Porsche 911 Targa 2.7 (1973) (en 'n beetje VW Golf 1.8GLS cabrio uit 1984)

MarcoO2

Forumguru
Afgelopen weekend was ik zo gelukkig om kennis te mogen maken met deze iconische auto. Ik was met vrienden (en m'n zoontje als bijrijder) een dag aan 't touren. Ik heb deels in een '84-er Golf 1.8GLS cabrio gereden (ook een gave ervaring, ding reed ondanks z'n jaren als een malle). Maar die haalde het niet bij de Porsche: dat is echt een auto die vanzelf respect afdwingt.

Het betreft een geïmporteerde 911 Targa uit 1973 met de 2.7-motor. Het was echt even wennen toen ik erin stapte en weg reed. Een behoorlijk zware koppeling, met de karakteristiek van een aan/uit-knop, en een versnellingsbak waarbij je geen idee hebt waar de pook zich ongeveer bevindt (keert niet vanzelf terug naar het "veilige midden"), versnellingen die zich eerst maar moeizaam in laten leggen en een eh... stevige stuurkarakteristiek.

Maar toen ik even onderweg was, viel alles op z'n plek: de koppeling went, het schakelen ook, en ook het stuurgevoel wende snel. Het typische Porsche-dashboard, met de grote klokken. En dan die heerlijk grommende 6-cilinder boxer achter je rug tovert vanzelf een grijns op je gezicht! Geen idee hoeveel van de 150 paardjes er nog aanwezig zijn, maar deze Porsche voelt gewoon nog steeds lekker vlot aan en laat zich probleemloos met de stevig doorrijdende groep cabrio's meenemen. Uiteraard heb ik wel stevig doorgereden, maar niet de limiet opgezocht. Daarvoor had ik teveel respect voor de auto en de omstandigheden waren er ook niet naar. Ik wil niet degene zijn die deze auto in puin rijdt...

Een uitdaging was wel om met deze auto door de McDrive te gaan :D: je zit vér onder de microfoon, de auto maakt een bak herrie, en dan nog je bestelling doorgeven... ik heb de wijze raad van m'n zoontje maar opgevolgd: ben even uitgestapt ;)

Al met al heb ik van iedere seconde genoten, en m'n zoontje ook (al vond hij -toen hij aan het eind van de dag moe werd- wel dat hij in de Golf een stuk rustiger zat, haha!). Superleuke ervaring, zeker als je merkt dat je zoontje het enthousiasme overneemt. We hebben van 's-morgens 08.00 uur tot 's-avonds 19.00 uur gereden, dik 330 km over binnenwegen, en hij heeft alleen maar genoten. Geweldig!!

Ik ben altijd meer van de plaatjes dan van de praatjes, dus bij deze!


IMG_7501A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7489A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7527A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7497A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7530A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7528A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7531A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


IMG_7533A-BorderMaker
by marcoeoscanon, on Flickr


iOS upload - ma 18 mei 2020 103056 - 1880
by marcoeoscanon, on Flickr


iOS upload - ma 18 mei 2020 103057 - 6626
by marcoeoscanon, on Flickr
 

Bijlagen

  • upload_2020-5-18_11-5-49.gif
    upload_2020-5-18_11-5-49.gif
    43 bytes · Weergaven: 7
  • upload_2020-5-18_11-5-49.gif
    upload_2020-5-18_11-5-49.gif
    43 bytes · Weergaven: 4
  • upload_2020-5-18_11-5-49.gif
    upload_2020-5-18_11-5-49.gif
    43 bytes · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Jeugdsentiment...
Van 1978 tot 1982 reed ik zo'n (niet-cabrio) Golf GLS. Inderdaad een van mijn fijnste auto's (nou ja, van de zaak dan); zeker voor die tijd flink power voor weinig kilo's en een wegligging als op rails. Het werd alleen wat krap achterin nadat in die periode ook ons 3e kind werd geboren...
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, het zijn beide echt iconen. De Golf vind ik van voren mooi, van opzij en vanachter niet. Maar het is écht fenomenaal knap dat een auto van bijna 40 jaar oud gewoon ook naar hedendaagse begrippen écht goed rijdt. Lekker vlot (de Porsche loste 'm niet...), een lekker geluidje uit dat 1.8(GTI)blokje, geen piepjes en kraakjes, heerlijk! Alleen de wegligging is wel echt beduidend minder dan bij de Gold-met-dak, als je deze cabrio tegen de banden schopt staat'ie te deinen, en met piepende bandjes de bocht door is wel heel leuk, maar niet moeilijk ;)
 
Bovenaan Onderaan