Polo interieur in fabia zetten

JanV

Actief lid
Dag allen,

Iemand enig idee of een Polo interieur (zeg bj. 2013) gaat passen in een Fabia 1.4 16V (BKY) ?
Met name de voorstoelen van laatstgenoemde model zijn niet om over naar huis te schrijven, vandaar dat ik opzoek ben naar iets nieuws. De auto zelf houd ik graag nog een paar jaar, dus een paar honderd euro investeren in betere stoelen lijkt me wel zinvol.
 

oco1979

Forumguru
keer afstand van bevestigingsbouten meten.
leuk project,lijk me op eerste gezicht mogelijk
 

innocenti

Forumguru
Kans is groot. O3 stoelen en Golf stoelen staan ook op hetzelfde frame.

Je kan dit eventueel via Recaro checken. Zij kunnen zien of een Fabia hetzelfde montageframe heeft als een Polo voor een Recaro stoel. En welke auto's uit het VW concern nog meer.

Alternatief kan ook een Recaro stoel staan. Stuur me maar n berichte als je interesse hebt in een Recaro Style met stoelverwarming en stoelvertilatie.
 

Cordoba

Forumguru
Oudere Polo interieurs passen zeker, van bouwjaar 2013 denk ik dat het past, maar ben ik niet zeker. Als je de afstand tussen de rails op meet, en ook de lengte van de stoelrails en de afstand tussen de bouten in dezelfde rails (dus afstand tussen voorste en achterste boutgaten), dan weet je het eigenlijk zeker. Achterbank zal dan ook geen probleem zijn. Als je nu nog de middelste zitplaats op de achterbank met 2-puntsgordel hebt, moet je wel even de gordelvanger die tussen de rechter en de middelste zitplaats zit ook even overzetten. Omdat je Fabia altijd 4-deurs is en dus geen rugleuning nodig heeft die naar voren kan klappen, is de stoel van elke Polo (3-deurs of 5-deurs) geschikt.
 

JanV

Actief lid
Bedankt voor jullie reacties en excuus voor de late reply mijnerzijds: er zat een vakantie van een paar maanden tussen.
Helaas is het me nog niet gelukt om de boel op te meten (ik heb nog geen polo interieur bezichtigd). Heb ook wat topics omtrent interieur doorgelezen op het Engelstalige forum, maar ik lees daar eigenlijk niets over de pasvorm van een Polo 9R interieur in een Fabia 1. Is er hier niet toevallig iemand die dit al eens heeft gedaan?
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou beginnen met een keer naar een 2e hands interieur te gaan kijken in je buurt, zo heb ik het gedaan bij mijn Octavia. Gewoon om even te kijken of de frames hetzelfde zijn met een rolmaat in de hand.

In mijn geval kwam ik er op die manier achter dat alleen stoelen uit dezelfde generatie Seat en VW modellen gelijk aan de Octavia pasten. Nieuwere niet. En van kleinere of grotere modellen dus ook niet (dus geen Ibiza stoelen maar wel Leon stoelen)

Als dat ook voor de Fabia I geldt kan je dus alleen vissen uit de Polo 9N vijver en de Ibiza 6K of de 6L (weet niet precies welke gelijk is aan de Fabia 6Y)
 
Laatst bewerkt:

Dafut

Lid
Het interieur (stoelen en achterbank) uit een Skoda Fabia II (5J) past ook in een Fabia I. Ik heb niet zo lang geleden zelf de stoelen en achterbank vervangen, past er zonder modificaties in. Ik weet zo snel niet welke generatie Polo overeenkomt met de Fabia II maar dat zou dan ook moeten passen.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals @turboturbo al aangeeft de 6L generatie van Seat is plug&play Ik heb in mijn Fabia I uit 2003 een interieur uit een 2005 Ibiza FR gezet. Overigens kun je bij Seat ook naar de Cordoba kijken: dat is gewoon een Ibiza met kofferbak (of in geval van de Vario de Combi-versie). Voordeel van een interieur uit een Seat: er zijn veel meer Seats met sportstoelen (semi-kuipstoelen) geleverd, en die zitten een stuk beter, bij Skoda moet je de sportstoelen echt met een lampje zoeken.
 

Cordoba

Forumguru
@Bakboord1 Ik begrijp je vraag niet? Als je stoelairbags hebt, werken die toch gewoon identiek? Die zitten in de stoel, dus is een kwestie van alleen de airbag aanpluggen onder de stoel. Bij stuurairbags is dat anders, een stuurairbag is gedimensioneerd op het stuur. Overigens zijn stoelen van verschillende VAG-merken gewoon gelijk, en kom je eenzelfde stoel tegen in meer modellen van de Vaggroep, wel zijn er per model vaak minstens 2 verschillende modellen afhankelijk van de uitvoering van de auto.
 

