Powerbox + Greenline O2 = discussie

Heren (en eventuele dames),

Na wat rondkeken te hebben op het internet (en informatie van de constructeur) werd het toch eens tijd om te kijken hoe jullie over deze gedachte gang denken.
De discussies die ik heb gelezen op dit forum of een Powerbox wel of niet slecht is voor een motor (al dan niet op lange termijn) zijn vaak geeindigd in niets.

Feiten :

- VAG heeft sinds kort Commonrail diesels
- Een powerbox laat meer diesel inspuiten door de computer voor de gek te houden.
- De powerboxen bij een commonrail verhogen de raildruk (bv van 1800 naar 1900 bar) waardoor er meer diesel ingespoten wordt.
- Greenline diesels staan "arm" afgesteld om onder de uistoot grens van 116g ? te blijven.
- Motoren hebben foutmarges met brandstof/lucht verhoudingen af fabriek.
- Noodloop VAG CR TDI motoren staan afgesteld op 2200 bar raildruk.
- Noodloop is daar om de motor voor beschadiging te beschermen.

Leuk iets om over na te denken cq stelling :

Stel : je powerboxed een greenline CR TDI waardoor hij dus feitelijk meer diesel ingespoten krijgt is dit dan per definitie slechter voor de motor ?

Mijn mening :

Ik denk dat het hele fabeltje dat een powerbox slecht is gebaseerd is op de oude techniek van bv een pompverstuiver. Binnen de techniek zijn er namelijk altijd marges zo ook bij de VAG-fabriek. Om tot een standaard te kunnen komen op bv motor-gebied heeft de VAG-constructeur een motor ontwikkeld die universeel aanpasbaar is. Het verschil tussen een 1.6 en 2.0 CR tdi is (alleen motor dus geen koppeling turbo versnellingsbak etc) nihil en zoals ik op tekening heb kunnen zien alleen de cilinderinhoud (zelfs de rail is hetzelfde). Dit houd in dat men verschillende "versies" kan uitbrengen met aangepaste software turbo's koppelingen versnellingsbakken etc.

BV :

1.6 CR TDI
1.6 CR TDI Greenline
2.0 CR TDI
etc.

De enige reden dat een Greenline motor "arm" is afgesteld is om de uitstoot onder de uitstootgrens te kunnen houden. De Greenline heeft ook een aangepast onderstel (betere luchtweerstand) en versnellingsbak (langere overbrenging om de toeren te beperken op kruisnelheid) om de uitstoot tot onder het maximum te brengen.

In het kort :

Mijn mening is dat een powerbox aanbrengen op een commonrail diesel minder impact (in de negatieve sfeer) heeft op een motor dan wordt aangenomen. Ik denk dat de motor met meer diesel (meer ingespoten) aan de bovenkant van de grens gaat functioneren. De greenline is een leuk voorbeeld hoe een motor zo arm mogelijk afgesteld is om de ondergrens te zoeken waar een motor op kan functioneren. Het lijkt mij dan ook zeer aannemelijk dat een greenlinemotor het meeste baat heeft bij een powerbox en dat de greenline-motor niet per definitie harder slijt maar juist beter gaat functioneren omdat de motor een meer normale lucht/diesel verhouding krijgt (teveel lucht is tevens teveel warmte). Het is niet voor niets dat de noodloop op 2200 bar staat ingesteld en dat de greenline een raildruk van 1800 bar heeft. Stel de foutmarge is + of - 10% dan houd dat in dat de motor het beste functioneerd tussen (gemiddeld 2000 bar aangenomen) de 1800 en de 2200 bar.

Personen die zeggen : "ja maar daar is hij niet voor ontworpen zo gaat hij sneller kapot" , wel ik denk juist dat VAG de greenline heeft ontworpen vanuit de standaard auto (bv O2). Dit houd in dat de auto ontworpen is zoals elke normale diesel en vervolgens gemodificeerd (onderstel versnellingsbak en arm afstellen) om aan de uitstoot grenzen te voldoen. Immers de VAG-groep wil ook meedoen met de leasebakkenfrenzie in de 20% zone.

en nu komt ie : wat zijn jullie ideeen of wat is juist je tegen-argument.

