Preventief blussen EV wagen

EdK

Forumguru

Minuscule brandblusser moet brand in elektrische auto voorkomen​

Kleinste brandblusser ter wereld​

Brand elektrische auto (ANP)

pxmyekvbtxbs_800.jpg

bhmynmobtmej_800.jpg





Steeds weer halen in brand gevlogen elektrische auto’s het nieuws.
Een minuscule glazen ampul moet daar verandering in gaan brengen: de E-Bulb.
Hij is slechts enkele millimeters lang, gemaakt van flinterdun glas en gevuld met een bruine vloeistof: de E-Bulb.
De E staat voor elektrisch, het Bulb voor glazen buis, en het is niets anders dan de kleinste brandblusser ter wereld, speciaal voor EV’s.
De Duitse firma Job ontwikkelde het apparaatje, dat het nu dagelijks een half miljoen keer produceert.
Ze worden vooral gebruikt in sprinklersystemen van ondergrondse garages, in fabriekshallen en in de maritieme industrie.

Vanaf 2024 standaard in elektrische auto​

“Bij een cruiseschip zijn er 15.000 ampullen nodig voor de brandbeveiliging”, zegt Rüdiger Klug, hoofd ontwikkeling bij Job.
Binnenkort kan de dagproductie nog verder toenemen, want de technici hebben het apparaatje doorontwikkeld voor een extra toepassing: montage in de accu’s van elektrische auto’s, om daar te voorkomen dat er brand uitbreekt.
De E-Bulb wordt voor dat doel momenteel getest in prototypes.
Als alles volgens plan verloopt, moet de minuscule ampul vanaf 2024 tot de standaarduitrusting van elektrische auto’s behoren.
Voor chemicus Klug en zijn crew staat het buiten kijf dat er grote vraag naar is.
Spectaculaire branden in elektrische auto’s choqueren immers niet alleen het grote publiek, maar zijn ook een grote uitdaging voor autofabrikanten: hoe is te voorkomen dat een elektrische auto in vlammen opgaat bij een ongeval, tijdens het opladen of als gevolg van defecte materialen?

Spijker in accu geslagen​

Om het brandgevaar bij EV’s te onderzoeken, is de spijkertest bedacht.
Als een spijker in de accu wordt geslagen, brengt dat een chemische reactie op gang die leidt tot de verhitting of zelfs explosie van afzonderlijke cellen.
Aangezien de cellen zeer dicht bij elkaar zijn geplaatst, kan er een kettingreactie ontstaan.
Te hoge stromen vanaf het laadstation of tijdens het ontladen kunnen ook tot ernstige hitteproblemen leiden, gevolgd door een oncontroleerbare accubrand.
Experts noemen dit rampzalige effect ‘thermal runaway’.
Brand elektrische auto (ANP)

Brand elektrische auto (Foto: ANP)

Thermozekering​

De E-Bulb kan hierbij een helpende hand bieden. De ampul is geplaatst in een thermozekering van brandvertragende kunststof.
Als de temperatuur in deze actuator boven de 165 graden komt, barst hij en activeert hij een mechanisme dat het circuit onderbreekt en zo de spanning verlaagt door accusegmenten uit te schakelen. Daardoor wordt het risico op kortsluiting, vlambogen en verwondingen sterk gereduceerd.
Tegelijkertijd spuit de ampul een vloeistof in de thermische zekering. Dit dooft de vlambogen en fungeert het als een mini-brandweer in de aandrijfaccu.
Het bestanddeel heeft dus een preventieve werking. Voordat er iets ergers gebeurt en de echte brandweer moet aanrukken, heeft de kleine glazen buis een autobrand voorkomen.
“Wat vooral overtuigt, is dat de E-Bulb autonoom functioneert”, zegt EV-specialist Christoph Baumgartner.
Hij werkt voor toeleverancier Intercable uit Zuid-Tirol en is verantwoordelijk voor de integratie van de E-Bulb in de thermozekering.
Hij heeft het systeem vorig jaar gepatenteerd.
Nu staat hij samen met ontwikkelingsmanager Klug en Job-productmanager Markus Fiebig in de productiehal van Ahrensburg en observeert hij de ampullenproductie.
Precisiebranders verhitten buizen van medisch glas met een blauwachtige vlam, waarna ze worden gesneden, gevuld met een apolaire vloeistof en dichtgelast.
“Het kost ongeveer twintig productiestappen om van ruw glas een E-Bulb te maken”, vertelt Klug, terwijl hij voorzichtig een exemplaar uit een sorteermachine haalt.
Brandblusser EV



