Powerbox

Mark748R1

Nieuw lid
Ik weet dat er al aardig wat topics zijn met het onderdeel tuning, maar ik zie weinig staan over specifiek mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een powerbox en of ze daar tevreden mee zijn...

Ik zit er namelijk over na te denken om deze te bestellen, een maat van mij heeft deze nu een half jaar in een transporter liggen en is hier erg tevreden over.

http://bluesparkautomotive.com/skoda-octavia-1-6-tdi-65769

Ben erg benieuwd wat de ervaringen van mensen zijn hiermee.
 

leon-cupra

Forumguru
Mss omdat de meeste voor een (op maat gemaakte) chip gaan. Denk dat een chip en zeker op maat iets "veiliger" is voor de motor. De persoon die de chip progammeert gaat naar alle parameters kijken en daar zijn programma op aanpassen, waardoor je , denk ik toch, een betere en "veiligere" tuning hebt.
 

Mark748R1

Nieuw lid
Ja true, maar deze boxjes zullen wel binnen de veilige waardes blijven anders was het bedrijf al lang failliet geweest denk ik ;)
Echter zou ik ook graag mijn auto echt laten chippen was het niet voor de lm die hier zo vel op tegen is. En het voordeel van deze kastjes zijn dat ze na verwijdering geen (digitale) sporen achterlaten.
 
Voor zover ik weet, correct me if im wrong, stuurt een powerbox misleidende waardes naar de ECU welke daarop reageert. Voorbeeldje is dacht ik dat hij de ECU verteld dat het -10 graden is ofzo waardoor er extra brandstof ingespoten word... zoiets dacht ik iig.

Denk dat er weinig mensen je een box zullen adviseren.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb mijn twijfels toch bij het niet nalaten van digitale sporen. De ecu moet toch de opdracht krijgen om iets aan te passen zodat je meer vermogen genereert, dus ergens kan er toch wel iets digitaal achtergelaten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Elke vorm van tuning laat sporen na, ook zo'n powerbox. Het is geen ideale oplossing en ook al werkt het in beginsel redelijk kan je er op termijn toch problemen mee krijgen. Je kan het navragen bij de gerenommeerde tuners. Deze bedrijven leveren zelf ook deze apparaatjes met hun eigen sjoemelsoftware er op, als je er toch voor kiest, laat het dan bij een VAG tuner doen met voor en na controle. Vergeet niet dat goedkoop duurkoop is!
 

Mark748R1

Nieuw lid
Welke sporen zou deze achterlaten dan (even los van de evt mechanische schade)? De data word toch uitgegeven en niet opgenomen? Wat hij misschien zou kunnen meten is een foutieve terugkoppeling, echter kan dit meerdere oorzaken hebben dan.

Los hier van zou ik t ook liever bij een VAG specialist laten tunen... Maar als er dan wat gebeurd ben ik zoizo de lul. Plus als ik de auto over 3 jaar weer moet inleveren is er natuurlijk grote kans dat ze dit gaan merken.
 
Hallo allemaal, ik rijd sinds een maand in een nieuwe Octavia 1.5TSI met een powerbox van Vector Tuning. Dit is er één met 3 aansluitingen (turbodruk-, map- en nokkenassensor) en met 3 programma’s welke nog individueel aan te passen zijn. Mijn ervaring hiermee is enorm positief. Hij heeft heerlijk veel koppel en is serieus snel. Maar op het moment dat ik normaal rijd is het ook heerlijk smeuïg schakelen en toeren. Ik rijd al jaren met powerboxen en kan rustig stellen dat bij normaal gebruik en een kwalitatief goede powerbox het allemaal prima gaat. Overigens is het verschil met chiptuning te verwaarlozen voor de “leasebak” rijder en is een powerbox een stuk handiger in verband met de- en montage in het geval de auto naar de garage moet. My 2 cents...
 

Fean

Forumguru
Heb mijn twijfels toch bij het niet nalaten van digitale sporen. De ecu moet toch de opdracht krijgen om iets aan te passen zodat je meer vermogen genereert, dus ergens kan er toch wel iets digitaal achtergelaten worden.
klopt men ziet altijd dat een auto getuned is geweest. Inderdaad digitale sporen..

Qua garantie; fabrieksgarantie is een farce, je hebt importeurs garantie dat is PON. Bij de tunert krijg je garantie op de software.
 

Tees

Donateur
Natuurlijk is t traceerbaar. Bij chiptuning schrijven ze andere waarden in de ECU voor bijv gasrespons, turbodruk, etc. Dus als een dealer of PON/D'Ieteren op zoek gaat, zullen ze dat binnen no time gevonden hebben.

De vraag is of dat erg is. Ze kunnen wel zeggen dat de garantie vervalt, maar daar is al voldoende jurisprudentie over dat dat onzin is, tenzij rechtstreeks te koppelen aan de tuning (bijvoorbeeld een turbo die heel vroeg de geest geeft). Overigens heb je geen fabrieksgarantie, noch importeursgarantie, je hebt altijd wettelijke garantie met de partij waar je het koopcontract mee gesloten hebt, dat is vrijwel altijd de dealer. Die kán eigendom van Pon zijn maar zijn ze zeker niet allemaal. Eventuele aanvullende garantie (na 2 jaar wettelijke garantie) kan met elke partij zijn die in het contract genoemd wordt, en daar kunnen wel aanvullende voorwaarden in opgenomen zijn.

Dat is de theorie, in de praktijk verschuilen de meeste dealers zich achter de importeur, zal Pon álles doen om niet te hoeven lappen, en moet je een goede rechtsbijstandsverzekering hebben om je gelijk te krijgen...
 

JeSko

Forumguru
Zelfs met goede rechtsbijstandsverzekering ben je vaak de pineut. Garantie tot aan de deur bij ste(e)llantis en VAG.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Veel belangrijker in geval van chiptuning dan garantieverlies-fobie, zijn een goede relatie met je dealer en transparantie mbt de tuning
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield allemaal goed en wel als het over kleine herstellingen gaat. Als het over hele dure herstellingen gaat , zijn het niet meer de mensen van jouw dealer die de diagnose stellen maar de mensen van de invoerder en dan zal je bot vangen als klant.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt. Maar de kans dat zo iets groots, direct aan tuning te relateren, stuk gaat is niet zo heel erg groot.en anders pech. Calculated risk
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

MarcoO2

Forumguru
Exact. Mijn getunende 1.8TSI draaide volledig in de soep dankzij het bekende veerspanner-issue. Complete motorrevisie gehad (met een kleine 10K euro's kosten voor de LM!), en geen centje pijn. Wel de opmerking van de reparateur "dat was een leuke verrassing toen we na de motorwissel gingen proefrijden":D
 

leon-cupra

Forumguru
Ze zijn tegenwoordig ook veel strenger geworden. Zelfs bij het overlaten van jouw wagen (bmw doet doet en andere merken volgen), moet je tegenwoordig een papier tekenen dat de wagen niet gechipt is. Komen ze er achter dat hij wel gechipt was, moet je de wagen terug ophalen en de overnameprijs terugbetalen. Dus het gaat tegenwoordig niet alleen over garantie maar ook bij overname. Toch in BE. Is voor mij ook de reden om een wagen niet meer te tunen. Niet dat het nodig is met 300pk :D
 
Bovenaan Onderaan