dit lange inleidende verhaal de eigenlijke vraag: heeft het zin om een deskundige (Hans Sloot uit Lochem bijv) een check te laten doen om op basis van de waarnemingen en kostenindicatie voor reparatie een keus te maken om de auto op korte termijn in te ruilen of er nog 1 à 2 jaar in te blijven rijden?
Veel is de auto niet waard en dure reparaties ga ik maar voor een deel terugzien in een evt. verkoop/inruilprijs.
Het liefst zou ik sowieso de auto het liefst vandaag nog van de hand doen, maar aangezien ik in/rondom huis nog wat kleine verbouwingen wil doen, besteeds ik m'n geld daar liever aan (alhoewel, ik zou die ook nog wel even op de iets langere baan willen schuiven, maar m'n vrouw heeft daar andere gedachten over ... )
Update: met een omhaal van woorden is m'n eigenlijk vraag wat ondergesneeuwd. Die vraag is:
Heeft het naar jullie idee zin om kosten te maken voor een check? Of heeft het weinig voorspellende waarde?
Laatst bewerkt: