Plotseling weg vallen hoge tonen bij radio-ontvangst

AdB

Senior Member
Zoals jullie misschien wel weten ben ik een half jaar geleden overgestapt van de Octavia naar de Tiguan. In de Tiguan heb ik een Discover MNI systeem waarbij zich het vreemde verschijnsel voordoet dat het geluid van een radiozender onderweg ineens a.h.w. kan wegvallen, concreter: de hoge tonen vallen dan ineens weg, het geluid klinkt ineens minder vol zeg maar. Switch ik even naar een andere FM-radiozender (en terug) dan herstelt het geluid zich vervolgens weer. Ik heb al in het menu gekeken of het automatisch opzoeken van de sterkste zender wel was aangevinkt, maar daar ligt het dus niet aan. Herkent iemand dit probleem, hoe komt dit en wat kan ik er tegen doen? Of bij de eerste onderhoudsbeurt de software laten nachecken door de dealer? NB Bij al mijn vorige VAG-auto's deed zich dit probleem nooit voor.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Discover MNI ken ik niet, alleen de Media en de Pro (de Amundsen en de Columbus bij Skoda). Het gebeurt alleen bij FM, dus het kan niet bijvoorbeeld de omschakeling van DAB naar FM zijn?
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of er soms achter een scheidingsfilter iets aan de hand is, waardoor de hoge tonen soms wegvallen. Wat gebeurt er als je niets aan de zender verandert, maar met de balans en de fader speelt: blijven de hoge tonen dan nog steeds ontbreken? Heb je dit probleem steeds bij dezelfde zender(s), of kan het bij iedere willekeurige zender optreden? Is het alleen op de radio, of ook bij andere geluidsbronnen? Wat gebeurt er als je van stereo naar mono schakelt?
 

AdB

Senior Member
Heb het alleen bij de radiozenders (maakt niet uit welke), niet bij andere geluidsbronnen (MP3 USB Stick of CD) en dan tijdens het rijden. Niet vaak maar geregeld, kennelijk als je in (of uit) een bepaalde frequentiezone rijdt. Het is een simpele handeling om dan even te switchen van een andere naar de oorspronkelijke zender (dan pakt ie a.h.w. het geluid weer goed op) Ik lig er ook niet wakker van, maar storend is het wel. Ik concludeer uit de reacties dat dit een vrij onbekend fenomeen is.. Binnenkort mag tie naar de dealer voor z'n eerste grote beurt, misschien dat ze daar meer weten.
 
Bovenaan Onderaan