"piep" geluidje bij gas geven.

Trol

Lid
\"piep\" geluidje bij gas geven.

Hallo iedereen,

Staat nu 5000km op de teller en ben zeker zeer tevreden maar sinds gisteren hoor ik een piep geluid als ik gas geef.

Even ter verduidelijking, je moet er op letten en enkel hoorbaar met radio af of niet te hard. Dus in neutraal of 1e en je geeft gwn een klein tikje gas dan hoor je even precies een volgeltje sjilpen. een fractie van een seconde "sjilp" dus
24.gif

Daarna hoger in snelheid of toeren niets meer.. rond 900toeren maar weet niet of het ermee te maken heeft. Ook dacht ik het soms te horen als ik in 2e ambriage terug laat komen bij motorisch remmen maar kan verbeelding zijn.

Ik heb geen idee waar het van komt. Lijkt wel een riem in de motorkap die zowa slipt een paar milimeter.

Iemand die dit herkent en denkt te weten wat het is? Voor de rest geen lampjes en loopt de motor ook gwn goed. Maar het kan mss een begin zijn?

ALvast bedankt.
<font color="red">
EDIT: ik heb op een website waar een revieuw stond van een peugeot 1.4 HDI iets gelezen over een URG klep die 'beslist' of die de gas laat circuleren. Die had ook precies een eend in de motor zitten, gwn bij het beginnen met gas geven. Het motortje was vuil, is vervangen geweest.

Vreemd, nu al?
confused.gif
</font>

Dat is bij mij ook te horen, en al 75000km. Niet erger geworden. Je hoort het ook als je heel langzaam rijdt in 1e versnelling en af en toe een beetje gasgeeft of gas loslaat. Ik erger me er niet aan (het is echt heel zacht!) en ik geloof dat het er gewoon bij hoort.

Trol

Lid
ah oke, bedankt voor je reactie! Ik stoor me er ook niet aan, want in normale omstandigheden (radio op, of personen om mee te babbelen) valt het niet op.. en ik heb er ook al niet meer aan gedacht.. maar je weet soms maar nooit met zo'n dingen.

thx! :-)

DeVisdude

Senior Member
Ik heb zelf een 1.6 FSI en ik heb ook een vreemd geluid wat vooral hoorbaar is als de motor nog koud is.
Het is goed hoorbaar als ik bijvoorbeeld van 1 naar 2 ga en de koppeling aantrek.
Het klinkt als het geluid van een turbo dump valve maar dan korter.

Iemand enig idee wat dat kan zijn?

alwaysrich

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Staat nu 5000km op de teller en ben zeker zeer tevreden maar sinds gisteren hoor ik een piep geluid als ik gas geef.

Even ter verduidelijking, je moet er op letten en enkel hoorbaar met radio af of niet te hard. Dus in neutraal of 1e en je geeft gwn een klein tikje gas dan hoor je even precies een volgeltje sjilpen. een fractie van een seconde "sjilp" dus
24.gif

Daarna hoger in snelheid of toeren niets meer.. rond 900toeren maar weet niet of het ermee te maken heeft. Ook dacht ik het soms te horen als ik in 2e ambriage terug laat komen bij motorisch remmen maar kan verbeelding zijn.

Ik heb geen idee waar het van komt. Lijkt wel een riem in de motorkap die zowa slipt een paar milimeter.

Iemand die dit herkent en denkt te weten wat het is? Voor de rest geen lampjes en loopt de motor ook gwn goed. Maar het kan mss een begin zijn?

ALvast bedankt.
<font color="red">
EDIT: ik heb op een website waar een revieuw stond van een peugeot 1.4 HDI iets gelezen over een URG klep die 'beslist' of die de gas laat circuleren. Die had ook precies een eend in de motor zitten, gwn bij het beginnen met gas geven. Het motortje was vuil, is vervangen geweest.

Vreemd, nu al?
confused.gif
</font>
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten, nu 2000km op de teller en exact hetzelfde fenomeen, na warmrijden is dit trouwens verdwenen. Het is bij mij altijd exact bij loskomen van stationair (+-900tpm) en dan bij 1000tpm....tsjilp. Iemand van jullie er al naar laten kijken. Lijkt mij iets met de turbo of zo. Wie is er mee blijven rijden zonder problemen??

alwaysrich

Nieuw lid
Nou mannen, er wordt hier altijd zo druk gereageerd. Wie o wie kan wat zinnigs vertellen over dat "tsjilpende" vogelnest onder de kap bij koude motor??

alwaysrich

Nieuw lid
Nou mannen, er wordt hier altijd zo druk gereageerd. Wie o wie kan wat zinnigs vertellen over dat "tsjilpende" vogelnest onder de kap bij koude motor??
Jaja ondertussen weet ik dat het hier gaat om de Divertion Valve (de blow-off voor de diesels zeg maar). Ik heb het ontdekt doordat je bij niet volledig opgewarmde motor dit "fluit" of "pffft" geluidje ook hoort bij het aanschakelen of uitschakelen van het contact, zonder te starten dus. Je ziet dan duidelijk de beweging/aansturing van de klep. Dit kan dus nog niet te maken hebben met druk, de motor draait helemaal niet??
Iemand dezelfde ervaringen?? Is die DV-klep (N75 klep) nu niet in orde of is dat "pffft" geluidje normaal. Als de motor warm is, is het geluidje ook weg.

Sbrouns

Nieuw lid
Heb inmiddels hetzelfde probleem. Bij contact aanzetten korte piep en bij schakelen met name 1e en tweede versnelling.

Kan niet zeggen dat bij warme motor het geluid minder wordt.

Blijft vreemd.

Trol

Lid
Mensen hartelijk dank, dacht niet dat dit nog uitgeklaard kon worden! Ga die oplossing eens proberen en hou je op de hoogte.

Davy

Gieliovd

Forumguru
Siliconenspray de GEKSTE!!!

God ik werk KNETTERGEK van mijn ruitenwisser die begon te piepen en al harder ging piepen en nog harder en toen ZO hard dat de radio op 40 moest.

Goed spul, Nissan :)

Busje siliconenspray (bij toeval lag het in de auto) en blussen maar die brand.

Op weg naar Polen, skwiek, skwiek begon het weer :crazy:

Sbrouns

Nieuw lid
Inderdaad, Gisteren even bij de Dealer langsgeweest en siliconenspary deed wonderen. Bleek een vacuum pompje te zijn dat een piepje gaf bij contact aan en uit en ook tijdens het rijden.

Simpele oplossing die ook zelf toe te passen is.

Bovenaan Onderaan