Dan houdt hij het tussen zijn duim en wijsvinger tegen het licht.
Binnenin dwarrelt een kleine luchtbel op en neer.
Klug: “Volume, wanddikte en lengte, dat alles wordt nauwkeurig berekend en getest.
Een ampul als deze is hightech.” De ampul moet immers precies bij de grenswaarde van 165 graden barsten om de veiligheidsschakelaar te kunnen activeren.
Bij deze temperatuur beginnen accu’s te ontbinden en ontsnappen er gassen.
Als er geen thermoschakelaar is – zoals nog steeds het geval is bij de huidige generatie elektrische auto’s – vliegt de accu in brand. Dit heeft meestal een dramatische afloop, want als accu’s eenmaal in brand staan, is blussen niet meer mogelijk.
Er komen dan meer giftige gassen vrij dan bij diesel- en benzinemodellen, terwijl de temperatuur kan oplopen tot meer dan duizend graden, waarbij zelfs lichaamsdelen smelten alsboter in de zon.
Daarom gebruiken brandweerkorpsen speciale containers om elektrische auto’s in af te koelen.
Dankzij de E-Bulb is dit oude scenario in de toekomst niet meer nodig.
De expertise van Job op het gebied van veiligheidstechnologie voor auto’s wordt overigens ook toegepast bij cng-voertuigen.
In ongeveer 50 procent van alle aardgasauto’s beveiligt een warmtegevoelige Job-ampul de druktank en activeert zo nodig een afblaasklep.
 

EdK

Forumguru
Ach zo'n ampul zal net zoveel schade aan de elektronica veroorzaken dat de wagen zo en zo economisch totall los zal zijn.
Blusmiddel op elektronica is funest !
Maar als die uitbrand door batterij brand, dan moet hij nu in een bak water gezet worden door brandweer, zoals je in tekst kunt lezen ! :lezen:

:koffie:
 

Tees

Donateur
Even denken, een accupakket vervangen of de hele auto vervangen? Het eerste zou uiteindelijk toch goedkoper moeten zijn...

Tis wel een PFAS die erin zit, foei! ;)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Denk je dat het werkelijk bij een accupakket blijft @Tees ???
Mijn inziens is het bij beide manieren van blussen einde verhaal voor de EV.
Misschien dat hij als onderdelen wagen nog gebruikt kan worden.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Punt is een beetje dat dit kennelijk 'preventief' blust, waarschijnlijk 'sloopt' het de accu (als het echt goed preventief werkt), zonder dat je weet waarom.
Probeer dan een verzekeraar maar te laten betalen voor een niet (?) of moeilijk aantoonbare schade.
Voorlopig kan ik nog wel een jaar of 8 voort met deze BEV, dus mijn tijd zal 't wel duren.
 

Tees

Donateur
Als ik t zo lees zou dat blusmiddel in het accupakket zitten en pas geactiveerd worden bij 165+ graden. Dus als de brand dan nog niet de rest van de auto heeft gehaald, dan zou het toch grotendeels bij het accupakket moeten blijven lijkt me...