Bakboord1

Forumguru
@Cordoba hetgeen jij omschrijft is niet bij ieder merk zo, vandaar mijn vraag. Bij Volvo waar ik meer ervaring mee heb zijn er meerdere types geleverd en ondanks dat de stoel dan past loop je mank op de airbag en de aansturing hiervan.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk @Bakboord1 :thumbsup: Bij de Vaggroep is het zo, dat als een auto een bepaald type airbags heeft (stuurairbag, passagiers airbag, stoelairbags, gordijnairbags enz.) die aansturing bij een ander Vagmodel met diezelfde types airbags ook gelijk is. De stekkers onder de stoelen zijn voor eenzelfde functie identiek (voor resp. airbag, stoelverwarming, gordelspanners en eventueel elektrische stoelverstelling), als een auto of de stoelen een bepaalde mogelijkheid niet hebben, dan hebben ze ook die stekkers niet.
 

JanV

Actief lid
Nou er is uitsluitsel.

Ik heb alles netjes opgemeten, ben naar een setje Polo 6R stoelen gaan kijken en kwam tot de conclusie dat het zou moeten gaan passen. De afstand tot de boutgaatjes leek aan de voorkant ietsje anders (+- 1 cm verschil, kon ook een meetfoutje zijn) maar ik heb besloten de set mee te nemen. Toen ik thuiskwam gelijk aan de slag gegaan. De voorstoelen pasten eigenlijk zonder moeite en draaiden er soepel in. De zittingen van de achterbank zijn ook een op een te vervangen. Het verschil zit 'm bij de bevestiging van de rugleuning van de achterbank. Bij de Fabia 'glijdt' de bank in het scharnierpunt (een soort uitstekende bout waar je de leuning inschuift). Bij de Polo is dit net anders: daar steekt uit de leuning zelf een soort bevestigingspunt. Dat punt/die bout kun je losdraaien met een sleutel die ik (nog) niet heb, waarna ik goede hoop heb dat er een (bout)gat ontstaat dat breed genoeg is om de zitting te plaatsen, over de bestaande fitting heen. Als dat niet lukt is er nog een kleine modificatie nodig, maar het ziet er vooralsnog allemaal niet zo moeilijk uit.

Lang verhaal kort: JA een Polo type 6 interieur (deze was BJ 2012) past in een Fabia Mk1 (6y2). Voor de achterbank moet je echter een aanpassing doen, waar ik later nog over zal posten.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@JanV , als je foto's hebt van de ombouw (of anders in elk geval erna) zien we die graag. Nette en goede interieurs van auto's van 10-15 jaar oud zijn zeldzaam, dus als er jongere alternatieven zijn, kunnen meer mensen daarmee geholpen zijn. Ook graag foto's van de verschillen in de bevestiging, voor andere 'overstappers'.
 

Dafut

Lid
Wordt absoluut vervolgd! (Nog geen tijd gehad maar dat komt ergens deze maand zeker).
Blijkt ook stoelverwarming in de stoelen te zitten. Zit fabrieksaf niet in deze Fabia, dus er zal iets van een regelmodule benodigd zijn. Ik heb dit gevonden: https://fznparts.nl/product/vw-polo-6r6c-stoelverwarming-module-6r0959772a/
Zou dat werken?

Tot ~2005 werden er twee regelmodules (J131 en J132) gebruikt, één per stoel. Daarna is men overgetapt op één regelmodule (J774), waar jij naar linkt.

Ik ben zelf ook bezig om de stoel verwarming van mijn stoelen werkend te krijgen. Ik heb inmiddels twee knopjes voor in het dashboard, een kabelboom (https://www.kufatec.de/shop/de/skoda/fabia/fabia/kabelsatz-sitzheizung-skoda-fabia) en een tweetal regelmodules van het "oude" type: 6Q0959772. Ik moet nu alleen nog een verloopje maken zodat de oude modules ook werkelijk aan te sluiten zijn op de stoelen.
 

JanV

Actief lid
Houd ons op de hoogte! Ik maak uit jouw bericht dat de ECU van de auto dus vermoedelijk enkel overweg kan met die twee (oudere) losse regelmodules - zo'n nieuwe zou dus niet werken?
 
Bovenaan Onderaan