Pook blijft hangen in de achteruit bij het terugschakelen.

Yorick

Senior Member
Zoals het onderwerp al aangeeft blijft de pook hangen als ik de auto in de achteruit heb gezet en achteruitrijd. Als ik daarna de pook uit de achteruit probeer te halen, blijft deze soms hangen. De garage heeft de bak al gesmeerd en dit heeft niks opgelost.


Uiteraard opnieuw gemeld en gaan ze in overleg met de monteur die de auto heeft nagekeken. De beste monteur is vandaag helaas afwezig. Dus hopelijk verneem ik morgen meer. De medewerker gaf al aan te moeten overleggen om te kijken of er iets is en of dat er nog iets aan te doen valt. Ik schrok vooral van de reactie of dat er nog iets aan te doen valt.

Anderen met hetzelfde euvel?

PS het is natuurlijk vervelend dat de auto het niet altijd doet, gelukkig heb ik het vastgelegd op de film. Omdat het af en toe voorkomt denk ik aan een mechanisch euvel, de onderdelen draaien rond en daardoor raak ik niet altijd dat punt.
 

Rallye

Forumguru
Af en toe gebeurt mij dit ook, vooral als ik zelf slordig de pook terughaal uit de achteruit. Ik denk meer dat het aan het stangenmechanisme ligt dat de bak bedient, niet aan de bak zelf. Ben benieuwd naar je filmpje (je kunt evt. een wetransfer-link posten).
 

Yorick

Senior Member
Hi,


Met soms bedoel ik een aantal keer peer week :). Daarnaast wordt de pook niet slordig teruggehaald.

Vanaf 38 seconden kijken, anders moet je lang wachten :)

https://drive.google.com/open?id=1Qgfm-0aDcwt6grYcXXSiChUHpqrvgzRR


Ik heb redelijk wat kracht moeten toepassen om hem daaruit te krijgen. Vorige week heb ik ook 1x echt moeten trekken als een malle om hem daadwerkelijk uit de achteruit te krijgen.


En daar word je niet vrolijk van als je een parkeerplek uitrijdt en je staat in de weg omdat er auto`s aankomen....


Ik probeer nu dergelijke situaties te voorkomen maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dat je gaat aanpassen aan de auto omdat deze niet deugdelijk schakelt. Daarnaast ervaart mijn vrouw hetzelfde.
 

Yorick

Senior Member
Hoe zie je dat voor je? De auto staat in de achteruit en ik laat de koppeling los.... dan is het pedang/bof auto uit.. :D

Gisteren heb ik 4/5 seconden gewacht en nogmaals geprobeerd, toen kreeg ik de pook er uit. Maar dit lijkt mij dus niet de bedoeling bij een auto jong of oud.
 

Duijzer

Donateur
Nee, niet laten schieten. Net even een stukje laten opkomen en weer intrappen wil wel eens helpen. Laat niet weg dat het bij een jonge auto niet zo hoort...
 

Yorick

Senior Member
Dat heb ik toevallig geprobeerd toen er echt geen beweging inzat, dat hielp helaas niet.
 

Yorick

Senior Member
Hi,

Overal waar vloeistof in kan, onder de motorkap is gevuld tot max.
Tenzij er ergens 1 verstopt zit waar ik geen weet van heb.
 

Yorick

Senior Member
@Peter-036 Ik heb inderdaad de auto op de rem als ik hem uit de achteruit wil halen.
Ik heb het probleem vandaag al 4x gehad, ik kom er snel genoeg achter vermoed ik of het verschil maakt zonder de rem te gebruiken.
 

Yorick

Senior Member
@Peter-036 Als ik de rem niet intrap hangt hij ook. Revisiebedrijf in versnellingsbakken vermoed dat het de bak is, indien de afstelling naar de bak inclusief stangen/kabels correct is afgesteld Daarnaast contact gezocht met een andere 1ste monteur en deze beschrijft exact hetzelfde.


Volgende week donderdag kan ik helaas pas naar de garage, benieuwd wat dat gaat brengen.

