Plug-in Hybride nog niet te configureren/bestellen met opties

Ramonq

Senior Member
Van mijn baas mag ik weer een nieuwe auto uitkiezen. Deze keer eentje met een stekker...

Ik heb mijn keuze laten vallen op de Skoda Octavia IV 1.4 TSI Plug-in Hybride (Business Edition Plus), mooi aangekleed met behoorlijk wat opties.

Helaas, en tot mijn verbazing, krijg ik hem zelf niet geconfigureerd via skoda.nl en de dealer ook niet. De dealer wijst erop dat er 'een fout bij de fabriek' is. En vervolgens geen idee heeft hoelang dit probleem gaat duren. Het speelt al vanaf 9 september.

Ik vroeg me af er meer mensen dusdanige problemen hebben gehad, misschien met andere modellen, en hoelang het geduurd heeft voordat het opgelost was. Of dat er s

Voor de insiders, dit zijn de foutmeldingen:
Gewichtsbereik 9-alleen inbouwsturing geen-behoefteprognose MGKH0YJ
Veerbereik 30-alleen inbouwsturing geen-behoefteprognose MGKVL30
"- The order is invalid in all possible weeks",
"-*Invalid order because of the TEC-rule 2020361 - 9999999 +MDFHUC7 +MGKVL30 +MKARK8D +MMOTML7 VMGKH0YJ"
 
Ik zit in exact dezelfde situatie. Ik vermoed dat het te maken heeft met een glazen panorama dak, een trekhaak en een IV accupakket. Allen redelijk zwaar natuurlijk.
 

Ramonq

Senior Member
Vandaag nog een keer contact gehad met de klantenservice. Probleem is bekend bij de product manager, maar nog steeds geen zicht op een oplossing.

LM wordt ongeduldig, als het lang duurt moet ik uitkijken naar iets anders. :(
 

Rataplan

Forumguru
Bij een hybride is een trekhaak toch niet mogelijk? Althans bij een RS iV niet, waarom zou dat bij de gewone iV wel zo zijn?
 

Ramonq

Senior Member
Moet je wel zelf de leasende partij zijn. Als dat je werkgever is, heb je als individu weinig te vertellen...

Inderdaad. Ik zit vast aan deze leasemaatschappij. Maar goed, ik laat me ook niet zomaar gek maken. Maar vind persoonlijk het ook wat lang duren voordat Skoda dit gefixt heeft.

Bij een hybride is een trekhaak toch niet mogelijk? Althans bij een RS iV niet, waarom zou dat bij de gewone iV wel zo zijn.

Deze hybride heeft een trekgewicht van 1500 kg. Een wegklapbare trekhaak in de bumper die je vanuit de kofferbak kunt bedienen is niet mogelijk, maar eentje die door de dealer achteraf gemonteerd wordt wel (vaste, demonteerbare trekhaak)
 
Laatst bewerkt:

Ramonq

Senior Member
Skoda heeft inmiddels de opties Slaappakket en Full LED matrix koplampen uit de NL car configurator gehaald bij de Octavia Combi PHEV Business Edition Plus. :pieker:


Bijzonder is dat er geen uitspraak gedaan wordt op welke termijn de problemen mogelijk opgelost zijn. :( Mijn bestelling staat inmiddels al een maand in de wacht...
 

Vinny

Forumguru
Inderdaad. Ik zit vast aan deze leasemaatschappij. Maar goed, ik laat me ook niet zomaar gek maken. Maar vind persoonlijk het ook wat lang duren voordat Skoda dit gefixt heeft.



Deze hybride heeft een trekgewicht van 1500 kg. Een wegklapbare trekhaak in de bumper die je vanuit de kofferbak kunt bedienen is niet mogelijk, maar eentje die door de dealer achteraf gemonteerd wordt wel (vaste, demonteerbare trekhaak)

IK heb een Superb iV met de door Skoda geleverde wegklapbare trekhaak.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Ramonq

Senior Member
Inmiddels is Skoda Nederland er uit...