Constant

Erelid
Mijn tegenargument is dat anderen zich helemaal scheel betalen aan mileugerelateerde heffingen (wegenbelasting, hogere BPM) en dat ik het schijnheilig vind mbt bovenstaand plan om eerst een flinke milieukorting te accepteren en vervolgens een megavervuilende modificatie uit te voeren.

Je kunt je auto ookwel een Greeceliner noemen, de Griekse mentaliteit dat belasting afdragen alleen voor een ander geldt.

Mijn tegenargument is dat anderen zich helemaal scheel betalen aan mileugerelateerde heffingen (wegenbelasting, hogere BPM) en dat ik het schijnheilig vind mbt bovenstaand plan om eerst een flinke milieukorting te accepteren en vervolgens een megavervuilende modificatie uit te voeren.

Je kunt je auto ookwel een Greeceliner noemen, de Griekse mentaliteit dat belasting afdragen alleen voor een ander geldt.

Ik ben het met je eens dat dit niet netjes is voor de belastingafdracht mileu etc.

Maar de vraag is meer in de technische zin of het allemaal wel zo slecht is :tongue: (zoals vaak de chiptuners beweren). Iedereen laat namelijk wel zijn auto chiptunen etc zodat de auto beter gaat presteren (en dus aan de bovenkant van zijn kunnen/grens gaat presteren) , maar wanneer je stukken leest over de powerbox die dus ook de motor aan de bovenkant van zijn grens neerzet is het ineens allemaal kommer en kwel.

moet trouwens wel zeggen dat "Greeceliner" wel goed gevonden is :tongue: heb er hard om moeten lachen....

deusjevo

Forumguru

Tja, dat soort regelingen roept deze regering toch zelf over zich af eigenlijk? :crazy:

Als ik uit een 20% Octavia 1.2 TSI met powerbox dezelfde prestaties kan krijgen als uit een 25% Octavia 1.4 TSI zonder powerbox is de keus voor mij helaas niet moeilijk.:ahum:

Constant

Erelid
Een technisch tegenargument is dat ik mijn auto's graag op rijd en ik op mijn klompen aanvoel dat de auto een jaar of misschien wel twee jaar korter meegaat. Ik heb helaas geen onderbouwing hiervoor.

deusjevo

Forumguru
Bij mij hoeven ze het maar 4 jaar of 120.000 km uit te houden.
Dan is de keus om te powerboxen of chippen wellicht wat makkelijker.

hemi24

Forumguru
...en versnellingsbak (langere overbrenging om de toeren te beperken op kruisnelheid)...

voor wat betreft de versnellingsbak van de O2 greenline zit er geen verschil (in elk geval voor wat betreft de "5") tussen de normale 1.6 en de GL...

E

Ex-lid 2926

@Deusjevo. De opmerking dat onze regering het over zichzelf afroept vind ik persoonlijk nergens op slaan.
De fiscale voordeelregelingen zijn bedoeld als stimulans om zuiniger en schoner te rijden. We roepen toch allemaal heel hard dat we best iets aan het milieu willen doen als het maar financieel gestimuleerd wordt?
Als straks gaat blijken dat de "groene" turbo-dieselaars massaal aan de powerboxen of chiptuning gaan is het vermoed ik heel snel gedaan met het fiscale voordeel.
Het riekt in ieder geval naar fraude als de uitstoot en/of het verbruik daarmee verhoogd wordt.

Gieliovd

Forumguru
Dieseltjes draaien op overvloed aan lucht. Daarom is afstellen daarvan niet echt aan de orde.