Vandaag contact gehad met de garage. De monteur zat er in ieder geval niet om te springen om zo maar de bak te vervangen, dit is tot op zekere hoogte ook begrijpelijk.

Deze wil het graag zelf ervaren of dat ik het kan laten zien, ik heb ook vriendelijk getracht aan te geven dat ik niet blijf rijden met een auto waarbij ik rekening moet gaan houden dat hij de ene keer wel correct uit de achteruit kan en de andere keer niet.

Echter wist hij ook niet direct een oplossing, waarop ik plat heb aangegeven trek eerst het ene maar los om het uit te sluiten en daarna het volgende, we zullen toch iets moeten proberen. Ik ga niet voor de grap 70 minuten rijden om vervolgens te horen, we vinden niks succes ermee beste klant.
 

V-Strom

Actief lid
Zoals het onderwerp al aangeeft blijft de pook hangen als ik de auto in de achteruit heb gezet en achteruitrijd. Als ik daarna de pook uit de achteruit probeer te halen, blijft deze soms hangen. De garage heeft de bak al gesmeerd en dit heeft niks opgelost.
........
Anderen met hetzelfde euvel?
........

Ik vermoed een 5 bak , probleem heeft mijn neef ook gehad met z`n Fabia 3 TSI 1.2 2015 95 PK
Ik gelukkig niet met mijn Fabia 3 2015 1.2 TSI 6 bak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Duijzer

Donateur
Ik weet niet of dit dezelfde bakken zijn als in de Citigo/Up/Mii destijds, maar die hadden nog wel eens last van een kapotte schakeltoren. Dat is een deel in de bak waar de schakelkabels aan vast zitten. Het is te demonteren zonder de bak er onderuit te halen. Wellicht kan je dealer daar eens naar kijken?
 

Yorick

Senior Member
We wachten af. Ik vind het vooral bijzonder dat er wordt gezegd we vinden niks, maar ondertussen wordt de bak niet geopend om te kijken.
 

Yorick

Senior Member
Gisterenavond heb ik toch een manier kunnen vinden om het probleem te reproduceren.

In de achteruit een paar meter rijden. De rem intrappen en proberen terug te schakelen, na een paar keer uitvoeren blijft de pook vast in de achteruit zonder dat deze naar de neutraal is te bewegen. Als ik dan een aantal seconden wacht dan is de pook weer vrij om te bewegen naar de neutraal of ik moet behoorlijk doordrukken.

Nu kan ik het eindelijk a.s. donderdag laten zien.
 

Yorick

Senior Member
Update:

Gisteren ben ik bij de garage geweest en helaas konden we het niet reproduceren op dat moment.
Kort samengevat, heb ik diverse discussies gevoerd met de garage.


Zij zijn van mening dat er geen probleem is want ze kunnen het niet reproduceren en ik gebruik als verweer dat er wel een probleem is en dat ik het zelfs heb kunnen opnemen.


Ik heb de auto achtergelaten en wacht in spanning af. Ik vind het bijzonder dat de auto niet het gedrag vertoont als deze 1 uur is warm gereden en word er zelf ook wel simpel van.

Deze ochtend zouden ze gaan kijken of de auto het probleem geeft als deze koud is. Ik vind het vooral vervelend dat ik er niet even langs kan fietsen (circa 80KM afstand) om het te laten zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
En daar word je niet vrolijk van als je een parkeerplek uitrijdt en je staat in de weg omdat er auto`s aankomen....
Tip: rij 'm achterwaarts het parkeervak in, want:
  • Dan heb je alle tijd om de versnellingspook weer naar neutraal of 1 te verzetten.
  • Het uitparkeren gaat sneller en veel veiliger, o.a. doordat je de situatie beter kunt overzien.
Niet voor niets is dit al vele jaren standaard voorschrift op parkeerterreinen in de (petro)chemische industrie...
 

Yorick

Senior Member
@Canon-Eye Leuke tip, kan er vrij weinig mee :)

Daarnaast staat een regel er onder:
ik Citeer: "Ik probeer nu dergelijke situaties te voorkomen maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn."
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan