Powerbox 1.9 TDI

BlackMica

Nieuw lid
Wie heeft er ervaring met een TDI powerbox van de firma
FH Technic uit Goes. Geven aan 22 PK meer voor 169 Euri's
Meer PK's en koppel voor weinig.
Ik heb ook goede verhalen gehoord over chippen bij Fasttech
maar ik vind het redelijk prijzig.
Graag jullie reactie.

VEEJAY

Forumguru
Ik vind het goedkoop, bij een goede tuner ben je al gauw 500 - 800 euro kwijt. (maar dan heb je ook wat).

Eigenlijk niet heel veel negatieve dingen gehoord over de powerbox, althans uit de praktijk. Wel heeeel veeel theorien waarom het slecht is. (motormanagement foppen etc.).

Toen ik nog een gechipte wagen had (toledo 110PK) bij EMS getuned werd ik wel weggereden door een Ibiza 110PK met powerbox. Die Ibiza is nooit stukgegaan.

Het is wel aardig om het te proberen, ben benieuwd of:
1. Je auto heel blijft (koppeling/vliegwiel).
2. Geen uitzonderlijk veel roeten.
3. Geen rare storingsmeldingen krijgt.

M.a.w mocht je het doen, laat mij het weten hoe het bevalt ook op langere termijn. Er is namelijk te weinig ervaring ui t de praktijk op de diverse autofora waar dit onderwerp eindeloos bediscusseerd is!

Succes met je keuze.

Kijk hier nog even: http://www.seat-online.nl/index.php/topic,27966.0.html

Tallguy

Forumguru
Zou wel een cheapo opplossing zijn voor de mensen onder ons die het chippen niet kunnen bekostigen (nofi).

Ik blijf het zelf echter zo verdraaid jammer vinden dat ik niet mag chippen van de leasemij. Met een powerbox zou het eventueel makkelijker kunnen (is er waarschijnlijk makkelijk uit te halen indien nodig, alleen doe je dat niet zo snel als je net een ongeluk hebt gehad (en dan ben je alsnoghet bokje
frown.gif
))

VEEJAY

Forumguru
Als je auto in de poeier ligt valt een boxje niet op. Zeker niet als het verzekeringstechnisch niet jouw schuld was, geen haan die ernaar kraait.

Als opeens al je motorelectronica uitvalt en je de auto niet meer onder controle hebt en schade maakt dan is het een ander verhaal...

___JC___

Forumguru
Zoals ik altijd begrepen heb geeft een powerbox het motormanagement het idee dat er meer benzine ingespoten kan worden. Dit kan bij een koude motor of volle belasting dus problemen geven.
Ik ken wel verhalen waarbij de hele motor in de soep draaide nadat er een powerbox ingezet was, maar er zullen ook voorbeelden zijn waar het jaren goed ging.

qazpoi

Nieuw lid
Ik heb inplaats van mijn diesel tempratuur meter een weerstand van 150ohm geplaatst, hierdoor denkt het systeem dat de brandstof ik geloof erg koud is en hierdoor word er extra diesel ingespoten. Dit is wat een powerbox voor een PD motor ook doet. gevonden op http://www.tditech.tk/

Rij er al zon 5000km mee rond en merk toch een aardig verschil voor 20cent
smirk.gif

Octaviarijder

Actief lid
Ik hoor veel slechte verhalen over powerboxen en daarnaast ben je je garantie kwijt. Je kunt zo'n powerbox wel verwijderen voordat je naar de garage gaat, maar bij het uitlezen kunnen ze het toch nog achterhalen.

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Blackvalvet</font><hr />

Wie heeft er ervaring met een TDI powerbox van de firma
FH Technic uit Goes. Geven aan 22 PK meer voor 169 Euri's
Meer PK's en koppel voor weinig.
Graag jullie reactie.

[/ QUOTE ]

Ik ken die firma en heb daar voor een auto (Golf IV 1999 tdi 110pk) van een maat van mij zo'n boxje gehaald.

Ik zal kort maar krachtig zijn,het is een SUPER box.

Na de plaatsing van de box bij hem bleek hij duidelijk sneller te zijn dan mijn gechipte Golf IV.

En hij had er zeker meer pk's bij dan 22!!

Verder nog hij heeft nooit geen problemen met zijn motor of iets anders gehad,het enigste vonden we dat hij veel roet uitstoot maar,dat maakt niet uit want het is toch achter je
grin.gif
.

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Octaviarijder</font><hr />

Ik hoor veel slechte verhalen over powerboxen en daarnaast ben je je garantie kwijt. Je kunt zo'n powerbox wel verwijderen voordat je naar de garage gaat, maar bij het uitlezen kunnen ze het toch nog achterhalen.