En reken maar dat als blijkt dat dit schade kan voorkomen, de verzekeraars dit snel verplicht stellen. En anders doet de overheid dat wel als blijkt dat ze dan geen/minder dompelwagens meer nodig hebben. Tis niet heel moeilijk om te constateren die ampul afgegaan is. Eerlijk gezegd vind ik t wel héél erg 'wat de boer niet kent dat eet ie niet'...
 

Cordoba

Forumguru
Probleem bij een EV-brand is niet de EV maar de hele omgeving die meegaat als je een beetje pech hebt. Met zo'n ampul een EV die je afschrijft, zonder ampul kan bijvoorbeeld een compleet appartementengebouw met parkeergarage eronder afbranden. Bij een gewone brand is het al zo dat bij een flinke brand op de ene etage, op de bovenliggende etage bijvoorbeeld tapijt of een matje door het heet worden van de betonnen vloer al spontaan in de fik kan gaan, bij een accubrand van een EV loopt die brandtemperatuur nog een stuk verder op, dus in geval van parkeergarages onder gebouwen echt een enorm risico.

Overigens lijkt het idee van die ampul een mix van bekende ideeën, zoals de ouderwetse glazen bluskogel (vooral in de USA) van meer dan 100 jaar terug. Zo'n glazen bluskogel bestond uit een glazen bol gevuld met water, door zo'n bol kapot te gooien kreeg je bluswater op de plek van een beginnende brand. Wat ik van dit nieuwe middel wel wil weten hoe gevaarlijk/schadelijk/giftig dat blusmiddel in de ampul is, en wat de risico's bij de fabricage van die ampullen en hun inhoud zijn.
 

Tees

Donateur
Die glazen bluskogel was niet gevuld met water maar met tetrachloorkoolstof. Zeer efficiënt, extreem giftig.

Dit idee is niet heel anders, alleen gebruiken ze nu een PFAS verbinding. Veel lagere acute toxiciteit, maar extreem biopesistent en daarom toch nog best problematisch.
 

Cordoba

Forumguru
Als jij zegt dat daar geen water in zat neem ik dat van je aan @Tees , ik vond het al een verrekt klein beetje water (halve liter?) om een brand te blussen. Ik heb die glazen kogels een paar keer op tv gezien als antiek blusmiddel, en zij hadden het over water als inhoud, met jouw correctie is dat nu ook duidelijk.
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens de fabrikant:


Function


JOB’s E-Bulb is filled with 3M™ Novec™ Engineered Fluid. This non-toxic, non-conductive extinguishing liquid is released into the device when the defined temperature is reached and the Thermo-Bulb bursts. After being initiated, the E-Bulb extinguishes the fire, and interrupts the electric current. Transition-free, the liquid immediately converts into gas. As a result of cooling and (partly) by oxygen reduction, a fire on a PCB will be extinguished within seconds. And, because the current flow over the E-Bulb is interrupted, the electric fire cannot re-ignite!


En als we dan naar het actieve bestanddeel kijken:

Hmmm, @Tees ik kan niet zo snel vinden of er nou wel of niet een PFAS(achtige) verbinding wordt gebruikt...

Hier is wel de technische info te vinden.

5.2. Special hazards arising from the substance or mixture
Exposure to extreme heat can give rise to thermal decomposition.
Hazardous Decomposition or By-Products
Substance Condition
Carbon monoxide. During combustion.
Carbon dioxide. During combustion.
Toxic Vapor/Gas During combustion.
5.3. Special protective actions for fire-fighters
Wear full protective clothing, including helmet, self-contained, positive pressure or pressure demand breathing apparatus,
bunker coat and pants, bands around arms, waist and legs, face mask, and protective covering for exposed areas of the head.
SECTION 6: Accidental release measures
6.1. Personal precautions, protective equipment and emergency procedures
Ventilate the area with fresh air. Refer to other sections of this SDS for information regarding physical and health hazards,
respiratory protection, ventilation, and personal protective equipment.

