Piepende aircopomp

DeNnZ

Forumguru
Hallo allen,

Begin van dit jaar een Skoda Rapid met 1.2TSI gekocht (2017 - 45K km).
Nu begon er een aantal weken geleden een hoge zingende (in volume) fluittoon te ontstaan die direct verdwijnt als je de airco uitschakelt. Schakel je de airco vervolgens weer in, dan komt het geluid na een seconde of 10 weer terug.
De compressor is door 2 verschillende skoda dealers als oorzaak aangeduid.
Inmiddels is de airco compressor dan ook onder garantie vervangen, maar het geluid is er toch nog steeds...


Even wat feitjes:
-Geluid lijkt te komen zodra de auto op temperatuur is.
-Het piepende geluid is een constante toonhoogte en lijkt niet toerental gerelateerd te zijn.
-Het geluid is vrijwel altijd aanwezig, maar het best te horen bij het uitrollen van de auto.

Nu wilt de dealer waar ik de auto gekocht heb er niets meer aan gaan doen, maar hier ga ik niet mee akkoord. Het is een vreselijk irritant geluid en het probleem moet gewoon opgelost worden.
Hebben jullie wellicht nog ideeën wat het probleem mogelijk zou kunnen zijn?
Thanks!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bij oudere generaties treedt soms een vergelijkbaar probleem op, en inderdaad als de ingestelde temperatuur is bereikt. Volgens mij had @turboturbo dit ook bij zijn Fabia. Als ik me goed herinner is het het regelventiel wat onder bepaalde omstandigheden fluit, en de oplossing is dan om een beetje te spelen met de ingestelde temperatuur en/of de snelheid van de fan.
 

turboturbo

Forumguru
Ik had in m’n Fabia I een probleem wat er op lijkt: het geluid jankte nl. wel mee met het motor toerental. Het geluid was niet te omschrijven als een piep.
Alle verdere symptomen komen overeen.

Zo klonk het bij mij:
(2 audio fragmenten)

https://www.dropbox.com/s/4g0qzbyuv9vexmi/skoda_airco.m4a?dl=0&m=

https://www.dropbox.com/home/Public?preview=Airco-2.m4a

Valt het best te omschrijven als een soort schurend / gorgelend geluid. Wanneer de compressor weer meer arbeid moest leveren (als ik de thermostaat lager zette) dan verdween het weer meteen totdat de compressor weer in deellast werkte.
Maw alleen op hele hete dagen bleef het stil want dan moest de compressor voldoende arbeid leveren.
 
Laatst bewerkt:

DeNnZ

Forumguru
Bedankt!

Dat is inderdaad niet het geluid waar ik last van heb.
Ik heb hier een fragment wat ik heb opgenomen:

Te horen bij: 0:15, 0:30, 0:40

 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dat klinkt inderdaad heel anders. Beetje ijzerachtig ook. Kan het zijn dat de poulie van de compressor dat geluid maakt, wanneer de compressor daadwerkelijk arbeid levert? Bijvoorbeeld door versleten lagers?
 

Okki

Donateur
2 dealers duiden als oorzaak de aircopomp aan, maar als die vervangen is is de klacht nog niet weg. Vervolgens willen ze er niets meer aan doen....

Fijne dealers...
 

DeNnZ

Forumguru
@turboturbo er vanuit gaande dat dat eventueel verholpen zou zijn door het vervangen van de pomp, had het dan nu weg moeten zijn.
Zelf verdenk ik nu het expansieventiel....
@Okki Nouja, 1 van de twee.... Deze heeft vorig jaar zelfs nog "Beste Skoda dealer van 2018" prijs in de wacht gesleept.....
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst zijn die verkiezingen per regio, ik geloof dat er elk jaar in NL 4 of 5 'Skodadealers van het jaar' zijn, en een zelfde aantal bij de andere VAG-merken als ik me niet vergis. Daarnaast is de vraag wie de stemmen uit mogen brengen (je ziet nog wel eens dat bedrijven alleen klanten doorgeven met positieve ervaringen, om zo de concurrentie 'te slim af te zijn').
 

Stefyeti2010

Nieuw lid
Hallo allen,

Begin van dit jaar een Skoda Rapid met 1.2TSI gekocht (2017 - 45K km).
Nu begon er een aantal weken geleden een hoge zingende (in volume) fluittoon te ontstaan die direct verdwijnt als je de airco uitschakelt. Schakel je de airco vervolgens weer in, dan komt het geluid na een seconde of 10 weer terug.
De compressor is door 2 verschillende skoda dealers als oorzaak aangeduid.
Inmiddels is de airco compressor dan ook onder garantie vervangen, maar het geluid is er toch nog steeds...


Even wat feitjes:
-Geluid lijkt te komen zodra de auto op temperatuur is.
-Het piepende geluid is een constante toonhoogte en lijkt niet toerental gerelateerd te zijn.
-Het geluid is vrijwel altijd aanwezig, maar het best te horen bij het uitrollen van de auto.

Nu wilt de dealer waar ik de auto gekocht heb er niets meer aan gaan doen, maar hier ga ik niet mee akkoord. Het is een vreselijk irritant geluid en het probleem moet gewoon opgelost worden.
Hebben jullie wellicht nog ideeën wat het probleem mogelijk zou kunnen zijn?
Thanks!

Bij mijn Yeti hoor ik dat ook dagelijks maar komt wel uit 2010!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

SkodaJosh

Senior Member
Dit is ook iets met de airco pomp of zit er lucht in het systeem? Het blijft in ieder geval ook hoorbaar bij stationair draaien en als je de motor afzet klinkt het ook nog zeker 5-6 seconden door. Enkel als de airco aan staat.

 
Bovenaan Onderaan