Brandstof, daar zoek je het in. Ik had eens een Nissan Terrano 2.7TD waarvan de brandstofpomp te "rijk" afgesteld stond, hij spoot te veel in. De beste auto rookte als een locomotief. Na hem retour te hebben laten stellen bij de Caterpillar garage (tja, je moet wat in Australië) reed hij niet met merkbaar minder vermogen, wel merkbaar minder ROET!

Moraal van het verhaal is een beetje dat alleen maar meer brandstof de verbrandingskamers in pompen niet de hele oplossing is.

Daarom ook het argument van "tuners" welke de hele motor onder handen nemen. Turbodruk aanpassen, software van de motor aanpassen, brandstofinjectie aanpassen...

Dan pak je dus over het hele gebied je motor aan en hou je duidelijk je marges in de gaten... maar het grootste voordeel is dat je specifiek voor jouw motor(type) de optimale koppel- en vermogenscurve eruit krijgt.

Tja, met een powerbox verstoor je dus in mijn visie eigenlijk de hele balans. Je laat de motor ongemoeid maar pompt slechts meer brandstof naar binnen. Dan kloppende waarden die de computer denkt door te geven niet meer.

Je zult er, vooral bij een greenline verwacht ik, wel meer vermogen uit krijgen. Niet spectaculair.

Of ik het zou doen, ik denk het niet. Voor mij is het meer de sport om zo zuinig mogelijk te rijden (met privé wagen). Met een leasebak wordt vermogen weer een belangrijker punt en vallen in theorie ook zaken als duurzaamheid weg, maar ik heb dan weer respect voor de techniek en vind het zonde als het in potentie sneller kapot gaat.

Ik ben benieuwd naar andere meningen!

En mensen, laat dit topic nou niet ontsporen richting een discussie over de eventuele fraude, belastingontduiking, oneerlijkheid en wat dan ook.

We concentreren ons hier op de TECHNIEK.

hemi24

Forumguru
Als ik me niet vergis rijdt TVL2000 met een powerbox van FHtechnics i.c.m. de 1.6CR TDI...
Hij heeft ook al meer ervaringen met dit product in andere TDI's dus misschien kan hij wat met ons delen?!?

Rene de Wit

Actief lid
Ik denk dat je ook onderscheidt moet maken in hoe je chiptuned. In grote lijnen zijn er m.i. twee methoden:

1. In het plaatsen van een powerbox, waarmee ik een anders geprogrammeerde chip bedoel die in serie met de std ECU geplaatst is, die niks anders doet dan waardes van sensoren te plussen cq. te minnen en zo de ECU voor de gek houdt.

2. Het daadwerkelijk aanpassen van parameters in de std. ECU al dan niet m.b.v. een rollenbank.

Ad1.
Dit is in mijn optiek half werk omdat je nog altijd een generieke chip ertussen plaatst die verkocht wordt van Griekenland ;) tot aan Denemarken. Zo zorg je nog altijd niet voor dat je alle fabriekstoleranties eruit haalt op het gebied van bv. weersomstandigheden en mechanica. Qua levenduur zal het wel meevallen, diverse collega hebben in het verleden hun diesels laten tunen op deze manier en geen problemen ondervonden (diesel tot 180km in de lease). Overigens is deze manier van tunen bij VAG geregistreerd in het diagnose systeem voor zover ik weet, en dan met name het plaatsen en loshalen wordt als een storing gezien.

Ad2
M.i. is dit de beste oplossing, men werkt motor specifiek en kan in theorie de motor zo tunen als de berijder dit wenst, meer koppel laag of meer vermogen hoog in de toeren.
Zo kunnen alle mechanische toleranties gebruikt worden. Vaak worden parameters veranderd en kan m.b.v. een rollenbak a la minute gekeken worden hoe de motor loopt en of er ergens problemen ontstaan.