3M™ Novec ™ 1230 Fire Protection Fluid
__________________________________________________________________________________________
Page: 3 of 10
6.2. Environmental precautions
Avoid release to the environment. For larger spills, cover drains and build dykes to prevent entry into sewer systems or
bodies of water.


1,1,1,2,2,4,5,5,5-Nonafluoro-4-(trifluoromethyl)-3-pentanone
Acute aquatic hazard:
GHS Acute 3: Harmful to aquatic life.
Chronic aquatic hazard:
GHS Chronic 3: Harmful to aquatic life with long lasting effects


Dat klinkt niet zo fijn... :(
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Novec 1230 is een perfluoroketon CF3CF2C(O)CF(CF3)2 (perfluoro-2-methyl-3-pentanon) volgens de Material Safety Data Sheet. Over het algemeen zijn ze verplicht daar de echte verbinding in te zetten, ipv een of andere merknaam.

En tis qua gevaren niet heel anders dan alle andere PFAS verbindingen. Dit soort gevaren vind ik niet zo spannend, je zou die van benzine eens moeten zien ;)
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Nee, klinkt niet fijn. Maar dan maar laten branden met alle consequenties?
Of geen EV auto's meer op de weg?
Wat zouden de risicofactoren zijn bij waterstof? Te gebruiken als alternatief in ottomotoren of in brandstofcellen.
Ik heb géén enkel idee.

Grtss
 

Tees

Donateur
Daarom zijn dit soort documenten bedoeld voor schei- of milieukundig opgeleiden. Dit valt namelijk enorm mee zoals ik al aangaf.
Ja, het is een PFAS, en ja, t is bioaccumulerend en slecht voor het aquatisch milieu (en de mens).

Maar deze is van benzine:
Ontvlambare vloeistoffen, Categorie 1 H224
Huidcorrosie/-irritatie, Categorie 2 H315
Mutageniteit in geslachtscellen, Categorie
1B
H340
Kankerverwekkendheid, Categorie 1B H350
Voortplantingstoxiciteit, Categorie 2 H361
Specifieke doelorgaantoxiciteit bij
eenmalige blootstelling, Categorie 3,
narcotische werking
H336
Aspiratiegevaar, Categorie 1 H304
Chronisch gevaar voor het aquatisch milieu,
Categorie 2
 

Cordoba

Forumguru
@Tees MSDS is toch juist ook bedoeld voor leken, zodat ze bijvoorbeeld eenvoudig kunnen zien hoe je een stof veilig op moet slaan, en voor welke combinaties van stoffen je op moet passen? Natuurlijk wordt een MSDS opgesteld door deskundigen (o.a. chemisch opgeleiden), maar volgens mij is juist het doel van een MSDS om leken op de juiste manier met stoffen om te laten gaan.

Daarnaast is zo'n MSDS natuurlijk van belang in het geval van ongevallen met die stoffen, zodat zowel de omgeving als medici de juiste behandeling kunnen doen. Met de omgeving die een juiste behandeling doet, bedoel ik dan bijvoorbeeld zoiets als afspoelen met water.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik denk dat een MSDS niet voor leken bedoeld is, want een leek weet eigenlijk zelden hoe echt te handelen op basis van een MSDS sheet. In geval van ongevallen met chemische stoffen wordt altijd een gevaarlijke stoffen expert erbij gehaald, elke veiligheidsregio heeft er tenminste 1 (en als het goed is hebben bedrijven die dit soort stoffen hanteren er ook elk minstens 1).

Een MSDS geeft de juiste informatie op een gestandaardiseerde manier weer, maar om een risicoinschatting of een handelingsperspectief te schetsen is toch echt een bepaalde expertise benodigd. Wat niet wegneemt dat een leek er wel wat aan kan hebben hoor, maar ik denk toch dat dat beperkt is (maar wellicht heb ik last van enige beroepsdeformatie).
 
Bovenaan Onderaan