Pops & Bangs(ALS)

oco1979

Forumguru
Informatief :
Paar webpagina's gebundeld van wat het juist is en ook nadeel gevonden :

Antilag / Pops & Bangs

Een antilag systeem (ook wel Pops & Bangs of crackles genoemd) is een techniek die eigenlijk voor de racerij is ontworpen. Sinds er turbo's op auto motoren worden geplaatst heeft men te maken met een turbo-delay. Als tijdens de race het gaspedaal wordt losgelaten dan verliest de turbo zijn druk. Op het moment dat er weer gas gegeven wordt duurt het even voordat de turbo weer volledig op druk is, en dus ook voordat er weer vol vermogen wordt geleverd door de motor. Een antilag systeem (ALS) zorgt ervoor dat de turbo na het loslaten van het gaspedaal het schoepenwiel van de turbo blijft doordraaien en het "probleem" van een traag opspoelende turbo wordt verholpen. Het toepassen van het antilag systeem gebeurt in de motorcomputer.

Door extra brandstof te injecteren na het loslaten van het gaspedaal en deze vertraagt te ontsteken blijft het schoepenwiel van de turbo op toeren.

Op de reguliere weg zullen die (milli)seconden winst die je elke keer pakt met gas geven vaak niet de overweging zijn om een antilag systeem te laten toepassen. Het veel directer reageren van de motor is daarentegen wel erg fijn. Echter, de voornaamste reden voor het toepassen van antilag zal zijn dat het motorgeluid aanzienlijk verandert op het moment dat het gas losgelaten wordt. Na het loslaten van het gaspedaal zullen er luide knallen ( Pops & Bangs of ) en in sommige gevallen ook steekvlammen uit de uitlaat komen. Zeker in combinatie met een sportuitlaat zijn de steekvlammen eerder regel dan uitzondering. Tijdens een tuningssessie kunt u ervoor kiezen het antilag systeem door ons te laten toepassen.


In theorie is het ALS systeem niks meer dan het terugstellen van de ontsteking op het moment dat het gaspedaal word losgelaten (35 tot 40 graden na het bovenste dode punt). Dit in combinatie met een lichte hoeveelheid extra brandstof zorg voor de Pops en Bangs.

Is er ook Pop & Bang voor mijn diesel?
Goed nieuws voor dieselrijders: we hebben Pop & Bang ook voor dieselmotoren. Hierbij werkt het wel anders: het vertraagt de injectietiming op het hoogste toerental. Daarom verbrandt de brandstof in de uitlaat bij vol gas en het toerenmaximum. Bij dieselmotoren werkt Pop and Bang als zogenaamde No-Lift Shift feature. Om dit product te installeren, moet het dieselpartikelfilter (DPF) worden verwijderd

Er is wel een belangrijk nadeel wat genoemd moet worden. Door het ALS systeem wordt de turbo warmer en zal deze moeten inleveren op de levensduur.
 

Rallye

Forumguru
Misschien ook een link plaatsen?

Die laatste opmerking lijkt alleen op de diesel te zien. Of lees ik dat verkeerd?
 

Cordoba

Forumguru
Het blijft een zeer eigenaardig fenomeen. Een turbo is in feite niet veel anders dan 2 gekoppelde windmolen op één as: één 'windmolen' in de uitlaat, die de kinetische energie van de lucht uit de motor omzet naar kinetische energie voor de aandrijving van de andere 'windmolen' die de lucht de verbrandingsmotor in pompt. Om de traagheid van reageren te verminderen zijn er al kleinere dubbele turbo's geïntroduceerd, en dan komt men op het idee om extra brandstof te injecteren als dit voor de motor niet meer nodig is (en waarschijnlijk zelfs enigszins schadelijk is), of in het geval van de diesel dat het motorblok daar niets meer mee kan, om het in het diesel geval zelfs via een bougie? te ontsteken in de uitlaat.

Voor de racerij (incl. bijvoorbeeld de rallyesport) kan ik me er iets bij voorstellen, maar voor een gewone straatauto is het voor mij net zoiets als met een electrocar rondrijden waar via speaker het motorgeluid van bijvoorbeeld een zware V8 wordt gegenereerd.:banghead:
 

oco1979

Forumguru
Misschien ook een link plaatsen?

Die laatste opmerking lijkt alleen op de diesel te zien. Of lees ik dat verkeerd?

Wil link hier zeker zetten, maar ken hier op de "vingers" getikt geweest dat link alleen niet oke is !!!!!
Dus pas ik het aan met alleen de tekst.

Is toepasbaar bij de benzine.
Tekst slaat ook op een benzine versies.
Is "ook" toepasbaar" bij diesel mits zoals vermeld de roetfilter verwijderd is.
Artikels samen gedaan.
 

oco1979

Forumguru
Het blijft een zeer eigenaardig fenomeen. Een turbo is in feite niet veel anders dan 2 gekoppelde windmolen op één as: één 'windmolen' in de uitlaat, die de kinetische energie van de lucht uit de motor omzet naar kinetische energie voor de aandrijving van de andere 'windmolen' die de lucht de verbrandingsmotor in pompt. Om de traagheid van reageren te verminderen zijn er al kleinere dubbele turbo's geïntroduceerd, en dan komt men op het idee om extra brandstof te injecteren als dit voor de motor niet meer nodig is (en waarschijnlijk zelfs enigszins schadelijk is), of in het geval van de diesel dat het motorblok daar niets meer mee kan, om het in het diesel geval zelfs via een bougie? te ontsteken in de uitlaat.

Voor de racerij (incl. bijvoorbeeld de rallyesport) kan ik me er iets bij voorstellen, maar voor een gewone straatauto is het voor mij net zoiets als met een electrocar rondrijden waar via speaker het motorgeluid van bijvoorbeeld een zware V8 wordt gegenereerd.:banghead:

Daarmee ik de "nadeel" van dit systeem ook vermeld.

Meer fun of irritatie voor anderen en jezelf.

Kleiner turbo's is voor lage toerental.
Big turbo voor hoog toerental.
Variabele turbo voor beide.
Deze is bij de dieselwagens aanwezig.
Bij de benzinemotoren begin dat nu ook te komen.
Was lange tijd niet mogelijk omdat de variabele turbo's niet de warmte aankonden die een benzine motor kan maken in de uitlaat.
Deze moest ook betaalbaar zijn voor dagelijkse voertuigen.

Kan ook kleine en grote turbo steken.

of zelf 3 of nog verder gaan en 4 turbo's steken.

Zou zeggen als je dat interessant vind, leef je uit op het net in turbotechniek :lezen:
 

Rofffel

Forumguru
Antilag is in de JDM een al heel lang gebruikt systeem. Vooral rally auto's maken hier gebruik van.
De laatste zin, dat het de turbo levensduur verkort is lichtelijk eufemistisch gebracht.
Turbo's voor conventionele auto's zijn prima turbo's. Zeker de Garett varianten laten niets aan het lot over.
Ga je een antilag systeem toepassen moet je denken aan een levensduur van +-10 tot 15k.
Wil je dus upgraden naar een andere turbo, kan je dit voor de gein doen.

Anders (in alle situaties eigenlijk) niet doen. Ik spreek uit ervaring dat een mhi evo ix turbo group N (flinke slak) dit niet leuk vind. Zeker een k04 niet en al helemaal een diesel niet (wie bedenkt dit voor een diesel?).
 
Bovenaan Onderaan