In mijn optiek is het niet de tuning an sich die bepaalt of een auto lang meegaat maar de berijder. Als je de auto nooit warm laat worden voor je begint te "planken" of tot de laatste minuut de turbo laat blazen en thuis voor de deur meteen de boel uit zet. Of de motor starten en dan rustig gaan krabben. Of nooit het oliepeil controleren. Bovenstaande zaken zijn volgens mij zaken die de levensduur verkorten en allen zijn afhankelijk van de berijder ;)

van_der_P

Senior Member
De fabrikant bepaalt door de constructie van de motor wat de tolerantie is. En neemt een beslissing tot welke grens de motor belast zal gaan worden. Als je die ingebouwde tolerantie ook gebruikt, zal een motor bij volledige belasting, veel sneller problemen geven.

Mijn mening is dat origineel altijd het beste is. Het beste voor de techniek, en het best voor de portemenee.

hemi24

Forumguru
...en de tuner weet precies wat de bandbreedte van deze tolerantie is?!?

In mijn ogen is een tuner weinig anders dan een autofiele ICT-er... (excuus voor diegene die ik hiermee tegen het zere been schop!)

Dit is inderdaad een gevaarlijke uitspraak.:grin:

In mijn optiek is een goede tuner iemand die het vak van motorconstructeur en meet en regelengineer beide verstaat. Helaas is in veel gevallen dit niet zo. Dan is het een iemand die zich autoliefhebber noemt en een trucje geleerd heeft.

Persoonlijk ben ik om meerdere redenen tegenstander van powerboxen.
Neem het voorbeeld van de raildruksensor foppen, Je laat het motormanagement (mms) gestructureerd denken dat de druk een bepaald percentage lager is dan werkelijk. Dit werkt door in alle kenvelden die met inspuiting te maken hebben. Zoals inspuit tijdstip en voor- en nainjectie.
Het drijwerk zal er niet van instorten, de versnellingsbak evenmin. Het milieu is vooral de dupe, maar dat schijnt niemand te intresseren. Uiteindelijk zal eerder de roet uitstoot hoger uitvallen. in extreme gevallen scheuren de commonrails. Maximumdruk wordt geen 1800 bar maar 2000, daar kan ie niet tegen. en dan scheurt ie. soms met brand tot gevolg. Met n chip blijft de maximum waarde de maximum waarde, dan wordt de turbodruk, pilotinjectie en inspuittijdstip afgestemd op de grotere hoeveelheid brandstof die naar binnen gaat met als gevolg dat alles wat beter verloopt en op elkaar is afgestemd.

De wereld van autotechnischeproffesionals staat zeer kritisch tegenover powerboxen. Om bovenstaande redenen, de enige die er wat mee doen die doen dat om economische redenen en verdienen ook geen aanzien in het wereldje.

Dennis

bobby45

Actief lid
Sorry maar tuning is het zoeken van de best verbranding.
We hebben 5 gasturbines deze zijn door ons aan gepast.
Deze frame 9fa General electric zijn verschillend in gestel.
We hebben en tuning groepje deze past waardes aan ,door de tijd we letten op druk, vocht in de lucht.
Ook veranderd het soort gas Russies, Noordzee ,slochtergas.
Ik denk dat de vag groep de chips standaard vellig instelt.
Wij kijken naar detonatie noX co co2 O2 en h2o.
We gaan soms ook op verzoek naar andere gasturbines.

Sorry maar tuning is het zoeken van de best verbranding.
We hebben 5 gasturbines deze zijn door ons aan gepast.
Deze frame 9fa General electric zijn verschillend in gestel.
We hebben en tuning groepje deze past waardes aan ,door de tijd we letten op druk, vocht in de lucht.
Ook veranderd het soort gas Russies, Noordzee ,slochtergas.
Ik denk dat de vag groep de chips standaard vellig instelt.
Wij kijken naar detonatie noX co co2 O2 en h2o.
We gaan soms ook op verzoek naar andere gasturbines.

Inderdaad Bobby... en stel dat een motor op de onderste waarden van een verbrandingsverhouding loopt zou het dan niet zo kunnen zijn dat de motor daar dus beter van gaat lopen (na plaatsen box) (niet persee harder).

