Plotseling zwaar sturen!!!

pvdm

Nieuw lid
Beste allemaal,

Dat was schrikken voor mijn vrouw vanmiddag! Net weggereden bij een stoplicht maakte de weg een slinger i.v.m. wegwerkzaamheden. Gaat het insturen ineens heel erg zwaar! Schrikken, want een barrier geeft niet mee!:shocked:

Na de slinger de auto aan de kant gezet op een vluchtstrook, even bijkomen en vervolgens weer op weg, waarbij er niets meer aan de hand is!

Is iemand dit ook al eens overkomen?

Hoor graag en groeten,
Peter.
 

Cordoba

Forumguru
Bijna op zeker dat het ook op het dash zichtbaar was: controlelampje met oranje stuurtje. Als de accuspanning door welke oorzaak dan ook, onder een bepaald niveau komt, schakelt de auto bepaalde zaken uit, om de accu niet al te zwaar te belasten, één van de zaken die uitgeschakeld worden is de stuurbekrachtiging.

Oorzaak is vaak een accu die nog net niet is overleden, een enkele keer is er een andere oorzaak zoals kapotte zekering, of problemen met de dynamo.
 

skodaboy

Forumguru
heb dit bij de 02 ook al aan de hand gehad,toen branden idd het orange stuurtje op het dashbord...
bij de 02 4x4 gebeurde dit meestal na het nemen van een (rechtse) bocht..je voelde na die bocht de wagen ff 'slingeren' en hij stuurde nadien wat zwaarder,volgens de dealer als dit gebeurde viel ook de ESP enz. ook uit.

bij mij was toen de stuurhoeksensor de oorzaak ...:crazy:
 

Cordoba

Forumguru
Stuurhoeksensor die Skodaboy noemt, komt inderdaad ook vaker voor, maar ik weet niet of dat ook bij de Fabia II zo is.
 

Canon-Eye

Forumguru
even bijkomen en vervolgens weer op weg, waarbij er niets meer aan de hand is!
Is iemand dit ook al eens overkomen?
Twee auto's geleden heb ik dit ook een keer gehad met mijn Fabia I combi - gewoon op de snelweg. Inderdaad met stuurlampje aan in het dashboard. Gestopt bij een tankstation, sleutel eruit en uitgestapt. Toen zag ik dat ik een beetje ongelukkig stond, dus toch maar weer gestart om de auto wat gunstiger te parkeren. Niets meer aan de hand!
Naderhand wel gemeld aan de dealer, maar voor zover ik me kan herinneren (is alweer een jaar of 8 geleden) hebben die niks kunnen vinden. Het heeft zich ook niet meer herhaald.
 

pvdm

Nieuw lid
Een controlelampje met oranje stuurtje zou kunnen, maar is mijn vrouw in de consternatie wellicht ontgaan.
De accu zit inmiddels vanaf september 2010 in de Greenline, die altijd buiten staat. De accu heeft dus drie
winters achter de rug en is mogelijk aan vervanging toe.
Ik start hierover een nieuw topic!
Bedankt voor het lezen en reageren en sluit deze topic.
 
Ola todos,

Na de grote beurt (afgelopen januari) bij onze Faab (bij koude start) direct dit probleem. pissig naar de garage gereden en gemeld dat dit eerder nog niet was. alles gechecked (dynamo, accu enz enz) maar niks kunnen vinden. Het gebeurde vervolgens bijna elke keer als de wagen een nachtje in de kou had gebivakkeerd dus weer een afspraak gemaakt. de ochtend na de afspaak maken bleek de accu te zijn overleden .... accu vernieuwd en sindsdien "pas de problem".

Een beetje dom van me want een aantal jaren geleden, toen ik nog een oude Merc E-klasse reed, heeft een onafhankelijke garageboer me verteld dat indien er wazige/ vreemde NIET CONSISTENTE probleempjes zijn, altijd eerst ff een andere/ nieuwe accu te monteren. In mijn geval is dit de oplossing geweest.... ben ff bij garage langs geweest om te melden dat het was opgelost en mijn excuses voor mijn eerdere gedrag aangeboden. Samen ff gekeken of er in de testresutaten van oude en nieuwe accu een groot verschil zat en dit was niet duidelijk te zien, wel was de oude accu een lichter type en al een aantal jaartjes oud, koud weer en de combi zal de doorslag hebben gegeven.
 
Bij mijn FII Pré Facelift hebben ze na pakweg 70.000 km het stuurhuis moeten vervangen.
Geen controlelampjes op het dashboard en geen fouten via OBD, maar bij visuele inspectie bleek dat de olie uit de rubbers liep.
 
Bovenaan Onderaan