Er worden drie opties geschrapt op de Octavia Combi PHEV Business Edition Plus omdat het gewicht overschreden wordt in de WLTP.
- Panoramisch glazen schuif-/kanteldak
- Full LED Matrix koplampen
- Slaappakket
 

Bijlagen

  • image001.jpg
    image001.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 44

Ramonq

Senior Member
Ik vind het merkwaardig dat de full-led matrix koplampen zoveel zwaarder zijn dan de 'normale' koplampen dat de auto dan "te zwaar" wordt :arghh:.

Het klonk mij ook gek in de oren.

Ik heb even naar de technische data gekeken die op de achtergrond over de lijn gaat wanneer je de online configurator gebruikt. De Full Matrix LED lampen zijn 4 kilo en 84 gram zwaarder dan de standaard units. :pieker:
 

Sand3r

Senior Member
Inmiddels is Skoda Nederland er uit...

Er worden drie opties geschrapt op de Octavia Combi PHEV Business Edition Plus omdat het gewicht overschreden wordt in de WLTP.
- Panoramisch glazen schuif-/kanteldak

Wat slecht. Pas dan gewoon de meerprijs aan.
Dat doen ze bij andere merken ook (hoofdzakelijk met grotere velgen).
 
Inmiddels is Skoda Nederland er uit...

Er worden drie opties geschrapt op de Octavia Combi PHEV Business Edition Plus omdat het gewicht overschreden wordt in de WLTP.
- Panoramisch glazen schuif-/kanteldak
- Full LED Matrix koplampen
- Slaappakket

Ik kreeg na een hoop moeite en veel doorvragen een vergelijkbaar bericht te horen:

WIJZIGING OPTIE-AANBOD NIEUWE SKODA OCTAVIA COMBI IV

Zoals bekend speelt met de implementatie van WLTP bij het homologeren van auto’s het gewicht een belangrijke rol. Hierdoor kan het gebeuren dat bepaalde “zware” opties niet gecombineerd kunnen worden.

Helaas is nu gebleken dat dit het geval is bij de Business Edition Plus uitvoering van de Nieuwe OCTAVIA Combi iV (NX54VC/21/BEP) voorzien van 1.4 TSI Plug In Hybride motor.

Bij deze auto zorgt het gewicht bij het combineren van enkele opties ervoor dat de configuratie spaak kan lopen. Daarom zijn per woensdag 7 oktober de volgende opties gesloten:

§ - Panoramisch glazen schuif-/kanteldak voor Combi (3FU)

§ - Full LED matrix koplampen incl. cornering (PK9)

§ - Slaappakket (PKZ)

Op de Business Edition Plus versie van de Hatchback iV is deze gewichtrestrictie niet van toepassing en blijft de optie Full LED koplampen wel beschikbaar. De opties Panoramadak en Slaappakket zijn voor Hatchback sowieso niet beschikbaar.

Onze excuses voor eventueel ongemak.

In veel video's al IV's mét panorama dak zien rijden. Technisch is het dus zeker mogelijk alleen wordt er aangegeven dat het met de BPM in Nederland te maken heeft. Dit snap ik totaal niet. Pas het BPM bedrag dan aan zou ik zeggen.

Ik geef me in ieder geval nog niet gewonnen. Mocht het uiteindelijk echt niet mogelijk zijn om de auto op deze manier samen te stellen dan sluit ik niet uit dat ik voor een totaal andere auto ga.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het bpm bedrag wordt vastgesteld aan de hand van het gewicht van de auto
Het gewicht van de auto is niet bepalend voor de BPM, want die wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot.
Het gewicht heeft daarop wel invloed (meer kilo's > hoger verbruik bij dezelfde motorisering > hogere uitstoot) maar komt als zodanig niet in de berekening voor.
 
Bovenaan Onderaan