Plof, en afslepen maar

AGTon

Forumguru
Afgelopen vrijdag hoorde ik een vreemd geluid tijdens het rijden, een soort schuren/sissen. Geen idee wat het was, maar aangezien ik al in mijn straat was en de volgende dag de garage toch open was, heb ik het even gelaten voor wat het was. Later op de avond de auto toch nog even gestart (niet mee gereden), en ik hoorde bij toeren maken geen vreemde geluiden.

De volgende dag toch maar even naar de garage, onderweg naar de garage toe hoorde en merkte ik echter niks vreemds. Het zal wel tussen mijn oren hebben gezeten of er heeft daadwerkelijk iets klem/verstopt gezeten wat nu niet meer is. Ik reed de garage voorbij en ging weer richting huis. Ongeveer een kilometer of twee van de garage trok ik op bij het stoplicht en plof, geratel en een hoop witte rook kwam er uit de achterkant. Voorgloeispiraal knipperde ook. Ik heb de auto direct aan de kant gezet en uit gezet. Dan denk je maar 1 ding (KAK).

De hulpdienst heeft nog even onder de kap gekeken en zag niks vreemds, afgesleept naar de garage en vandaag hoor ik wat de pijn gaat zijn. Ik denk zelf (met slechts mijn kennis van dit forum) dat de turbo het heeft begeven. De auto wilde ook niet meer starten gaf de sleepdienst aan.

Iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn? Auto is overigens een 1.2 tdi ,8 jaar oud met nog geen 125.000 op de teller. Vorige eigenaar heeft er in 7 jaar tijd slechts 77K op gezet en ik doe mijn best om dat gemiddelde omhoog te krijgen :)
 

Duijzer

Donateur
Zo op afstand moeilijk zeggen. Kan een turbo(slang) zijn, maar gezien de km stand is dat vroeg. Maar dat geldt ook voor distributieriem, die zou het bij deze stand niet moeten begeven. Waterpomp zou kunnen, maar waarom je gloeispiraal lampje dan knippert is voor mij ook een vraag.
Naar de garage, uitlezen en gaan zoeken....
Sterkte er mee!
 

EdK

Forumguru
Dat was namelijk niet nodig gezien de grote verscheidenheid aan groen aan de kant van de weg waar ik stil stond :(
Kijk daar mee uit hoor, hoor je namelijk dan een smakkend geluid dan heb je last van grasetende aambeiën !!!
Nog erger dan de terrorteek....:pardon:
 

Antera

Donateur
Hoop op geen gesprongen riem of iets want dan is alles krom in de motor. Ratelen zegt niets goeds normaal. Maar laten we het onderzoek even afwachten.
 

AGTon

Forumguru
Hoop op geen gesprongen riem of iets want dan is alles krom in de motor. Ratelen zegt niets goeds normaal. Maar laten we het onderzoek even afwachten.

Afgelopen april nog een grote beurt gehad. Lijkt mij dat een eventuele slechte plek in de riem dan wel gezien zou zijn.... hoop ik.
Ik moest trouwens de motor zelf uit zetten. Volgens mij is bij een geknapte riem alles meteen afgelopen toch??

Hoe dan ook, tot op heden nog geen nieuws. Ik ga er van uit morgen wel nieuws.
 

AGTon

Forumguru
De kogel is door de kerk.

Geen turboproblemen, geen slangen die los zijn geschoten, geen geknapte riemen en geen waterpomp.

Het is de goeie oude verstuiver die de geest heeft gegeven. Daarbij kwam uit de diagnose dat een tweede verstuiver slecht is en is het advies om die ook te vervangen.

Morgen is de auto klaar. En gezien de prijs wat het gaat kosten denk ik dat ik beter in de verstuiverhandel kan gaan :)

Iemand hier een idee hoe een verstuiver stuk kan gaan?
 

EdK

Forumguru
Slijtage, akkoord. Maar is het niet wat snel bij net 125.000 km ??
Bij me bedrijfs Caddy ( 1,6TDI ) heb ik er in korte tijd ( 3/4 jaar ) dit geintje een 3 keer gehad bij een KM stand die jij ook nu hebt zo'n beetje...

Wat me wel verbaast is dat het allemaal begon na de sjoemel update......
Maar dat kan toeval zijn natuurlijk, wel volgens de dealer...
 

AGTon

Forumguru
Ik las ergens op internet (via skoda zelf) dat problemen met bepaalde onderdelen binnen 24 maanden na de upgrade naar sjoemelsoftware, de onderdelen gratis werden vervangen.

Dus zou zo maar kunnen dat de sjoemelsoftware er mee te maken heeft gehad.
 

EdK

Forumguru
Ik las ergens op internet (via skoda zelf) dat problemen met bepaalde onderdelen binnen 24 maanden na de upgrade naar sjoemelsoftware, de onderdelen gratis werden vervangen.
Dat heb ik ook nog aangekaart bij me collega die over het wagenpark gaat.
En die is in conclaaf gegaan met dealer, maar ja antwoord kwam er op neer dat dit met de update niets te maken had.
En dat het gewoon toeval was dat dit gebeurde na de update !! ( eerste verstuiver was 3 maanden na update geloof ik)
Dus tsja.......
 

AGTon

Forumguru
Nou goed, shit happens. Ben in ieder geval blij dat het niet twee weken geleden is gebeurd op de route du soleil :wavecry:. In dat opzicht heeft het wagentje keurig gewacht tot bij thuiskomst.
 

Vlaar032

Senior Member
Ik ben wagenparkboer van heel veel auto's die van de chef alleen maar niet-premium niet langs de snelweg mogen tanken.
In die brandstof zit geen reinigings additief. Dan krijg ik ook verstuiver problemen bij de wagens, niet Skoda in dit geval, maar wel BMW, Volvo, VW, Audi, Hyundai, Peugeot en Kia. Ow ja en een Bentley Continental, maar dat was benzine en is nu geëxporteerd naar Spanje...
Bijna alles diesel. Aangezien we niet leasen maar kopen en er dan rustig 4 a 5 ton mee sturen voordat ze weer verkocht worden leer je wel wat zwakke punten lol...Verstuivers, distributie kettingen die bij 2 ton vervangen moeten worden etc.
En sinds dat ik daar werk tank ik dus privé met de Faab/De Clio die ik ervoor had eigenlijk ook nooit meer langs de snelweg...Maar nu dus toch af en toe even een duurdere diesel er in, of een Wynn's reinigings additief er in.
Dan leven de verstuivers langer.
 

AGTon

Forumguru
Ik tank altijd bij Esso, en niet langs de snelweg :). Lijkt mij premium genoeg toch?

Dat beetje ( in verhouding) wat er in het buitenland in gaat op vakantie lijkt mij geen verstoppingen of andere gebreken te kunnen veroorzaken.
 
Bovenaan Onderaan