En om nog even terug te komen op de reactie dat een " powerbox" uit te lezen is door het VAG-systeem.... volgens de (natuurlijk) verkopende partij is dit onzin en ik moet zeggen het klinkt ook raar.

Een powerbox wijzigd namelijk de waarden die " terug" komen EN uitgaan en is is niet 1 richting op.... de ECu weet niet beter dan dat hij bv 1900 bar raildruk heeft wat dat door de box wordt verteld... deze waarde is in de rail zelf natuurlijk bv 2000 bar omdat de box deze waarde bijstuurt...

Dus hoe wil een ECU zien dat er een box tussen zit (met chip en ander programma) als de waarden die hij (de ECU) te zien krijgt gewoon normaal zijn.

Anyway meer discussie :) ben weer benieuwd naar alle andere reacties,

Neptukker

Forumguru
Natuurlijk houdt een fabrikant tolleranties aan en is er ruimte om prestaties te verhogen door meer brandstof in te spuiten. De twijffel die ik heb t.a.v. powerboxen is het éénrichtingsverkeer. Zover mijn kennis rijkt moet het standaard motormanagement eventuele problemen opvangen en reageert de box niet op allerlei sensor gegevens.
Chiptuning (mits goed gedaan) kijkt meer naar het geheel en een powerbox is meer de jonge die met lucifers speelt en als het misgaat de brandweer de boel moet laten blussen. Gelukkig gaat het vaak goed met de lucifers. :blush:

Inderdaad Bobby... en stel dat een motor op de onderste waarden van een verbrandingsverhouding loopt zou het dan niet zo kunnen zijn dat de motor daar dus beter van gaat lopen (na plaatsen box) (niet persee harder).

En om nog even terug te komen op de reactie dat een " powerbox" uit te lezen is door het VAG-systeem.... volgens de (natuurlijk) verkopende partij is dit onzin en ik moet zeggen het klinkt ook raar.

Een powerbox wijzigd namelijk de waarden die " terug" komen EN uitgaan en is is niet 1 richting op.... de ECu weet niet beter dan dat hij bv 1900 bar raildruk heeft wat dat door de box wordt verteld... deze waarde is in de rail zelf natuurlijk bv 2000 bar omdat de box deze waarde bijstuurt...

Dus hoe wil een ECU zien dat er een box tussen zit (met chip en ander programma) als de waarden die hij (de ECU) te zien krijgt gewoon normaal zijn.

Anyway meer discussie :) ben weer benieuwd naar alle andere reacties,

Het is niet raar dat de mms computer merkt dat er gerommeld is. Het motormanagent kan aan het krukastoerentalsignaal zien hoeveel een cilinder bijdraagt aan het vermogen. Dit om misfire te detecteren en het mooi ronlopen van de motor goed te kunnen eregelen. Dit wordt gedaan door de versnelling van de krukas te meten net na dat een ontstekingssignaal (of inspuitsignaal) is afgegeven. Van iedere cilinder wordt die waarde vergeleken om zo te zorgen dat iedere cilinder evenveel bijdraagt. Stijgt nou deze waarde voor alle cilinders dan kan er een foutcode gezet worden. Soms zichtbaar voor de monteur en soms alleen waarneembaar door de fabrikant die wat dieper het systeem in kan. Of het foutcode diagnose programma deze mate van fraude registreerd weet ik niet, ik weet wel dat de overheid over apparratuur beschikt om in de toekomst emissie gerelateerde foutcodes uit te kunnen lezen. De zgn p0 codes.

Ik heb laatst zelfs begrepen dat de uitlaatgasemissie test uit de apk gehaald gaat worden omdat de elektronica in de auto zelf de emissies beter bewaakt dan de apperatuur bij de apk keuringsstations.

En dan is er nog de ethische kwestie die aan deze materie kleeft. Extra belasten van het milieu en belastingontduiking c.q. fraude maar dat is hier even off topic.

Dennis

Bovenaan Onderaan