Pompverstuiver blijft foutmelding geven

Goedendag allen,

Ik zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen met de Octavia.

Enkele weken terug een hikkende motor die vervolgens op hol sloeg. Gelukkig weer uitgekregen.
Klein stukje terug garden om te parkeren en nogmaals op hol, uitgezet en niet meer aan.
Conclusie naar uitvoerig onderzoek:
- Regelcomputer kapot => deze is vervangen voor een gereviseerde.

Na montage hoopte ik alles gehad te hebben maar helaas......
- Een slecht stationair lopende motor ( schudden)
- En na enkele dagen een hikkende motor onderweg ( loopt op 3 cilinders)

Na uitlezen blijkt een pompverstuiver : regelgrans overschreden af te geven.
- Deze pompverstuiver vervangen voor een nieuwe, en gelijk ook de kabelboom maar
echter blijft de foutmelding en het problem.

Wie heft een idee wat hier aan de hand kan zijn.....
 

Spierings

Forumguru
Het probleem is gekomen na het noteren van een gereviseerde ECU, zou het zelf dan ook hierin zoeken..
 
Dat was het eerste idee ook, echter meerdere keren uitlezen verwijst elke keer naar dezelfde verstuiver ( welke we dus
al vervangen hebben ook. Vreemde is ook dat de storing niet altijd direct optreedt ( heb er ruim een week zonder problemen mee gereden)
Wellicht ook niet onbelangrijk: - brandstofverbruik is ook toegenomen
 

Antera

Donateur
brandstof verbruik is vanwege noodloop vermoed ik. Daarnaast zou ik de bekabeling eens door meten en de stekkers eens goed bekijken misschien een van de stekkers inwendige corrosie of anders. Het is altijd lastig zoeken dit
 
Kabelboompje is reeds vervangen, de hoofdstekker ziet er goed uit ook. Meten heeft ook geen afwijkingen opgeleverd. Brandstofverbruik via boardcomputer was ook hoger in de ruime week dat ie wel goed was.... het is iets maar wat?
 
brandstof verbruik is vanwege noodloop vermoed ik. Daarnaast zou ik de bekabeling eens door meten en de stekkers eens goed bekijken misschien een van de stekkers inwendige corrosie of anders. Het is altijd lastig zoeken dit
Brandstof verbruik was gelijk hoger, ook voordat hij in een noodloop ging
 

Spierings

Forumguru
Is de juiste verstuivers vervangen, is weet dat bij sommige vag motoren de storings code niet klopt. Geeft dan de verkeerde cilinder weer..
 

Spierings

Forumguru
Dat is interessant, nog niet eerder gehoord dit. Het betreft een bxe motor..... wat weet je hier meer over
Weet zo niet meer bij welke motorcodes het was maar bij audi/vw was het bij een aantal motoren.
Kun je controleren door de stekker van een bepaalde cilinder los te halen en dan nogmaals de storingen uit te lezen om te controleren of deze de juiste aan geeft..
 

Antera

Donateur
klopt idd het kan een van de 4 zijn ook een vaker gezien probleem ook bij benzine geeft dan altidj een en dezelfde cilinder weer ondanks dat de bobine was
 
Weet zo niet meer bij welke motorcodes het was maar bij audi/vw was het bij een aantal motoren.
Kun je controleren door de stekker van een bepaalde cilinder los te halen en dan nogmaals de storingen uit te lezen om te controleren of deze de juiste aan geeft..
Als de stekker los is zal hij hem zo ie zo aangeven lijkt mij toch? Overigens is er een ervaren vag monteur mee bezig , die zal dit wel weten toch neem ik aan?
 
Goedemorgen, eindelijk.............. rijdt ie weer als van ouds.!!!!

Wat bleek: na verstuivers getest te hebben ( deze waren wel goed) alles gemonteerd en hij bleef slecht lopen.
Hierna is alle bedrading nogmaals nagelopen , en wat bleek: 1 van de stekkeraansluitingen in de kabelboom had geen goed contact. Deze was al gecontroleerd maar omdat na de hele kabelboom tot aan de computer geen breuken konden worden gevonden is alles nogmaals gecontroleerd
Na deze hersteld te hebben loopt hij gelukkig weer goed.

Zo zie je hoe nauwkeurig de aansluitingen luisteren welke de verstuivers bedienen.

Wat blijft staan is dat nooit een aanwijsbare oplossing is gevonden voor de vrash van de ECU, en dit baart me wel zorgen, wie heeft dit ook wel een meegemaakt en kan me geruststellen ???
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan