Piepende Multiriem / Spanrol

Cellae

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb sinds oktober een nieuwe Fabia. Al een tijdje 'tsjilpte' de riem een beetje wanneer ik 's morgens startte. Gewooon van de koude en van het vocht in de lucht. Was helemaal niet erg, verdween zelf vrijwel meteen als ik begon te rijden.

Vorige week heeft hij z'n eerste kleine onderhoud gehad en ik vermeldde aan de garagist dat het riempje soms tsjilpte. Hij ging er eens naar kijken.
Vervolgens spuit ie van die speciale spray op de riem waardoor het plots veel erger is. Piepte constant zelfs onder het rijden en in elke versnelling.

Twee dagen later terug naar de garage, spuit ie er nog meer van dat spul op. Nadien zegt hij dat als het niet betert, ik eens krijt kan proberen om de riem stroever te maken.

Aangezien de riem zichzelf aanspant, was aanspannen blijkbaar geen optie. Maar het blijft piepen als een gek.

De auto zit nog in garantie, dus blijf er met mn handen af. Volgende week gaat ie binnen bij een andere garage. Daar spreken ze van de spanrol te vervangen want eens ie piept, blijft ie piepen.

Is dat normaal voor een nieuwe auto? Er staan nog net geen 8.000km op de teller!! Iemand van jullie ervaring mee?

Groetjes!
Cel
 

corsaar

Senior Member
Natuurlijk is dat niet normaal gewoon een technische storing.
Ik snap die flapdrol in de garage niet, gewoon vervangen.
Is garantie. Jammer dat je een second opinion nodig had.
 

Cellae

Nieuw lid
Ik snap dat ook niet. Is een kleine garage waar ik hem gekocht heb, dus ik dacht goeie service.
Vriendelijk genoeg, maar voor een piepende riem ga ik geen 50 keer over en weer rijden! Zo'n belachelijk mankementje zouden ze meteen moeten kunnen oplossen!
Snap ook niet waarom hij er eerst spray opspuit om daarna krijt aan te raden om hem stroever te maken. Dat zijn twee verschillende dingen!

Wel raar dat een nieuw auto daar meteen al last van heeft. Ach ja, zolang het dat maar is. Hij had er nochtans beter met zn poten afgebleven!
 
Bovenaan Onderaan