[/ QUOTE ]

Kun je dat toelichten? Zover ik weet kunnen ze niet achteraf zien dat er een box aan gehangen heeft..

Matra_Murena

Actief lid
Veel roet uitstoot met een box.. Klinkt logisch als al wat het ding doet is het motormanagement foppen zodat er meer ingespoten wordt. Op de lange termijn is dit natuurlijk niet goed voor je motor, zeker als je niet de tijd neemt de motor wartm te draaien en dergelijke. Ik denk dat je voor het geld dat je ervoor neertelt beter een zekering van 20 cent (goed idee trouwens!) kan kopen en een mooi sportluchtfilter. Ziet er ook strak uit.

Als het echter een goed afgeregelde box is die niet enkel de brandstoftoevoer o,hoog gooit, maar ook kijkt naar toerental en dergelijke lijkt het me een goede investering! Toch zou ik persoonlijk het risico net niet durven nemen.

Octaviarijder

Actief lid
Mijn compagnon wou hetzelfde doen met zijn Caddy 1.9TDI, maar het blijkt dat de veranderingen die een box teweegbrengt, naderhand af te lezen zijn door de dealer. Een box brengt een wijziging aan in het motormanagement, volgens een bevriend persoon bij een VW dealer kan dit door de dealer makkelijk achterhaald worden op het moment dat je auto aan de pc wordt gezet.

dap

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

Verder nog hij heeft nooit geen problemen met zijn motor of iets anders gehad,het enigste vonden we dat hij veel roet uitstoot maar,dat maakt niet uit want het is toch achter je
grin.gif
.

[/ QUOTE ]

Sorry, maar daar rijd ik dan toch liever niet achter !

Met alle respect, we zijn allemaal vervuilers met onze auto, maar er zijn grenzen! Weten dat je veel roetuitstoot hebt en er niets aan (laten) doen omdat het jezelf toch niet deert ? Respect voor andere automobilisten ?

Ben zelf een fervente auto-liefhebber en ook ik hou van het rijden en tunen, maar ALTIJD met oog voor en respect voor...

Gr. Dany, vanaf volgende dinsdag ook een trotse eigenaar van een Fabia HB.

NB: heb mijn Hyundai Tucson 2.0 CRDI ook laten chippen (NIET via een powerbox) en het resultaat is fenomaal, maar kostprijs inderdaad hoog (500 EUR in juni 2005) én kan inderdaad gezien worden bij het uitlezen van de CPU door de dealer. Chipping kan eenvoudig ongedaan gemaakt worden (oorspronkelijk programma motormanagement terug naar de CPUladen). By the way, chippen via rechtstreekse programmatie op de CPU brengt bij mij geen verhoogde roetuitstoot teweeg.

___JC___

Forumguru
De meest schadelijke deeltjes voor mensen die een auto uitstoot zijn de deeltjes die je NIET ziet. En een benzinemotor stoot meer van die deeltjes uit dan een diesel.

De roet uit een diesel veroorzaakt alleen maar smog.
grin.gif

En ik heb m ook laten chippen door andere software op de CPU te laten zetten en hij roet als de stoomboot van Sinterklaas. Hoe meer roet hoe effecienter de ontbranding hoe meer pk/koppel.

qazpoi

Nieuw lid
crazy.gif
ben benieuwd waar deze powerbox aangesloten word, komt ie alleen op je brandstof temp meter dan is het een hoop geld voor een weerstand, die er voor zorgt dat er meer diesel ingespoten wordt.

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: dap</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

grin.gif
.

[/ QUOTE ]

Sorry, maar daar rijd ik dan toch liever niet achter !

[/ QUOTE ]

Dan haal je hem toch in
grin.gif

Sorry maar er is een groot verschil tussen het boxen van niet-pompverstuivermotoren en motoren mét pompverstuiver.

Mét PD techniek levert lang niet zo'n goed resultaat op; Volgens mij staat het ook op tditech.tk.

Kan me overigens niet voorstellen dat je een box kan uitlezen op je motormanagement omdat een box erachter zit en niet ervoor..... maar dat is een redenatie en niet een feit. Het eerste wel.

Octavia2 is toch geen PD motor, kortom met pompverstuiver?
Het is idd de vraag of er simpel een weerstand wordt gebruikt om het management voor de gek te houden dat de motor heet is en er meer brandstof wordt ingespoten of dat er daadwerkelijk getuned wordt. Ik denk dat 99% van de powerboxen niet meer is dan een weerstand van een euro en wat kabels, oftewel een kostprijs van ~15 euro totaal
shocked.gif

Zijn er uberhaupt mensen hier op het forum die een octi2 hebbe met een powerbox? Ben benieuwd naar de ervaringen, vooral op de langere duur!

Bovenaan Onderaan