Plots niet meer starten Octavia 1.6TDI

Hallo allemaal,

Ik heb een Octavia 1.6 TDI van 2017, het is een automaat en heeft ongeveer 230000 km gelopen. Ongeveer 5 weken terug ben ik er rijdend mee thuis gekomen (niets aan de hand). De auto thuis weg gezet, half uur laten wilde de auto niet meer starten. De auto heeft een keyless systeem, dus een start knop. Als ik die indruk gaat de start motor rond, alleen de motor start niet door. ANWB er bij gehad, zijn 2 uur bezig geweest en zijn toen onverrichter zaken vertrokken. De gedachte was toen dat er geen oliedruk was, of dat deze niet (goed) gemeten werd. Auto naar de garage gesleept, waar ze het gehele oliesysteem hebben nagekeken en niets hebben gevonden. Waarna alle controleerbare mechanische onderdelen zijn nagekeken. Turbo is goed, brandstof pompen zijn goed, brandstof filter was schoon. Niet vlak voor het euvel getankt ( tank was ongeveer half leeg). Locale bovag garage heeft zijn best gedaan, maar kan het niet vinden. De auto naar de dealer gebracht. Zij hebben nogmaals alle standaard dingen bekeken en kunnen ook niet met zekerheid zeggen wat er nu aan de hand is.
Is er iemand die ooit iets vergelijkbaars heeft gehad? en zo ja wat was dan uiteindelijk de oorzaak?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De garage waar de auto is nagekeken, was een VAG specialist of Skoda dealer?
Ik mag aannemen dat de auto is uitgelezen, wat kwam(en) daar voor code(s) uit?
Zo kunnen de deskundigen hier alleen gissen naar het probleem.
 
Hij is eerst naar een 'gewone' bovag garage gesleept. (dichtst bijzijnde zoals de anwb voorschrijft). Daarna naar de skoda dealer gebracht. Het gekke is dus dat er geen foutcodes zijn. Er brand ook niets van een storingslampje.
En op dit moment sta ik ook open voor gis werk en ideeën van ander specialisten waar de dealer nog een keer naar kan kijken.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als de ECU geen codes opslaat, lijkt het erop dat die zijn voeding mist of onderbreekt.
Ik weet niet of de startmotor ook door/via de ECU wordt aangestuurd (misschien niet omdat die natuurlijk veel stroom trekt), maar ik zou het in die richting zoeken.
Omdat je schreef dat de brandstofpompen 'goed' zijn (hoe is dat gecontroleerd?) is de solenoid die de brandstoftoevoer tussen tank en pomp(en) regelt ook getest (toch?).
 

hemi24

Forumguru
Klinkt als algemeen probleem wat wel vaker voorkomt: je motor haalt waarschijnlijk bij het starten het minimum benodigde omwentelingen per minuut niet.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Mogelijk, maar zou de ANWB (Wegenwacht?) en de bovag garage daar niet al achtergekomen zijn?
Zijn toch de dingen die je het eerst controleert, en dat er eentje het mist zou al erg slordig zijn, maar alletwee?
 

Duijzer

Donateur
Tja, het zal niet de eerste keer zijn dat er iets heel voor de hand liggends over het hoofd gezien wordt... Maar het is wel heel simpel te testen. Zet er een goede startbooster op, als ie wel start is het de accu. En anders wordt het stukje voor stukje zoeken. Krijgt de ECU stroom, en heeft die massa? Is er een startblokkering? etc, etc. Brandt bijvoorbeeld wel het lampje van de gloeispiraal als je het contact aan zet?
 

Tees

Donateur
Ik acht de kans het grootste dat er niet voldaan wordt aan de voorwaarden die de ECU stelt om een motorstart te initiëren. Er zijn verschillende parameters die worden gecheckt voordat de ECU t startsignaal gaat geven, ik weet zeker niet de volledige lijst daarvan. Maar met VCDS moet t mogelijk zijn verschillende parameters één voor één langs te gaan. Sowieso is er een parameter die aangeeft of de startcyclus gestart kan worden, die is ook uit te lezen. Maar dan moet je wel een monteur hebben die een goede probleemanalyse kan uitvoeren én VCDS voldoende snapt. Die zijn niet rijk gezaaid helaas, en zeker niet bij dealers.
 
Bovenaan Onderaan