platform

Guy Bunde

Nieuw lid
Niet dat het mijn keuze nog kan / zal beïnvloeden, (Ik wacht nog tot midden februari op mijn nieuwe Yeti 1.4 Active Plus) maar het interesseert mij, en ik heb het niet kunnen terugvinden.
Weet iemand met welke andere auto in het VAG-veld de Yeti het platform deelt?
 

hemi24

Forumguru
Verhoogd platform van de Octavia..? en dus Golf V/VI, Leon/Altea, en A3.

Frank was me al voor, zie ik nu... ;)
 
Voorste gedeelte bodemplaat is nieuw, middelste gedeelte is octavia, achterste gedeelte (inclusief de achteras) is golf 4 motion (net als de tiguan) met als bron de Russische ssp versie over de yeti....
 
Platform

Dus alles is aan elkaar gelast...hoop dat ze het goed gedaan hebben ! anders gaat het deel van de Tiguan/Golf er vandoor.. Gelukkig heb ik 4x4.

Jan Yeti 1.8
 

hemi24

Forumguru
@Jan: maar die 4x4 grijpt waarschijnlijk pas in als de delen al enigszins gescheiden zijn... hahaha
 

Hetzer

Forumguru
Antwoord, al een beetje gegeven, maar de Yeti staat om precies te zijn op een aangepast platform Volkswagen PQ35 platform
De Tiquan staat ook op het PQ35 platform , net zoals de onderstaande auto's


* Audi A3 Mk2 (8P)
* Volkswagen Touran (1T)
* Volkswagen Caddy (2K)
* SEAT Altea (5P)
* Volkswagen Golf Mk5 / GTI / R32 / Rabbit Mk5 (1K)
* Škoda Octavia Mk2 (1Z)
* Volkswagen Golf Plus (5M)
* SEAT Toledo Mk3 (5P)
* Volkswagen Jetta Mk5 (1K)
* SEAT León Mk2 (1P)
* Audi TT Mk2 (8J)
* Volkswagen Eos (1F)
* Volkswagen Scirocco (13)
* Volkswagen Golf Mk6 (5K)
* Škoda Superb (3T)
 

pen

Lid
Ik meen gelezen te hebben dat het platform identiek is aan het Octavia scout (4x4) platform, maar dan ingekort.

Pen
yeti 1.2 tsi amb.
 

hemi24

Forumguru
Gezien wielbasis en afmetingen moet het dan al aan de uiteinden ingekort zijn en niet in het midden.
 

Hetzer

Forumguru
Al aangegeven door mij een paar post eerder staat de Yeti op een aangepast VAG PQ35 platform net zoals alle overige auto en zo ook als de Octavia 1z (ook dus de Scout).
Het PQ35 platform, is modulair en meer flexibel dan het eerdere VAG A-platform
Als je over een platform praat, praat je igenlijk over de bodem, daar waar alle overige chassis en transmissie delen aan bevestigd worden, en kan dus zo zijn dat de wilebasis verschilt per type. Zo zal ook de wielbasis van een A-3, een Tiguan en een Superb totaal anders zijn, terwijl ze op het zelfde platform gebruiken.
 

hemi24

Forumguru
Toch hebben verrassend veel modellen op het PQ35 exact dezelfde wielbasis (2578mm)..! Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de Touran, Tiguan en Superb.
 

Hetzer

Forumguru
klopt, maar het grote voordeel van dit platform is dus dat het flexibel is een modulair opgebouwt,en zo dus voor nog meer auto´s toepasbaar,en dat scheelt weer een hoop icentjes n de productie
 
Bovenaan Onderaan