Picanto met maffe achterklep

PizzaPieter

Forumguru
Goeiemorgen,

Gisteren de Picanto van m'n schoonouders een wasbeurtje gegeven, zodat ie weer shine't als ze terugkomen van de Portugese zon.

Nu gebeurde t dat toen ik wegreed, de achterklep ontgrendelde. Hmmmm, dus ik stap uit, gooi klep dicht, voel goed (echt dicht), stap weer in, rij 1 meter en 'click'...ontgrendelt weer. Weer eruit, dicht, zeker dicht, stap in, 1 meter rijden...'click'. net als motorkap vliegt hij niet meten open, maar hij heeft dan wel zeg maar paar mm speling en rammelt dus.

Nu zou dat een relatief kúnnen hebben met et wassen, dus toen ik hem in de parkeergarage had geplaatst, keek ik ff in het handvat en dat keek ik direct op de microswitch (foto gemaakt, maar die is net als mijn cryptowinst zomaar verdwenen ). Zilvergrijs doosjes met oranje rond knopje,jeweetzelluf.

Iemand een idee?

Schoonouders komen over 2 weekjes terug, dus ding kan mooi ff opdrogen. Mss dat het daarin zit. Zal m ook ff kietelen dat er dan een afdekkapje in hoort. (Denk ik).

En voor de ongeduldigen onder ons, 2 foto's vóór en ná t wassen
f6b86229c1701ae01a56f352ceeb081e.jpg
bfd66c726ccb5622dba6d75771f58cd3.jpg
a3e2dbd5563f0df3b284a8e5d7520c26.jpg
b5be7522edd125053ba24a57d3dccca5.jpg
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Wat ik me alleen afvraag is wat het slot triggert om open te gaan als ik wegrij.
Sta ik stil; nothing on the hand.
Rij ik 1m; plop.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien water in de achterklep dat over de switch loopt zodra je optrekt? Ik denk dat je met de HD onbedoeld wat water in de klep hebt gespoten (bijvoorbeeld via bovenkant bumper). Misschien even kijken of je dat makkelijk los kunt halen om snel te drogen.

Probeer eens wat er gebeurt als je na het dichtgooien van de achterklep niet voorwaarts maar achteruit wegrijdt, gaat ie dan ook na 1 meter los?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat de schakelaar contact maakt door vocht inderdaad en dat de auto daarmee denkt dat de klep open moet.
Dus de vraag is ga je voor de maximale score bij je schoonouders dan haal je bij de dealer een nieuw handvat en misschien zelfs een nieuwe schakelaar :jaja:
 

PizzaPieter

Forumguru
Hij staat sinds gisteren weer in de parkeergarage. Straks ff langsgefietst voor de foto (speciaal voor jullie ).

Mn schoonpa zegt: " laat m maar ff drogen, jongen". Ga tegelijkertijd ff op onderzoek uit wat schakelaartje kost.
China niet veel, maar wil daar niks kopen.
 

Tees

Donateur
Of anders ouderwets op de sloop? Zal nieuw toch ook niet meer zijn dan een paar tientjes lijkt me...
Even gezocht: €35-40 nieuw
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
En is water opgedroogd ?
Microswitch zijn leuke dingen maar grote storingsbronnen.
Zakelijk kom ik ze ook veel tegen in muntproevers en als men problemen heeft met de muntproevers dan is het vaak 1 van de twee dingen die het veroorzaken.
eerste zijn die $^^%$%# spinnen met hun webben en nesten.
En anders is het de microswitch die de veroorzaker is.

In begin dat ik in aanraking met dit kwam werd de switch dus gebruikt om een pomp in te schakelen.
En had men 5 min voor €0,50 en na auto uitschakelen na die 5min sprong hij binnen 10sec opeens weer spontaan aan.
Na eerst eens alle andere componenten doorgemeten te hebben kwam ik toch bij de switch uit, maar metende met een universeel meter leek deze het goed te doen...
Maar goed dus niet bleek na vervanging en hierna geen problemen meer....
 

Eltjo

Forumguru
Muntproevers, Pomp, 5 min. ,50 Cent?
Uhm? Wilhelmina pepermunt of iets van een betaalde bandenpomp?

Microswitches schakelen slechts kleine stroompjes waarmee een ingang van elektronicacomponent wordt geschakeld.
Daarom kan een beetje vocht erin zorgen dat de ingang van het elektronicacomponent geschakeld wordt. Een multimeter in Ohm of diodemeetstand gebruikt een hogere spanning en daaraan gevolge hogere stroom. De weerstand van de openstaande switch met wat vocht is dan wel lager dan zonder vocht, maar niet merkbaar voor deze meting.

Gewoon zorgen dat er een nieuwe greep in komt of iets tijdelijk knutselen met een stukje fietsband met solutie er over plakken als na drogen het weer goed werkt.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Ehhhhh, microswitches kunnen soms ook de netspanning schakelen, hoor.
Vroeger idd bij muntautomaten van IPC voor douche gebruik met 220v Omron tijdrelais. En recenter detecteert het de garagedeur om de inrijverlichting te schakelen. In de auto idd meestal de elektronica.

Grtsss
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Eltjo

Forumguru
Voor 3-4 tientjes aan de klooi met een fietsband en solutie? Ik zou toch gewoon een nieuwe greep kopen...
Mijn eerste suggestie, maar in de tussentijd, levertijd... moet je misschien wat.
Nog een suggestie, als de kofferbak ook anders te openen is, is de switch slopen of anders deactiveren (stekkertje lostrekken).

@fanSkoda zo'n microswitch waarover 230VAC op staat ben ik nog niet tegengekomen. De contactjes zitten erg dicht bij elkaar (overslag) en lijken mij niet lang tegen hoge spanning bestand.
Wat wil je, de afgebeelde microswitch kost wellicht slechts 20 cent.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan